هفدهم/۱۷ مهرماه در تاریخ – زادروز گلی ترقی و…

هفدهم/۱۷ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز رحیم رضازاده ملک؛ استاد و پژوهش‌گر در تقویم و تاریخ و فرهنگ معاصر ایران، تا درگذشت محمدرضا شجریان؛ موسیقی‌دان و خوانندۀ موسیقی سنتی ایرانی، دارندۀ جایزۀ خداوندگار موسیقی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هفدهم/۱۷ مهرماه در تاریخ

هفدهم/۱۷ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز محمود میرزا قاجار در سال ۱۲۸۴خ؛ شاهزادۀ ایرانی قاجار و فرزند محمدعلی‌شاه که از زمان مرگ برادرزاده‌اش حمید میرزا در اردیبهشت‌ماه ۱۳۶۷خ تا زمان مرگ خود در تیرماه ۱۳۶۷خ، ریاست دودمان قاجار را بر عهده داشت.
– زادروز سیدمحمدتقی مدرسی روحانی در سال ۱۳۱۱خ؛ نویسنده، رمان‌نویس و روان‌پزشک
– زادروز محمد متوسلانی در سال ۱۳۱۴خ؛ هنرپیشه، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان ایرانی که به‌همراه منصور سپهرنیا و گرشا رئوفی، گروه کمدی معروف سینمای ایران در دهۀ ۴۰خ را به‌وجود آورد.
– زادروز گلی ترقی (زهره مقدم ترقی) در سال ۱۳۱۸خ؛ نویسندۀ داستانی و رمان
– زادروز رحیم رضازاده ملک در سال ۱۳۱۹خ؛ استاد و پژوهش‌گر در تقویم و تاریخ و فرهنگ معاصر
– زادروز حسن ملکی (منصور ملکی) در سال ۱۳۲۱خ؛ روزنامه‌نگار، شاعر، منتقد و مدرس ادبیات ایرانی که مدتی نیز مدیریت روابط عمومی موزۀ هنرهای معاصر تهران را بر عهده داشت.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت بدری تیمورتاش در سال ۱۳۷۴خ؛ نخستین دندان‌پزشک زن ایرانی و «مادر دندان‌پزشکی ایران» که فرزند کریمدادخان نردینی و همچنین خواهر عبدالحسین تیمورتاش، اولین وزیر دربار رضاشاه بود. وی در اواخر سال‌های ۱۹۲۰م به‌بلژیک فرستاده‌شد و در دانشکدۀ دندان‌پزشکی بلژیک ثبت‌نام کرد. پس از بازگشت به‌ایران در سال ۱۹۶۵م (۱۳۴۴خ) به‌همراه امیراسماعیل سندزی دانشکدۀ دندان‌پزشکی مشهد را تأسیس کرد.
– درگذشت محمدجواد بهروزی در سال ۱۳۸۲خ؛ نویسنده، شاعر، نوازنده
– درگذشت محمدرضا شجریان (استاد آواز ایران، خسروِ آواز ایران) در سال ۱۳۹۹خ؛ موسیقی‌دان و خوانندۀ موسیقی سنتی ایرانی، دارندۀ جایزۀ خداوندگار موسیقی و نامزد جایزۀ گرمی
– درگذشت سیدابوالحسن بنی‌صدر در سال ۱۴۰۰خ؛ سیاست‌مدار و اقتصاددان و نخستین رئیس‌جمهور ایران

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌پنجم/25 آبان‌ماه در تاریخ - زادروز محمد رسول‌اُف و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *