ژانویه خونین؛ فرانسه درگیر تروریسم و واپسگرایی

حملات تروریستی ژانویه ۲۰۱۵ به مجموعه عملیات‌هایی گفته‌ میشود که توسط سه تن از پیکارجویان مسلمان به علت انتشار کاریکاتور پیغمبر اسلام در مجله‌ی فکاهی شارلی ابدو در پاریس انجام شد.این وقایع تلخ به شدت مردم دنیا را تحت تاثیر قرار داد.
کشتار شارلی ابدو

حملات تروریستی ژانویه ۲۰۱۵ به مجموعه عملیات‌هایی گفته‌ میشود که توسط سه تن از پیکارجویان مسلمان به علت انتشار کاریکاتور پیغمبر اسلام در مجله‌ی فکاهی شارلی ابدو در پاریس انجام شد و جهان را متاثر کرد. دویچه‌وله فارسی: “هفتم ژانویه ۲۰۱۵ دو برادر اسلام‌گرای افراطی به نام‌های سعید (عکس شماره ۱) و شریف کواشی (عکس شماره ۲)  [الله‌اکبر گویان] وارد تحریریه هفته‌نامه فکاهی شارلی ابدو شدند و تنها در عرض دو دقیقه تعداد زیادی از کارمندان حاضر را که برخی از معروف‌ترین کاریکاتوریست‌های فرانسه هستند به گلوله بستند. در این حادثه ۱۱ نفر کشته و ده‌ها تن زخمی شدند. این دو برادر از محل وقوع جرم گریختند و یک مامور پلیس را هم در راه به قتل رساندند.”

شارلی ابدو

شارلی ابدو

اما ماجرای این حمله همینجا تمام نشد، برادران کواشی پس از ارتکاب جنایت محل را به سرعت ترک کردند و بعد از ۴۸ ساعت تعقیب و گریز، در چاپخانه‌ای در شمال شرق پاریس پناه برده و یک نفر را به گروگان گرفتند که با هجوم مأموران پلیس ضد تروریستی فرانسه به محل چاپخانه برادران کواشی، از پناهگاه خود خارج شده و به تبادل آتش با پلیس پرداختند و هر دو کُشته شدند. در همین گیرودار، در منطقه‌ی دیگری از پاریس یک تروریست دیگر به‌نام “امدی کولیبالی”(عکس شماره ۳) که پنداری با شریف کواشی رفاقتی هم داشته در یک سوپرمارکت ۱۹ نفر را گروگان گرفت و تنها یک درخواست داشت که اگر برادران کواشی را-که در چاپخانه در محاصره بودند- رها نکنید تمام گروگان‌ها را خواهم کُشت! پلیس به سوپرمارکتی حمله کرد و ۱۵ گروگان را نجات داد؛ هر چند که “کولیبالی” ۴ تن از گروگان‌های خود را به قتل رساند و خودش هم کُشته شد! این مردک جنایتکار روز قبل از آن‌ هم یک مأمور زن پلیس را کشته بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پایان تلخ «بنیتو موسولینی»؛ سلاخی دیکتاتور فاشیست اروپا! آلبوم تصاویر و فیلم

تیراندازی شارلی ابدو

این وقایع تلخ ژانویه ۲۰۱۵ به شدت مردم دنیا را تحت تاثیر قرار داد و تجمع‌های زیادی برای همدردی با کُشته‌های این حملات تروریستی در سرتاسر جهان آزاد شکل گرفت. شارلی ابدو پس از این عملیات تروریستی حتی یک هفته هم چاپ مجله‌ را تعطیل نکرد و شماره‌ی جدید را دوباره با کاریکاتور پیغمبر اسلام منتشر شد! کاریکاتوری که نشان میداد پیغمبر اسلام هم در حالی که اشک میریزد به کمپین آن روز دنیا یعنی «من شارلی هستم» پیوسته و بالای آن با تیتر بزرگ نوشته شده بود: «همه بخشیده شدندبعدها کارتونیست این نسخه گفت منظور ما این بود که “محمدِ ما [همان کاریکاتور] از محمدِ تروریست‌ها مهربان‌تر است.” این شماره مذکور با بیش از ۸ میلیون نسخه، رکورد فروش را در تاریخ مطبوعات فرانسه شکست!بعد از این ماجرا بارها به این هفته‌نامه‌ی فکاهی حمله شده است. به عنوان مثال چندی پیش یک جوان پاکستانی با ساطور به دونفر که فقط نزدیک دفتر پیشین مجله شارلی ابدو ایستاده بودند حمله و آنها را زخمی کرد! سال گذشته هم یک تروریست چچنی به بهانه‎‌ی همین کاریکاتور سَرِ ساموئل پتی آموزگار تاریخ را برید!

ساموئل پتی

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *