آموزش انتشار پادکست با وردپرس

در مورد آموزش پادکست با وردپرس، شاید گاهاً قبل یا احیاناً مدت‌ها پس از انتشار پادکست خود به این فکر کرده‌اید که برای مالکیت تام‌و‌تمام آن باید یک وب‌سایت اختصاصی داشته‌باشید؛ چرا که می‌تواند پایگاه شما و پادکست‌تان باشد و مسیر رشد آن را صعودی کند. در ادامه‌ی این مطلب با من همراه باشید.
آموزش انتشار پادکست با وردپرس
مقدمه

در مورد آموزش انتشار پادکست با وردپرس؛ حقیقتاً من در مورد انتشار پادکست با وردپرس آن‌قدر حرفه‌ای و پیشرفته نیستم که بتوانم تمام مراحل را با نگاهی دقیق و جزئی آموزش دهم و بررسی کنم؛ چرا که زحمات انجام این امر در «مجموعه‌ی قجرتایم» را «سعید» برعهده داشته‌است. پس با توجه به کمک «سعید» و همراه با تجربه‌ی اندک و جستجوهای خودم در این زمینه پیش می‌رویم. امیدوارم خبط و خطایی رخ ندهد و در این بخش نیز مفید واقع شویم. در اینجا هم از میزبان‌های پادکست و ثبت پادکست در پادگیرها نمی‌گویم؛ چرا که در مطالب دیگر کامل از آن‌ها نوشته‌ام و می‌توانید آن‌ها را نیز مطالعه کنید.

دو نکته‌ی مهم

قبل از اینکه به موضوع آموزش بپردازیم، باید دو نکته‌ی بسیار مهم را بدانید:

  • اول اینکه لزوم داشتنِ یک وب‌سایت رسمی برای پادکست چقدر بالاست! ما با توجه به اینکه مخاطب خوبی در صفحه‌ی اینستاگرامِ خود داشته‌ایم و با حمایت همین عزیزان به حوزه‌‌ی پادکست و تولید آن وارد شده‌ایم، اما باز هم نداشتن یک وب‌سایت رسمی ضربه‌ی بزرگی به ما زد و بدون شک ما را محدود کرد؛ چرا که در کم‌ترین حالت، امتیاز موتورهای جستجو را از دست دادیم! پس فقط به امید اینکه در فضای مجازی پایگاهی دارید، نباشید.
  • دوم اینکه من در این بخش فقط به یک‌سری از سرفصل‌ها اشاره خواهم کرد و شما نیز به امید خواندن یک آموزش تمام‌و‌کمال برای ساخت یک وب‌سایت در این مطلب نباشید؛ چرا که این موضوع مهم در تخصص ما نیست و باید به وب‌سایت‌های تخصصیِ این حوزه رجوع کنید. این سرفصل‌ها یک کُلیتی به شما آموزش می‌دهند که بدانید از کجا باید شروع و چه مطالبی را باید جستجو کنید.

 

خرید هاست (Host) و دامنه (Domain)

برای انتشار پادکست با وردپرس در گام اول نیاز به یک هاست و دامنه دارید که وب‌سایت وردپرسیِ خود را بسازید. هاست و دامنه بنا به انتخاب شما قیمت‌های مختلفی دارند. به نظرم برای شروع، یک هاست با حجم ۵ گیگابایت مناسب است. بر اساس تجربه‌ی من نباید برای خرید هاستِ میزبانیِ وب‌سایت خساست به خرج داد؛ پس حتماً برای خرید هاست به خوبی جستجو و تحقیق کنید. چند مورد از نکات مهمی که باید برای خرید هاست در نظر گرفته شود را ذکر می‌کنم:

  • میزان رَم (RAM) مناسب (۳ گیگابایت به بالا)
  • نوع هارد دیسک هاست که NVME و SSD باشد بهتر است؛ چون سرعت بالاتری دارد و در نتیجه؛ در سرعت بارگذاریِ وب‌سایت شما بسیار تأثیرگذار است.
  • پشتیبانیِ مناسب که به اندازه‌ی گزینه‌های بالا مهم است؛ چرا که شما تازه‌کار هستید و نیاز به پشتیبانی دارید که به درستی و با سرعت بالا پاسخگوی نیاز شما باشد.
شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  ساخت پادکست چه ابزار و تجهیزاتی نیاز دارد؟
ساخت وب‌سایت

بعد از خرید هاست، نوبت انتخاب یک دامنه است که از بین گزینه‌ها، البته با توجه به بودجه‌ای که برای تأسیس وب‌سایت کنار گذاشته‌اید و نوع محتوایی که قرار است روی آن کار کنید، قابل انتخاب است. برای آشنایی با قیمت‌های دامنه، با جستجو می‌توان تخفیف‌های خوبی پیدا کرد؛ پس عجله نکنید.

پیشنهاد می‌کنم از پشتیبانیِ هاست و دامنه‌ی خود تا آن‌جایی که ممکن است، کمک بگیرید و لازم نیست که همه‌ی کارهای فنی را خودتان انجام دهید. به عنوان مثال؛ با اینکه من می‌توانستم DNS هاست را روی دامنه تنظیم کنم، یا وردپرسِ فارسی را روی هاست نصب کنم، این کار را به پشتیبانی سپُردم و خودم در پیِ کارهای دیگری رفتم. پیشنهادم به شما این است که شما هم حتماً همین کار را کنید، اما و اگر که خواستید شخصاً اقدام کنید، مشکلی نیست! با جستجو در گوگل مطالب مناسبی در این‌باره یافت می‌شوند. (که در شروع مطلب و نکته‌ی دوم گفتم.)

افزونه‌های مورد نیاز

پس از نصب وردپرس‌ فارسی، با رفتن به بخش پیشخوان وب‌سایت و نصب افزونه‌های لازم اولیه، وب‌سایت شما نیاز به یک «پوسته‌» دارد. می‌توانید از پوسته‌های آماده استفاده کنید، یا با «صفحه‌ساز المنتور» یک پوسته برای خود بسازید. در گام بعد؛ شما به یک افزونه‌‌ی پادکست هم نیاز دارید. این افزونه‌ها به شما کمک می‌کنند تا پادکست خود را به سرعت تنظیم کنید، آن را در وب‌سایت خود نمایش دهید و بازدیدکنندگان را به مشترکان پادکست تبدیل کنید. مهم‌ترین گزینه‌های شما پیشنهادهایی هستند که در زیر می‌خوانید و می‌بینید:

  • افزونه‌ی Blubrry PowerPress (برای استفاده از تمام امکانات، مانند آمار شنوندگان و… پولی)
    افزونه‌ی PowerPress Podcasting Plugin By Blubrry به عنوان اولین گزینه از لیست بهترین افزونه‌های پادکست برای وردپرس، با امکان اشتراک‌گذاریِ پادکست برای هزاران مخاطب جهت افزایش بازدید در محیط وردپرس است که توسط هزاران پادکست‌ساز نیز پشتیبانی و تأیید می‌شود. این افزونه دو حالت ساده و پیشرفته را ارائه می‌دهد. حالت ساده رایگان است و به طور خاص برای مبتدیان طراحی شده‌است تا در اسرع وقت شروع به انتشار پادکست کنند. می‌توانید پادکست خود را فقط با پیکربندیِ تنظیمات اولیه‌ی آن تنظیم کنید، اولین اپیزود خود را بسازید و در کم‌ترین زمان آن را به ApplePodcasts ارسال کنید. حتی «حالت ساده‌ی» این پلاگین از ویژگی‌های قدرتمندی برخوردار است. دارای پشتیبانیِ کامل از iTunes و Google Play و با پخش‌کننده‌های رسانه‌ی HTML5 یکپارچه شده‌است. همچنین از چندین پادکست به صورت هم‌زمان پشتیبانی می‌کند. بنابراین می‌توانید اپیزودها را بر اساس دسته‌بندی (Category) ایجاد کنید.
شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پادکست را چگونه و کجا منتشر کنیم؟

  • افزونه‌ی Libsyn Podcasting (کاملاً پولی)
    افزونه‌ی Libsyn Podcasting در اصل یک سرویس میزبانیِ پادکست است که شما باید اول درون این سرویس ثبت‌نام کنید تا بتوانید پادکست‌های خود را بر روی آن آپلود نمایید. حالا با استفاده از افزونه‌ی آن در وردپرس، امکان واردکردن پادکست‌ها در وب‌سایتِ وردپرسیِ شما هم فراهم می‌گردد. استفاده از فضای اَبری برای بارگذاریِ فایل‌های پادکست، پشتیبانی از HTML5 و اپلیکیشن‌های اختصاصی برای همه‌ی کاربران با هر نوع سیستم‌عامل، از دیگر مزیت‌های این افزونه‌ی پادکست وردپرس است.

  • افزونه‌ی Podcasting Seriously Simple (رایگان)
    همان‌طور که از نام آن پیداست، افزونه‌ی Podcasting Seriously Simple، انتشار و مدیریت پادکست را در وب‌سایت وردپرس آسان می‌کند. Podcasting Seriously Simple به شما امکان می‌دهد تا چندین پادکست را از یک وب‌سایت اجرا کنید (اعم از صوتی و تصویری) و برای هر یک فید RSS ویژه داشته‌باشید. Podcasting Seriously Simple از «کد کوتاه» و «ابزارک» پشتیبانی می‌کند تا بتوانید اپیزودها یا لیست پخش اپیزودهای خود را در هر کجای وب‌سایت خود نمایش دهید. به نظر من افزونه‌ی بسیار کاربردی و خوبی است که البته آمارگیر رایگان دارد و آن را در اختیار شما هم می‌گذارد.

تعداد دیگری از این افزونه‌های مربوط به پادکست موجود است، اما اکثراً پولی هستند و با این وضع موجود مملکت ما و دلار ۳۰ هزار تومانی (این قیمت برای دی‌ماه سال ۱۴۰۰ است! شاید زمانی که این مطلب را می‌خوانید دلار ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان باشد!!!) خریدش برای اکثر مردم داخل ایران سخت است! در کل مراقب باشید در زمان انتخاب این افزونه‌ها، چندان به ظاهر پخش‌کننده‌های پادکست (Podcast Player) توجه نکنید؛ چرا که اکثر این پخش‌کننده‌ها با زبان انگلیسی سازگار هستند و در زبان فارسی به مشکل می‌خورند، اما در باب چگونگی باید بگویم که کار با این افزونه‌ها بسیار راحت است و در YouTube نیز آموزش‌های تصویریِ فراوانی وجود دارند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چطور پادکست بشنویم؟

چند نکته‌ی مهم و پایانی

نکات مهمی می‌نویسم تا در صورتی که وارد این حوزه شُدید، حتماً به یاد داشته‌باشید:

  • در انتخاب نام وب‌سایت و آدرس دامنه، تا آن‌جایی که ممکن و مقدور است وقت بگذارید و تأمل کنید. این نام قرار است «برند» شما شود و نباید به صورتی باشد که از آن خسته شوید؛ چرا که تغییردادن نام پادکست یا وب‌سایت بعد از مدتی، بسیار سخت است و ریزش مخاطب بسیاری به همراه دارد!
  • قبل از شروع هر کاری، گواهینامه‌ی SSL وب‌سایت خود را فعال کنید که آدرس شما از HTPP به HTPPS تبدیل شود!
  • حتماً بعد از پایان طراحیِ وب‌سایت، از افزونه‌های کَش (Cache) استفاده کنید تا سرعت لُودینگ (Loading) وب‌سایت شما بالاتر برود!
  • به مباحث مربوط به سئوی وب‌سایت دقت کنید، بود و نبود وب‌سایت بدون موتورهای جستجوگر فرق چندانی ندارد!
  • طراحی و ثبت یک وب‌سایت کاری زمان‌بر است، اگر هیچ تجربه‌ای از این کار ندارید، آموزش‌های زیادی باید ببینید و بخوانید. هر چند که چندان سخت نیست، اما دل‌خوش به تیترهای زرد نشوید و پول‌تان را دور نریزید!
  • برای آپلود اپیزودهای پادکست، حتماً یک «هاست دانلود» بخرید؛ هاست دانلود با «هاست میزبانی» تفاوت بسیاری دارد. مطمئن باشید که این کار به صرفه‌تر است!

در آخر اگر سؤالی بود و تجربه‌‌ی من برای پاسخ آن کفایت کند، در بخش نظرات همین مطلب پاسخ خواهم داد.

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (6 امتیاز)

4 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر
    اگر برای پادکستم وبسایت داشته باشم دیگه نیازی به پلتفرم هایی مثل شنوتو یا انکر برای گرفتن RSS نیست
    و مستقیما میتونم RSS‌ رو از سایت خودم بدم به کست باکس و اپل پادکست و … ؟

    1. سلام گرامی، بله، با توجه به آموزش، تنظیمات و افزونه‌های مورد نیاز، وقتی‌که فید RSS ثابت خود را ساختید، می‌توانید آن را در پادگیرهای مختلف که امکان سابمیت (ثبت) دارند، ثبت و مالکیت آن‌هم با یک ایمیل تأیید کنید… البته فکر نمی‌کنم شنوتو قابلیت سابمیت داشته‌باشد؛ چون چنین گزینه‌ای در آن‌جا ندیده‌ام و کماکان به‌صورت دستی و جداگانه اپیزود را در آن آپلود می‌کنیم… همچنین مطلب آموزش انتشار پادکست هم می‌توانید مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *