پنجم/۵ آگوست در تاریخ – درگذشت فریدریش انگلس و…

پنجم/۵ آگوست در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز آناستاس کرملی؛ کشیش، روزنامه‌نگار، تاریخ‌نگار، ادیب و زبان‌شناس عراقی‌لبنانی، تا درگذشت فریدریش انگِلس؛ فیلسوف، مورخ و انقلابی کمونیست آلمانی و نزدیک‌ترین همکار کارل مارکس که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
پنجم/۵ آگوست در تاریخ

پنجم/۵ آگوست در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی آبجو
– روز جهانی فرزند اول خانواده

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۵۸م؛ سایرس وست فیلد، تاجر و سرمایه‌دار آمریکایی و همکارانش، اولین کابل تلگراف میان‌اقیانوسی را با گذر از اقیانوس اطلس کابل‌کشی کردند و بدین‌ترتیب؛ خط ارتباطی میان جزیرۀ والنتیا در ایرلند به‌نیوفاندلند و لابرادور در کانادا را برقرار کردند.
– اختراع موتور دیزل توسط رودلف دیزل، مهندس آلمانی در سال ۱۸۹۵م
– در سال ۱۹۴۰م؛ اتحاد جماهیر شوروی در جریان جنگ جهانی دوم و بر اساس قرارداد عدم مخاصمه با آلمان نازی (قرارداد مولوتوف‌ریبنتروپ) کشور لاتویا را به‌خاک خود ضمیمه کرد.
– در سال ۱۹۴۱م؛ نبرد بر سر شهر اسمولنسک در ۴۰۰ کیلومتری غرب مسکو و ۵۰۰ کیلومتری عمق خاک شوروی، در جریان جنگ دوم جهانی بین نیروهای مهاجم آلمان نازی و مدافعان شوروی، پس از یک‌ماه با پیروزی آلمانی‌ها، به‌اسارت گرفته‌شدن بیش از ۳۰۰ هزار سرباز ارتش سرخ و مرگ بیش از ۷۵۰ هزار نفر دیگر به‌پایان رسید.
– امضای قرارداد منع آزمایش‌های هسته‌ای میان آمریکا، شوروی و انگلیس در سال ۱۹۶۳م
– در سال ۲۰۱۶م؛ به‌دنبال فراخوان گروه‌های مخالف، اعتراضات گستردۀ مردمی علیه دستگاه حاکمه در اتیوپی آغاز شد. معترضان خواهان اصلاحات سیاسی و اجتماعی از جمله پایان‌دادن به‌نقض حقوق بشر، قتل غیرنظامیان، بازداشت‌های دسته‌جمعی و انزوای سیاسی گروه‌های مخالف دولت بودند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز نیلس هنریک آبل در سال ۱۸۰۲م؛ ریاضی‌دان نروژی و از پایه‌گذاران جبر مدرن
– زادروز ایلیا یفیمویچ رپین در سال ۱۸۴۴م؛ نقاش برجستۀ روسی در سبک رئالیسم
– زادروز آناستاس کرملی در سال ۱۸۴۶م؛ کشیش، روزنامه‌نگار، تاریخ‌نگار، ادیب و زبان‌شناس عراقی‌لبنانی
– زادروز گی دو موپاسان در سال ۱۸۵۰م؛ نویسنده و رمان‌نویس شهیر فرانسوی
– زادروز آرتیوم میکویان در سال ۱۹۰۵م؛ مهندس و استاد دانشگاه ارمنی و یکی از طراحان نامدار هواپیما در شوروی که به‌همراه میخائیل گورویچ، دفتر طراحی هواپیما شمارۀ ۱۵۵ موسوم به‌میکویان و گورویچ را بنیان نهاد.
– زادروز واسیلی لئونتیف در سال ۱۹۰۶م؛ اقتصاددان آمریکایی روس‌تبار که در سال ۱۹۷۳م به‌واسطۀ توسعۀ جدول داده‌ستانده، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل اقتصاد شد.
– زادروز نیل الدن آرمسترانگ در سال ۱۹۳۰م؛ فضانورد و مهندس هوافضای آمریکایی و نخستین انسانی که طی مأموریت آپولو ۱۱ بر کرۀ ماه گام نهاد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  شانزدهم/16 می در تاریخ - درگذشت جیمز روفوس اِیجی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت توماس نیوکامن در سال ۱۷۲۹م؛ مهندس بریتانیایی که عمده‌شهرت او به‌دلیل اختراع نخستین موتور بخار اتمسفری برای تلمبه‌کردن آب است؛ این اختراع تأثیر بسیار زیادی بر طرح‌های بعد (مانند موتور جیمز وات) داشت.
– درگذشت فریدریش انگِلس در سال ۱۸۹۵م؛ فیلسوف، مورخ و انقلابی کمونیست آلمانی و نزدیک‌ترین همکار کارل مارکس
– درگذشت آنتونیوس قِندلُفت در سال ۱۹۷۰م؛ روحانی مسیحی و نویسندۀ سوری‌لبنانی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *