بیست‌و‌نهم/۲۹ آبان‌ماه در تاریخ – درگذشت فضل‌الله رضا و…

بیست‌و‌نهم/۲۹ آبان‌ماه در تاریخ در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز محمد علی سپانلو؛ شاعر، منتقد ادبی و مترجم، تا درگذشت حسن پیرنیا؛ نخست‌وزیر ایران در اواخر عهد قاجار و از پایه‌گذاران آیین دادرسی کیفری و مدنی ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌نهم/۲۹ آبان‌ماه در تاریخ

بیست‌و‌نهم/۲۹ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز غلامرضا رشید یاسِمی گوران (رشید یاسِمی) در سال ۱۲۷۵خ؛ نویسنده، مورخ، مترجم و شاعر کُرد
– زادروز محمدحسن میرزا (حضرت اقدس) در سال ۱۲۷۸خ؛ برادر و ولیعهد احمدشاه قاجار و آخرین ولیعهد قاجاریه که در شهریور ۱۲۸۸خ به‌ولیعهدی رسید و تا خلع سلطنت احمدشاه جمعاً به‌مدت ۱۶ سال ولیعهد ایران بود. در سال ۱۳۰۸خ پس از فوت احمدشاه در پاریس اعلامیه‌ای صادر کرد و در آن خود را پادشاه قانونی ایران اعلام نمود (پیش از آن احمدشاه حاضر به‌استعفاء نشده‌بود). در حوادث شهریور ۱۳۲۰خ و استعفای رضاشاه بار دیگر خواستار بازگشت به‌ایران گردید و سرانجام در فقر و تنگدستی در پاریس درگذشت.
– زادروز محمدعلی سپانلو (شاعر تهران) در سال ۱۳۱۹خ؛ شاعر، روزنامه‌نگار، منتقد ادبی و مترجم
– زادروز مریم حیدرزاده در سال ۱۳۵۶خ؛ نویسنده، شاعر و ترانه‌سرا

 


 

  • درگذشت

– درگذشت حسن پیرنیا (مشیرالملک، مشیرالدوله) در سال ۱۳۱۴خ؛ سیاست‌مدار، حقوق‌دان، تاریخ‌نگار و نخست‌وزیر ایران در اواخر عهد قاجار و از پایه‌گذاران آیین دادرسی کیفری و مدنی ایران
– درگذشت منوچهر آتشی در سال ۱۳۸۴خ؛ شاعر، روزنامه‌نگار و مترجم معاصر
– درگذشت انور خامه‌ای در سال ۱۳۹۷خ؛ سیاست‌مدار، اقتصاددان، جامعه‌شناس، نویسنده و مترجم ایرانی، از اعضای گروه ۵۳ نفر و از بنیان‌گذاران حزب تودۀ ایران که از نخستین دانشجویان مهندسی شیمی در مدرسۀ عالی تهران دانشگاه صنعتی شریف در این رشته بود.
– درگذشت فضل‌الله رضا در سال ۱۳۹۸خ؛ مهندس برق، استاد دانشگاه، چهرۀ ماندگار و سفیر ایرانی

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌ام/30 اکتبر در تاریخ - درگذشت گوستاو لودویگ هرتز و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *