پانزدهم/۱۵ شهریورماه در تاریخ – ابوالقاسم‌خان بختیار و…

پانزدهم/۱۵ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز مهدی بلالی‌مود؛ پدر علم سم‌شناسی ایران، عضو آکادمی علوم جهان، پزشک نمونه و پژوهش‌گر برگزیدۀ کشوری، تا درگذشت بهروز احمدی؛ معمار ایرانی و طراح پروژه‌های ساختمان آرمیتا که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
پانزدهم/۱۵ شهریورماه در تاریخ

پانزدهم/۱۵ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– اعتراض دکتر محمد مصدق به‌تبعید خود به‌احمدآباد ساوجبلاغ در سال ۱۳۳۵خ
– در سال ۱۳۵۰خ؛ در انتخابات هیئت‌رئیسۀ مجلس سنا، جعفر شریف‌امامی به‌ریاست و دکتر سجادی و مسعودی به‌نیابت ریاست تعیین شدند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز سیروس آتابای در سال ۱۳۰۸خ؛ شاعر ایرانی‌آلمانی، که پدرش هادی آتابای پزشک و مادرش فاطمه پهلوی ملقب به‌همدم‌السلطنه پهلوی، بزرگ‌ترین فرزند رضاشاه بود.
– زادروز مهدی بلالی‌مود در سال ۱۳۲۱خ؛ پدر علم سم‌شناسی ایران، عضو آکادمی علوم جهان، استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران، پزشک نمونه و پژوهش‌گر برگزیدۀ کشوری
– زادروز علی دیواندری در سال ۱۳۳۶خ؛ نقاش، کارتونیست، مجسمه‌ساز، طراح گرافیک، تصویرساز و روزنامه‌نگار با سابقه
– زادروز ریحانه جباری در سال ۱۳۶۶خ؛ دختر جوانی که در تیرماه ۱۳۸۶خ و در سن ۱۹ سالگی به‌جرم قتل مرتضی عبدالعلی سربندی ۴۷ ساله، بازداشت و محاکمه شد. حکم اعدام وی به‌جرم قتل عمد در نهایت در تاریخ ۳ آبان‌ماه ۱۳۹۳خ اجرا شد. او اتهام قتل غیرعمد را پذیرفته و دلیل آن را دفاع از خود در برابر تجاوز جنسی اعلام کرده‌بود.
– زادروز تهمینه میلانی در سال ۱۳۳۹خ؛ کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کنندۀ فیلم، منتقد و معمار که در زمینه‌های منشی‌گری صحنه و طراحی صحنه و لباس نیز فعالیت کرده‌است.
– زادروز مهرداد درویش‌پور در سال ۱۳۳۹خ؛ جامعه‌شناس اهل ایران مقیم سوئد و آموزگار ارشد و پژوهش‌گر مددکاری اجتماعی در آکادمی بهداشت، مراقبت و رفاه در دانشگاه ملاردالن
– زادروز عبدالجبار کاکایی در سال ۱۳۴۳خ؛ شاعر و ترانه‌سرا

 


 

  • درگذشت

– درگذشت علی‌رضاخان عضدالملک در سال ۱۲۸۹خ؛ اولین نایب‌السلطنه احمدشاه قاجار
– درگذشت ابوالقاسم‌خان بختیار در سال ۱۳۳۵خ؛ فعال سیاسی و از خوانین ایل بختیاری در دوران پهلوی اول و دوم
– درگذشت حیدرقلی‌خان غیایی شاملو در سال ۱۳۶۴خ؛ معمار ایرانی و استاد دانشکدۀ هنرهای زیبا دانشگاه تهران و یکی از پیشگامان معماری نوین ایران
– درگذشت محمدرضا ایرانی مُلکِ کیان در سال ۱۳۷۳خ؛ طراح و نقاش معاصر
– درگذشت منوچهر جراح‌زاده در سال ۱۳۸۲خ؛ روزنامه‌نگار، قصه‌نویس، شاعر و طنزپرداز معاصر
– درگذشت ولی‌الله فیض مهدوی در سال ۱۳۸۵خ؛ از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران و یکی از زندانیان سیاسی در نظام جمهوری‌اسلامی که به‌جرم اقدام به‌بمب‌گذاری دستگیر و به‌اعدام محکوم شده‌بود.
– درگذشت بهروز احمدی در سال ۱۳۹۱خ؛ معمار ایرانی و طراح پروژه‌های ساختمان آرمیتا در خیابان بخارست تهران، موزۀ قرآن و نمای ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی ایران
– درگذشت مانوک خدابخشیان در سال ۱۳۹۸خ؛ فوتبال‌شناس، مفسر ورزشی و تحلیل‌گر سیاسی ارمنی‌تبار ایرانی‌آمریکایی و از مطرح‌ترین چهره‌های رسانه‌ای ورزش پیش از انقلاب ۱۳۵۷خ بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفدهم/17 تیرماه در تاریخ - درگذشت فریدون ناصری و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *