چهارم/۴ بهمن‌ماه در تاریخ – زادروز محمود فرشچیان و…

چهارم/۴ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از تاج‌گذاری کورش بزرگ و تأسیس امپراتوری پارس در سال ۵۵۹ق.م، تا زادروز امیرمختار کریم‌پور شیرازی؛ روزنامه‌نگار و فعال سیاسی هوادار دکتر مصدق و ملی‌شدن صنعت نفت ایران که در آتش سوزانده‌شد که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهارم/۴ بهمن‌ماه در تاریخ

چهارم/۴ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۵۵۹ق.م؛ کورش بزرگ تاج‌گذاری می‌کند و امپراتوری پارس تأسیس می‌گردد.
– در سال ۱۳۲۴خ؛ ویشینسکی معاون کمیسر امور خارجۀ شوروی، هر نوع دخالت را در اوضاع داخلی ایران انکار می‌کند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز فتحعلی‌شاه قاجار در سال ۱۱۵۰خ؛ یکی از اعضای سلسلۀ قاجار و برادرزادۀ آقامحمدخان (آقامحمدخان قاجار) و دومین پادشاه قاجار
– زادروز احمد متین‌دفتری (اعتضادلشکر و متین‌الدوله) در سال ۱۲۷۵خ؛ جوان‌ترین نخست‌وزیر ایران در زمان رضاشاه پهلوی و همچنین وزیر، نمایندۀ مجلس، حقوق‌دان و دولت‌مرد دوران پهلوی
– زادروز احمد بیرشک در سال ۱۲۸۵خ؛ ریاضی‌دان، تقویم‌نگار، پژوهش‌گر تاریخ علم، و مدرسه‌دار
– زادروز امیرمختار کریم‌پور شیرازی در سال ۱۲۹۹خ؛ شاعر، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی هوادار دکتر مصدق و ملی‌شدن صنعت نفت ایران که پس از کودتای ۲۸ مرداد دستگیر و پس از مدت‌ها شکنجه در زندان دژبان مرکز ارتش در آتش سوزانده‌شد.
– زادروز محمود فرشچیان در سال ۱۳۰۸خ؛ نقاش معاصر که تأثیر درخور توجهی در روند نقاشی سنتی ایرانی و دیگر هنرهای سنتی داشته‌است.
– زادروز جهانگیر هدایت در سال ۱۳۰۸خ؛ نویسنده و مدیر بنیاد صادق هدایت که به‌گردآوری و نشر آثار صادق هدایت می‌پردازد.
– زادروز داریوش شایگان در سال ۱۳۱۳خ؛ فیلسوف، هندشناس، نویسنده و شاعر که آثار او به‌دو زبان فارسی و فرانسوی موجود است. بیشتر نوشته‌های وی به‌زبان فرانسوی و در حوزۀ فلسفۀ تطبیقی است. نوشته‌های فرانسوی او در کتاب‌های درسی فرانسه چاپ می‌شود.
– زادروز علیرضا عصار در سال ۱۳۴۸خ؛ خواننده، آهنگ‌ساز و نوازنده

 


 

  • درگذشت

– درگذشت تاج‌السلطنه در سال ۱۳۱۴خ؛ دختر ناصرالدین‌شاه قاجار، از مدافعان انقلاب مشروطه و عضو انجمن حریت نسوان که به‌نوشتن خاطرات خود علاقه داشت. بخش‌هایی از خاطرات او به‌نام «خاطرات تاج‌السلطنه» برجا مانده که وسعت اطلاعات او را نشان می‌دهد و منبع تاریخی بااهمیتی است. او مدافع مشروطیت، حقوق زنان، آزادی، برابری و قانون بود و بسیاری از مشکلات کشور را حاصل عدم کفایت شاهان قاجار می‌دانست. همچنین با شاعران آزادی‌خواهی همچون میرزاده عشقی ارتباط داشت و عارف قزوینی نیز در ابیاتی او را ستوده‌است.
– درگذشت جعفر کاظمی در سال ۱۳۸۹خ؛ فعال سیاسی و زندانی سیاسی که در جریان اعتراضات به‌نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸خ، به‌اتهام همکاری با سازمان مجاهدین خلق و محاربه به‌اعدام محکوم و در زندان اوین به‌دار آویخته‌شد.
– درگذشت پروین خیربخش (فروزان) در سال ۱۳۹۴خ؛ بازیگر مشهور سینما و دوبلور

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهارم/4 آبان‌ماه در تاریخ - زادروز اشرف‌الملوک پهلوی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *