بشر در آرزوی پرواز؛ از جوهری تا برادران رایت! + آلبوم تصاویر و فیلم

برادران رایت، ویلبر و ارویل در یک خانواده‌ی ۹ نفره به‌ دنیا آمدند. ویلبر در سال ۱۸۶۷م و ارویل در سال ۱۸۷۱م متولد شدند. آن دو رابطه‌ی جدایی‌ناپذیری داشتند؛ زیرا مکمل یکدیگر بودند، اما مرگ ویلبر در سال ۱۹۱۲م، این دو برادر را از یکدیگر جدا کرد. در این پست روایتی مصور از پرواز را می‌خوانید.
برادران رایت

در ۲۲ مِی سال ۱۹۰۶م، «برادران رایت» اختراع خود؛ یعنی هواپیما را در ایالات متحده به ثبت رساندند، اما این کار به همین راحتی صورت نگرفت و پشت آن زحمات و تلاش‌های بسیاری وجود داشت. «برادران رایت» فرزندان کشیشی بودند که به سبب تنگ‌دستی نمی‌توانست وسیله‌ی تحصیل آنان را فراهم آورد. از این رو، این دو برادر که به کارهای فنی و ساختمان موتورها و ماشین‌ها علاقه‌مند بودند، یک کارگاه دوچرخه‌سازی تأسیس کردند.

برادران رایت
گلایدر ۱۹۰۰م

زمانی که «اُرویل رایت» هفت ساله بود، شخصی یک اسباب‌بازی به شکل بالگرد به وی داد که پس از کوک‌کردن، کمی به هوا می‌رفت. این بازی چنان «اُرویل» را شیفته‌ی خود ساخت که بر آن شد تا خود، یک بالگرد بزرگ‌تری بسازد. «اُرویل» چنین می‌پنداشت که اگر بتواند یک بالگرد بزرگی بسازد، پس خواهد توانست که با آن پرواز کند! علاقه‌ی روزافزون او به پرواز باعث شد که هر روز بادبادکی درست کند و آن را به پرواز درآورد. از این رو، به‌زودی به ساختن بادبادک‌های جعبه‌ای که می‌توانستند بسیار بالا بروند، توفیق یافت.

برادران رایت
اورویل با گلایدر ۱۹۰۱م، دماغه‌اش رو به آسمان است و دُم هم نداشت.

«اُرویل» پس از آن‌که از جریان ساخت بالن‌های پرنده در آلمان مطلع شد، با کمک برادرش «ویلبر»، هواپیمای بی‌موتور کوچکی ساخت و آن را به پرواز درآورد، ولی آنان پس از چندی متوجه شدند که با این وسیله، کسی قادر به پرواز نخواهد بود؛ چرا که این هواپیما فقط تابع جریان باد است. از این رو، به تکمیل بادبادک جعبه‌ایِ خود پرداختند. تکمیل این بادبادک باعث ساخت هواپیمای بی‌موتور دیگری گردید که تا حدودی قابل کنترل بود. «برادران رایت» در سال ۱۸۹۹م با این هواپیما پرواز کردند. با این حال از تلاش دست برنداشتند و بالاخره پس از زحمات فراوان، بر روی هواپیمای خود موتور نصب کردند. سرانجام در روز ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳م آرزوی دیرینه‌ی آنان تحقق یافت و اولین هواپیمای موتوردار جهان به مدت ۵۹ ثانیه در آسمان پرواز کرد…!

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  آلبوم تصاویر؛ اختراعات عجیب و جالب در تاریخ جهان! بخش اول
برادران رایت
ویلبر در حالتِ پس از فرود گلایدر ۱۹۰۱م، علائم لغزش گلایدر در پشت آن قابل مشاهده است و علائم فرود قبلی نیز در جلو دیده می‌شود.

کلیپ کمیاب و کمتر دیده شده از نخستین پرواز بردران رایت با هواپیمای خود در سال ۱۹۰۳ میلادی

پس از این پرواز، «برادران رایت» شهرتی فراگیر یافتند. با این حال باز هم برای تکمیل اختراع خود تلاش کردند، تا این‌که در پروازهای بعد، موفق به ثبت رکورد پرواز ۵۶ دقیقه در آسمان گردیدند. هر چند «ویلبر رایت» در تاریخ ۳۰ مِی ۱۹۱۲م درگذشت، ولی «اُرویل» مدت‌ها بعد از او دنباله‌ی اختراع بزرگ خود را گرفت و در تکمیل بیشتر آن کوشید و جهان را با دنیای هواپیما آشنا کرد. «اُرویل رایت» پس از دَه‌ها سال تلاش خستگی‌ناپذیر، سرانجام در ۱۷ دسامبر ۱۹۴۸م، درست ۴۵ سال پس از آزمایش موفقیت‌آمیز اولین پرواز هواپیمای موتوردار جهان، در اوج شهرت و افتخار در ۷۷ سالگی درگذشت. ساخت هواپیماهای غول‌پیکر و سریع امروزی و جابه‌جاییِ فوریِ بار و مسافر در اقصی نقاط جهان، مرهون تلاش‌های فراوان «برادران رایت» می‌باشد.

برادران رایت
در سمت چپ، گلایدر مدل ۱۹۰۱م توسط ویلبر (سمت چپ) و ارویل پرواز کرد. در سمت راست، گلایدر مدل ۱۹۰۲م توسط ویلبر (راست) و دان تیت (کمک آن‌ها) پرواز کرد. بهبود چشمگیر در عملکرد آشکار است! گلایدر ۱۹۰۱م به دلیل بالابریِ ضعیف و کشش زیاد در زاویه‌ی تند پرواز می‌کند. در مقابل، گلایدر ۱۹۰۲م در زاویه‌ی بسیار مسطح‌تری پرواز می‌کند و خطوط اتصال خود را تقریباً عمودی نگه می‌دارد، که به وضوح درگ بسیار بهتری را نشان می‌دهد.

البته باید این نکته را ذکر کرد که قبل از «برادران رایت» در گوشه‌و‌کنار این کره‌ی خاکی، انسان‌ها رؤیای پرواز را در سر می‌پروراندند. به‌عنوان مثال، بر اساس افسانه‌های کهن که در کتاب‌های چینی آمده‌است، «ون هو» یکی از مخترعین و البته اربابان چینی بوده‌است که به‌خاطر درست‌کردن صندلیِ پرنده، جانش را از دست داد! این فرمانروا در یکی از ابداعات عجیب خود، ۴۷ موشک را به صندلی متصل کرد و قصد داشت که با کمک این صندلی پرواز کند! پس از روشن‌شدن موشک‌ها، صندلی به آسمان رفت و منفجر شد! پس از آن‌که دود و گرد و خاک فرونشست، دیگر اثری از «ون هو» نبود! یکی‌دیگر از این اشخاص، هم‌وطن خودمان «ابونصر اسماعیل بن حمّاد جوهری»، ادیب و متفکر قرن چهارم هجری؛ یعنی نزدیک به هزار سال پیش است. وی در جریان تلاش برای پرواز با دو بال چوبی، پس از پرش از بام مسجدی در نیشابور، جان خود را از دست داد! در ادامه، آلبوم تصاویر مربوط به پست را مشاهده می‌کنید.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یپرم خان ارمنی؛ مظنون منحصر‌به‌فرد و همیشگی در اتهامات! + تصاویر
برادران رایت
ویلبر رایت در تاریخ ۱۰ اکتبر ۱۹۰۲م، گلایدر مدل ۱۹۰۲م را بر فراز تپه‌ها خلبانی می‌کند.
برادران رایت
ویلبر با استفاده از چرخش بال و سکان متحرک، پرواز می‌کند، ۲۴ اکتبر ۱۹۰۲م
برادران رایت
یک موتور رایت با شماره‌سریال ۱۷ در سال ۱۹۱۰م، موزه‌ی هواییِ نیوانگلند
برادران رایت
اولین پرواز رایت فلایر در ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳م، با خلبانیِ ارویل، ویلبر در سمت نوک بال در حال دویدن بوده‌است.
برادران رایت
اورویل در حال پرواز بر فراز دشت هافمن در فیلم Wright Flyer II، پرواز ۸۵، تقریباً ۱۷۶۰ فوت (۵۳۶ متر) در ۴۰+۱⁄۵ ثانیه، ۱۶ نوامبر ۱۹۰۴م
برادران رایت
نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ی اختراعِ سال ۱۹۰۵م، در سال ۱۹۰۸م، آماده برای پروازهای تمرینی. توجه داشته‌باشید که هیچ دریچه‌ای وجود ندارد! همه‌ی تیک‌آف‌ها تنها با مونوریل استفاده می‌شدند.
برادران رایت
به وقتِ پرواز! کیتی هاوک، اکتبر ۱۹۱۱م، پیکان‌ها نشان‌دهنده‌ی سرعت باد (۵۰ مایل در ساعت) است.
برادران رایت
اورویل در حال نمایش اختراعش به ارتش ایالات متحده، فورت مایر، ویرجینیا، سپتامبر ۱۹۰۸م
برادران رایت
هواپیمای رایت، مدل A Flyer در فرانسه، ۱۹۰۹م
برادران رایت
برادران رایت در سال ۱۹۱۰م، در نزدیکیِ نیویورک
برادران رایت
الوود دوهرتی، خلبان کورتیس، فرودگاه لانگلی، اصلاح‌شده‌ی ساختاری را به هوا در بالای سطح دریاچه‌ی کوکا در نزدیکیِ هاموند اسپورت در نیویورک هدایت می‌کند. ۱۷ سپتامبر ۱۹۱۴م
برادران رایت
نمونه‌ی اصلی از اختراع برادران رایت، ۱۹۰۳م، در موزه‌ی ملیِ هوا و فضا در واشنگتن دی‌سی
برادران رایت
پشت گواهینامه‌ی هواپیمای ایالات متحده با تصویر برادران رایت
برادران رایت
آرامگاه خانواده‌ی رایت در گورستان وودلند

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

4.8/5 - (95 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *