یکم/۱ بهمن‌ماه در تاریخ – زادروز ابوالقاسم فردوسی و…

یکم/۱ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ابوالقاسم فردوسی طوسی؛ شاعر حماسه‌سرای ایرانی و سرایندۀ شاهنامه، حماسۀ ملی ایران، تا درگذشت محمد قریب؛ از نخستین پزشکان متخصص طب اطفال و بنیان‌گذار دانش نوین پزشکی کودکان در ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یکم/۱ بهمن‌ماه در تاریخ

یکم/۱ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۸۸خ؛ دیدبان حقوق بشر نظام جمهوری‌اسلامی ایران را به‌گسترده‌ترین سرکوب طی دهۀ گذشته متهم کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ابوالقاسم فردوسی طوسی (حکیم سخن، حکیم طوس) در سال ۳۲۹ه.ق؛ شاعر حماسه‌سرای ایرانی و سرایندۀ شاهنامه، حماسۀ ملی ایران که برخی فردوسی را بزرگ‌ترین سرایندۀ پارسی‌گو دانسته‌اند که از شهرت جهانی برخوردار است.
– زادروز قهرمان میرزا سالور (عین‌السلطنه) در سال ۱۲۵۰خ؛ دومین فرزند ذکور عبدالصمد میرزا عِزّالدوله (برادر ناصرالدین‌شاه قاجار و چهارمین پسر محمدشاه قاجار) و مادرش تاج‌ماه‌خانم دختر شاهزاده علیقلی میرزا اعتضادالسلطنه (فرزند فتحعلی‌شاه قاجار) بود. قهرمان‌میرزا از همسرش کوکب‌خانم درگاهی هفت فرزند داشت که دو فرزند پسرش به‌نام‌های مسعود و عباس در دورۀ پهلوی صاحب مشاغل دولتی شدند.
– زادروز تَقی ظُهوری در سال ۱۲۹۱خ؛ بازیگر و کمدین
– زادروز علینقی عالیخانی در سال ۱۳۰۷خ؛ وزیر، اقتصاددان و مشاور اقتصاد
– زادروز اسفندیار قره‌باغی در سال ۱۳۲۲خ؛ خواننده و آهنگ‌سازی که پیش از انقلاب ۱۳۵۷خ در ارکستر اپرای تهران سولیست‌باس بود. او پس از انقلاب یکی از نخستین خوانندگان سروده‌های انقلابی مانند «آمریکا، آمریکا، ننگ به‌نیرنگ تو» بود.
– زادروز سودابه سالم در سال ۱۳۳۳خ؛ موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز اهل ایران که از آهنگ‌سازان شناخته‌شده در زمینۀ موسیقی کودکان است.
– زادروز فریبا وَفی در سال ۱۳۴۱خ؛ رمان‌نویس و نویسندۀ داستان کوتاه

 


 

  • درگذشت

– درگذشت میرزا یحیی‌خان مشیرالدوله قزوینی در سال ۱۲۷۰خ؛ فرزند میرزا نبی‌خان امیردیوان قزوینی، که دارای القابی چون آجودان مخصوص، معتمدالملک، وزیر مخصوص، و مشیرالدوله بود، از رجال برجسته و نامدار ایران در عصر قاجار است. وی که شوهر چهارم عزت‌الدوله (خواهر ناصرالدین شاه و بیوۀ امیرکبیر)، به‌مسئولیت‌های مهمی مانند حکومت عراق و کمره، لرستان و خوزستان، یزد، گیلان، مازندران، فارس و… رسید و مدتی هم وزیر امورخارجه و وزیر عدلیه بود. او برادر میرزا حسین‌خان سپهسالار، صدراعظم نامی ایران در عهد قاجاریه است.
– درگذشت نظام وفا آرانی در سال ۱۳۴۳خ؛ شاعر و نویسنده
– درگذشت محمد قریب در سال ۱۳۵۳خ؛ پزشک و از نخستین پزشکان متخصص طب اطفال و بنیان‌گذار دانش نوین پزشکی کودکان در ایران و همچنین از بنیان‌گذاران نخستین بیمارستان تخصصی کودکان در ایران و مرکز طبی کودکان تهران بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوازدهم/12 مردادماه در تاریخ - زادروز محمد قاضی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *