بیست‌و‌هفتم/۲۷ آبان‌ماه در تاریخ – درگذشت سیدخلیل عالی‌نژاد و…

بیست‌و‌هفتم/۲۷ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز طاهره صفارزاده؛ شاعر و مترجم قرآن و برگزیدۀ اولین دورۀ جشنوارۀ بین‌المللی شعر فجر، تا درگذشت اردشیر زاهدی؛ وزیر خارجۀ ایران و آخرین سفیر ایران در ایالات متحدۀ آمریکا که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هفتم/۲۷ آبان‌ماه در تاریخ

بیست‌و‌هفتم/۲۷ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– آغاز عملیات والفجر ۴ در جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۲خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز طاهره صفارزاده در سال ۱۳۱۵خ؛ شاعر، پژوهش‌گر و مترجم قرآن و برگزیدۀ اولین دورۀ جشنوارۀ بین‌المللی شعر فجر در بخش نو (سپید و نیمایی) و نخستین کسی که ترجمه‌ای ۲ زبانه از قرآن به‌انگلیسی و فارسی را انجام داد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت نورالدین عبدالرحمن بن احمد بن محمد جامی (جامی، خاتم‌الشعرا) در سال ۸۷۱خ؛ همه‌چیزدان، شاعر، موسیقی‌دان، ادیب و صوفی نام‌دار فارسی‌زبان ایرانی سدۀ ۹ه.ق
– درگذشت مظفر بقایی کرمانی در سال ۱۳۶۶خ؛ از فعالین سیاسی ایرانی، مؤسس و رهبر حزب زحمت‌کشان ملت ایران و از بنیان‌گذاران جبهۀ ملی ایران که زندان و به‌طرز مشکوکی درگذشت.
– درگذشت سیدخلیل عالی‌نژاد در سال ۱۳۸۰خ؛ نوازنده، خواننده و آهنگ‌ساز و از رهبران مذهبی یارسان (دین یاری؛ اهل حق یا یارسان)
– درگذشت عبدالعلی همایون در سال ۱۳۸۵خ؛ از بازیگران قدیمی سینما و تلویزیون
– درگذشت اردشیر زاهدی در سال ۱۴۰۰خ؛ سیاست‌مدار و وزیر خارجۀ ایران و آخرین سفیر ایران در ایالات متحدۀ آمریکا در دورۀ محمدرضاشاه پهلوی و فرزند فضل‌الله زاهدی و همسر سابق شهناز پهلوی (نخستین فرزند محمدرضا پهلوی و همسر اول او فوزیه، شاهزادۀ مصری)

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوازدهم/12 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - درگذشت ناصرالدین‌شاه قاجار و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *