بیست‌و‌دوم/۲۲ دسامبر در تاریخ – درگذشت هلن بیترکس پاتر و…

بیست‌و‌دوم/۲۲ دسامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ژان راسین؛ درام‌نویس برتر قرن ۱۷م فرانسه که بیش‌تر به‌نوشتن تراژدی می‌پرداخت، تا درگذشت جرج الیوت؛ رمان‌نویس انگلیسی دوران ویکتوریا و ایجادکنندۀ روش آنالیز روان‌شناسی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌دوم/۲۲ دسامبر در تاریخ

بیست‌و‌دوم/۲۲ دسامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی زنان شاغل متأهل

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۴۲م؛ در جریان جنگ جهانی دوم، آدولف هیتلر طرح توسعه و گسترش جنگ‌افزار وی-۲ را امضا کرد.
– در سال ۱۹۶۳م؛ کشتی گردشی تی‌اس‌ام‌اس لاکونیا در ۱۸۰ مایل (۲۹۰ کیلومتر) شمال مادیرا در پرتغال آتش گرفت و ۱۲۸ نفر گم شدند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ژان راسین در سال ۱۶۳۹م؛ درام‌نویس برتر قرن ۱۷م فرانسه که بیش‌تر به‌نوشتن تراژدی می‌پرداخت، اما یک کمدی نیز از خود بر جای گذاشت.
– زادروز ژان آنری فابر در سال ۱۸۲۳م؛ طبیعی‌دان و حشره‌شناس فرانسوی
– زادروز جاکومو پوچینی در سال ۱۸۵۸م؛ آهنگ‌ساز ایتالیایی که مهم‌ترین اپرانویس دوران خود پس از جوزپه وردی است.
– زادروز سرینیواسا رامانوجان در سال ۱۸۸۷م؛ عضو انجمن سلطنتی و ریاضی‌دان خودآموختۀ اهل قوم تامیلِ هندوستان که تقریباً بدون هیچ آموزشی در ریاضیات، توانست به‌گونۀ شگفت‌انگیزی رابطه‌های مهمی را در آنالیز ریاضی، نظریۀ اعداد، سری‌ها و کسر مسلسل از خود به‌جای بگذارد. گادفری هارولد هاردی، ریاضی‌دان انگلیسی، دربارۀ استعداد وی گفته‌است که او، هم‌ردیف ریاضی‌دان‌هایی چون گاوس، اویلر، کوشی بود و باید او را یکی از ریاضی‌دانان بزرگ دانست.
– زادروز جیمز برک در سال ۱۹۳۶م؛ تاریخ‌نگار علم، گوینده، پدیدآور و تهیه‌کنندۀ تلویزیونی اهل بریتانیا که علت شهرتش، مجموعۀ تلویزیونی مستند «ارتباطات» و همچنین مجموعۀ علمی/فلسفیِ «روزی که کیهان دگرگون شد» است که دربارۀ تاریخ علم و تکنولوژی است. روزنامۀ واشینگتن‌پُست وی را «یکی از مجذوب‌کننده‌ترین اندیشمندان جهان غرب» نامید.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت سر پرسیوال پات در سال ۱۷۸۸خ؛ جراح انگلیسی و یکی از بنیان‌گذاران ارتوپدی و اولین دانشمندی که نشان داد سرطان ممکن است توسط یک عامل سرطان‌زای محیطی ایجاد شود.
– درگذشت ژان ویکتور پونسله در سال ۱۸۶۷م؛ ریاضی‌دان، فیزیک‌دان و مهندس فرانسوی
– درگذشت گوستاو آدولفو بکر در سال ۱۸۷۰م؛ شاعر و داستان‌سرای قرن ۱۹م در اسپانیا
– درگذشت جرج الیوت در سال ۱۸۸۰م؛ رمان‌نویس انگلیسی دوران ویکتوریا و ایجادکنندۀ روش آنالیز روان‌شناسی شخصیت‌های رمان‌های مدرن
– درگذشت هلن بیترکس پاتر در سال ۱۹۴۳م؛ نویسندۀ کودکان، تصویرگر و دانشمند علوم طبیعی اهل انگلیس
– درگذشت ساموئل بارکْلی بِکت در سال ۱۹۸۹م؛ نمایشنامه‌نویس، رمان‌نویس و شاعر اهل ایرلند

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سیزدهم/13 اکتبر در تاریخ - درگذشت والتر هاوسِر براتین و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *