هیتلر و والت دیزنی؛ از حمله به پرل‌هاربر تا جنگ رسانه‌ای!

روایت هیتلر و والت دیزنی، داستانِ ورودِ رسانه‌های غربی، به‌ویژه سینمای آمریکا برای تولید محتوای جنگی بر علیه سیستم آلمان نازی بود. بگذریم که در حال حاضر، این قضیه در هالیوود و دیگر رسانه‌ها نیز رشد بسیاری داشته‌است، اما ماجرای هیتلر و والت دیزنی، از یک شکست شروع می‌شود.
هیتلر و والت دیزنی

در مقدمه‌ی ماجرای هیتلر و والت دیزنی باید گفت؛ هنگامی که در روز ۷ دسامبر ۱۹۴۱م، هواپیماهای ژاپن به پایگاهِ نظامیِ آمریکایی‌ها، واقع در بندر پرل‌هاربر حمله‌ور شدند، هیتلر ضمن اظهار مسرت زیاد از این حمله‌ی موفقیت‌آمیز ژاپنی‌ها، علنی به منظور پشتیبانی از ژاپنی‌ها، به آمریکا که در این مدت مدام به یاریِ دشمنان آلمان شتافته و در اغلب نبردها نیروهای خود را شرکت داده‌بود اعلام جنگ نمود. به این امید که ژاپن هم به منظور جبران این عمل، آلمان او را در جنگ بر علیه شوروی تنها نگذارد و به دولت روسیه از جانب دیگر حمله‌ور شود.

حمله به بندر پرل هاربر

در‌حالی‌که‌ ‌ژاپنی‌ها‌ ‌تَن‌ ‌به‌ ‌این‌ ‌کار‌ ‌ندادند‌؛ ‌چون‌ ‌هرگز‌ ‌اطمینان‌ ‌چندانی‌ ‌به آلمان‌ ‌نداشتند، ‌اما‌ ‌در‌ ‌این‌ ‌میان‌ ‌هیتلر‌ ‌با‌ ‌این‌ ‌کار‌ِ ‌خود‌، ‌دولت‌ ‌آمریکا‌ ‌را‌ ‌هم‌ ‌در‌ ردیف‌ ‌دشمنان‌ ‌خود‌ ‌قرار‌ ‌داد‌ ‌و‌ ‌بهانه‌ی ‌مداخله‌ی ‌علنی‌ ‌را‌ ‌به‌ دست‌ ‌او‌ ‌داد.‌ ‌در‌ ‌کلیه‌ی ‌این‌ ‌اقدامات‌، ‌همیشه‌ ‌موسولینی‌ ‌تأیید‌کننده‌ ‌و‌ ‌دنباله‌رُوی‌ ‌او‌ ‌بود.‌ ‌نتیجه‌ی ‌این‌ ‌حمله‌ ‌برای‌ ‌نیروی‌ ‌دریایی‌ ‌آمریکا‌ ‌یک‌ ‌فاجعه‌ی کامل‌ ‌بود.‌ ‌۳۶۰ ‌هواپیمای‌ ‌ژاپنی‌ ‌توانستند‌ ‌۵‌ ‌نبردناو‌ ‌بزرگ‌ ‌آمریکایی‌ ‌را‌ ‌به همراه‌ ‌۳ کشتی‌ِ ‌کوچک‌تر‌ ‌غرق‌ ‌کنند.‌ ۳ نبردناو‌ دیگر‌، ‌به گونه‌ای‌ ‌آسیب‌ ‌دیدند‌ و ‌توان‌ ‌عملیاتی‌ِ ‌خود‌ ‌را‌ ‌از‌ ‌دست‌ ‌دادند.‌ ‌علاوه‌ ‌بر‌ ‌آن،‌ ‌۱۸۸ هواپیمای‌ ‌آمریکایی‌ ‌بر‌ ‌روی‌ ‌زمین‌ ‌نابود‌ ‌شده‌ ‌و‌ ‌۱۵۵ هواپیمای‌ ‌دیگر‌ ‌آسیب‌ ‌دیدند.‌ ‌در‌ ‌پایان‌ ‌آن‌ ‌روز‌، ‌بیش‌ ‌از‌ ‌۲۴۰۰ کُشته‌ ‌و‌ ‌۱۲۴۰ ‌مجروح‌ ‌نیز‌ ‌روی‌ ‌دست‌ ‌نیروی‌ ‌دریایی‌ ‌آمریکا‌ ‌مانده‌بود.‌

حمله به بندر پرل هاربر

حمله‌ی کوبنده‌ی ژاپن باعث شد تا دولت آمریکا را که تا این تاریخ دست‌به‌عصا و با احتیاط در عملیات دخالت می‌کرد، علنی وادار به مداخله‌ی صریح و جدی در جنگ کند. هر چند که قبلاً دولت آمریکا در تاریخ سپتامبر ۱۹۳۹م اعلام بی‌طرفی کرده‌بود، ولی با استفاده از طرحی که در تاریخ نوامبر ۱۹۳۹م به تصویب کنگره‌ی آمریکا مبنی بر اینکه «هر کشوری که از آمریکا تقاضای خرید اسلحه کند، ما حاضر به فروش اسلحه به او هستیم، به شرط اینکه این اجناس را به وسیله‌ی کشتی‌های خود به کشورش حمل نماید» رسیده‌بود، مخفیانه به ارسال اسلحه و مهمات و تدارکات نظامی به متفقین پرداخت. مشخص بود که بیش از همه‌ی کشورها، انگلستان با داشتن نیروی دریایی و کشتی‌های تجاری و حمل و نقل، از این طرح استفاده می‌برد. جالب است بدانید که حمله به پرل‌هاربر باعث فرار «والت دیزنی» از ورشکستگی شد!

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نهضت تنباکو؛ آیا خون کشته‌شدگان قیام پایمال نشد؟!

سربازان آمریکایی در جنگ جهانی دوم

سال ۱۹۴۰م، اوضاع شرکت والت دیزنی اصلاً خوب نبود. در این زمان در پی ساخت فیلم Fantasia، این شرکت تا آستانه‌ی ورشکستگی پیش رفته‌بود، تا اینکه دولت آمریکا با دیزنی تماس گرفت تا در جهت تبلیغات جنگ و پروپاگاندا، ساخت ۳۲ فیلم کوتاه را بر عهده بگیرد. این پیشنهاد برای شرکت دیزنی بد نبود و وضعیت این شرکت را بهتر کرد. البته در آن زمان، فیلم‌سازان و هنرمندان بزرگی مانند فرانک کاپرا، آلفرد هیچکاک، هوارد هاوکس، جان فورد و جان هیوستون هم کار اصلیِ خود را کنار گذاشته‌بودند، تا آثار مرتبط با جنگ بسازند. در این اوضاع بود که کاراکتر معروف دانلد داک، در یک فیلم کوتاه توصیه می‌کرد که مردم مالیات‌های بیشتری برای کمک به تأمین هزینه‌ی جنگ بپردازند، یا در فیلم چهره‌ی پیشوا شرکت کنند.

فیلم Fantasia محصول سال 1940م

اما یکی از فیلم‌های کوتاه و شاخص دیزنی در این دوره، فیلم کوتاهی به‌نام آموزش برای مرگ؛ ساخت یک نازی بود که در سینماهای آمریکا در سال ۱۹۴۳م نمایش داده‌شد. این فیلم بر اساس کتابی که توسط گرگور زیمر نوشته شده‌بود، ساخته شده‌بود و نشان می‌داد که چگونه نازی‌ها، کودکان معصوم را به کودکان یاغی تبدیل می‌کنند. در ادامه ۱۰ دقیقه از این اپیزود انیمیشن را مشاهده می‌کنید.

The Story Of One Of Hitlers Children As Adapted From Educat

 

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم
منبع؛ کتاب جنگ جهانی دوم، چاردین، انتشارات توسن

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

3.7/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *