یمن؛ از جنگ و وحدت، تا منابع نفت و قات‌زدن!

روایتی مصور از سال‌های نه‌چندان دورِ یمن را می‌خوانید. سرزمینی نفت‌خیز که از ۲ بخشِ شمالی و جنوبی شکل گرفت، اما به واسطه‌های همان منابع نفتی توسط عربستان، پایش به جنگ و خرابی باز شد. جدا از مسائل آشفته‌ی سیاسی، ظاهراً شرایط اجتماعیِ عجیبی هم دارد که در ادامه مشاهده می‌کنید.
یمن

کشور واحد یمن که در سال‌های قبل به واسطه‌ی حملات جنگنده‌های عربستان و درگیری‌های داخلی به صدر اخبار جهان آمده و تحولات آن دنبال می‌شود، بیش از ۲۵ سال است که با الحاق ۲ پاره‌ی جنوبی و شمالی به شکل کشوری واحد درآمده‌است. یمن به دنبال توافق اتحاد در تاریخ ۲۲ مِی ۱۹۹۰م میان جمهوریِ عربیِ یمن (شمالی) و جمهوریِ دموکراتیکِ خالقِ یمن (جنوبی) شکل گرفت و «علی عبدالله صالح» نیز به عنوان رئیس‌جمهور آن انتخاب شد.

علی عبدالله صالح
علی عبدالله صالح

در این سال، جمهوریِ عربیِ یمن که از سال ۱۹۱۸م و پس از فروپاشیِ امپراتوریِ عثمانی اعلام استقلال کرده‌بود، با جمهوریِ دموکراتیکِ خلقِ یمن که در سال ۱۹۶۸م پس از یک سلسله جنگ‌های داخلی اعلام استقال کرده‌بود، یک کشور واحد را تشکیل دادند. گفته می‌شود که تحولات جهانی در سال ۱۹۹۰م؛ یعنی از میان‌رفتن جنگ سرد و نظام دوقطبی، یک از عوامل تسریع‌کننده‌ی تشکیل کشور یمن بود. همچنین یکی‌دیگر از دلایل تمایل ۲ کشور به وحدت، بهره‌برداری از ذخایر نفتیِ مشترک در مناطق مرزیِ مورد اختلاف بود. وجود اختلافات مرزیِ بین ۲ کشور سبب شده‌بود که علی‌رغم اکتشافات نفتی، طرفین موفق به بهره‌برداری از منافع موجود نشوند…

منابع نفت یمن

بنابراین بهره‌مندشدن از درآمدهای نفتی، ۲ کشور را تشویق به نزدیکی با یکدیگر می‌کرد. با این حال، در طول تاریخِ نه‌چندان درازِ این کشور، عربستان مدعی‌ست که مناطق نفت‌خیز یمن؛ مانند «مآرب»، «جوف»، «ربع‌الخالی» و «حضرموت» متعلق به این کشور است و همواره از هر فرصتی برای ایجاد جنگ داخلی در این کشور و نزدیک‌شدن به مناطق نفت‌خیز استفاده کرده‌است. مورخان، نمونه‌ی بارز این دخالت را، حمایت و پشتیبانیِ این کشور از شورشیان یمن جنوبی، برای ایجاد تفرقه و جنگ داخلی بین شمالی‌ها و جنوبی‌ها می‌دانند. جنگی که در سال ۱۹۹۴م با شکست جنوبی‌ها به پایان رسید…

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  انقلاب صنعتی؛ از انقلاب کشاورزی تا تحولاتی عظیم در بریتانیا! + آلبوم تصاویر

قات‌زدن یمنی‌ها

مقطع مهم بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴م؛ زمانی‌ست که یمن به ریاست «على عبدالله صالح» پس از سال‌ها جنگ داخلی و نیز مبارزه با استعمار انگلیس به عنوان یک کشور واحد، لحظات مهمی از تاریخ خود را سپری کرده‌است. «نیکوس اکولومپوس» (عکاس یونانی) درست در همین زمان؛ یعنی در سال ۱۹۹۲م، چند هفته‌ای را به یمن سفر کرده و از این کشور عکاسی می‌کند. او در سفر خود به «صنعا» بیشتر به زندگیِ مردمِ کوچه و بازار توجه دارد. یکی از سوژه‌های این عکاس در مجموعه عکس‌هایش، عکاسی از کِشت و خرید و فروش گیاه مخدر «قات» در یمن است. امید است که مخاطبین محترم قجرتایم با اندکی تأمل این تصاویر را تماشا کنند…!

نیکوس اکولومپوس، عکاس یونانی
نیکوس اکولومپوس: عکاس یونانی

در ادامه؛ تصاویر مرتبط با همین پست را مشاهده می‌کنید.

تصحیح و تکمیل؛ قجرتایم
نگارش و گردآوری؛ مجله‌ی تاریخ فرادید

قات‌زدن مردم یمن

قات‌زدن مردم یمن

قات‌زدن مردم یمن

قات‌زدن مردم یمن

قات‌زدن مردم یمن

قات‌زدن مردم یمن

قات‌زدن مردم یمن

قات‌زدن مردم یمن

قات‌زدن مردم یمن

قات‌زدن مردم یمن

قات‌زدن مردم یمن

قات‌زدن مردم یمن

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *