پانزدهم/۱۵ تیرماه در تاریخ – اعزام دانشجو توسط فتحعلی‌شاه قاجار و…

پانزدهم/۱۵ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید. در سال ۱۱۹۰خ؛ ۲ ایرانی به‌عنوان دانشجو روانۀ انگلستان شدند. این تصمیم از سوی عباس‌میرزا گرفته شد که به‌تأیید وزیر اعظم هم رسید که افزایش رفت‌و‌آمد انگلیسی‌ها به‌ایران را در بر داشت که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
پانزدهم/۱۵ تیرماه در تاریخ

پانزدهم/۱۵ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– جشن خام‌خواری در ایران

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۱۹۰خ؛ دولت وقت ایران (دوران فتحعلی‌شاه قاجار) ۲ ایرانی را به‌عنوان دانشجو روانۀ انگلستان کرد. این تصمیم که از سوی عباس‌میرزا (ولیعهد وقت) گرفته شده‌بود، به‌تأیید وزیر اعظم هم رسیده‌بود و سبب اتخاذ این تصمیم، افزایش رفت و آمد فرستادگان انگلستان به‌ایران و نیاز مبرم به‌مترجم ماهر و مورد اعتماد بود و نیز کسانی باشند که انگلستان را دیده و از اوضاع واقعی آن آگاه شوند. ۳ سال بعد (۱۱۹۳خ) به‌همین ترتیب ۵ دانشجوی دیگر از سوی عباس‌میرزا به‌انگلستان اعزام شدند.
– فراخوان نمایندگان ایران از تل‌آویو توسط دولت دکتر محمد مصدق در سال ۱۳۳۰خ که در عمل باعث قطع روابط دیپلماتیک بین ایران و اسرائیل شد. این عمل که در ظاهر به‌دلیل مشکلات مالی انجام شده‌بود، باعث تقویت روابط ایران و اعراب و محبوبیت بیشتر مصدق در مصر شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز میرزا احمدخان مشیرالسلطنه در سال ۱۲۲۳خ؛ صدراعظم در ۲ نوبت که در مجموع به‌مدت یک‌سال نخست‌وزیر ایران در زمان پادشاهی محمدعلی‌شاه قاجار بود.

 


 

  • درگذشت

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نوزدهم/19 شهریورماه در تاریخ - زادروز مسعود عربشاهی و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *