بیست‌و‌چهارم/۲۴ جولای در تاریخ – درگذشت ایزاک بشویس سینگر و…

بیست‌و‌چهارم/۲۴ جولای در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز سیمون بولیوار؛ فرماندۀ انقلابی و سیاست‌مدار ونزوئلایی، رهبر انقلاب‌های آزادی‌بخش آمریکای لاتین، تا درگذشت ریونوسوکه آکوتاگاوا؛ نویسندۀ داستان کوتاه و پدر داستان کوتاه ژاپن که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌چهارم/۲۴ جولای در تاریخ

بیست‌و‌چهارم/۲۴ جولای در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی مراقبت از خود

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۷۸۳م؛ عهدنامۀ گرجیوسک، عهدنامه‌ای دوجانبه میان امپراتوری روسیه و پادشاهی شرق گرجستان منعقد شد که به‌موجب آن، گرجستان تحت قیومیت روسیه درمی‌آمد و در عوض، تمامیت آن و سلطنت خاندان باگرتیون بر این مناطق تضمین می‌شد.
– در سال ۱۹۷۵م؛ با پایان پروژۀ مشترک و آزمایشی آپولو سایوز، فضاپیمای آپولو با تأخیری چندروزه فرود آمد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز سیمون بولیوار در سال ۱۷۸۳م؛ فرماندۀ انقلابی و سیاست‌مدار ونزوئلایی، رهبر انقلاب‌های آزادی‌بخش آمریکای لاتین از استعمار اسپانیا
– زادروز الکساندر دوما (پدر) در سال ۱۸۰۲م؛ رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس فرانسوی که به‌او لقب سلطان پاریس را داده‌بودند.
– زادروز آدولف آدام در سال ۱۸۰۳م؛ آهنگ‌ساز و منتقد موسیقی اهل فرانسه
– زادروز الکساندر جکسون دیویس در سال ۱۸۰۳م؛ معمار برجستۀ قرن ۱۹م آمریکایی در سبک یونانی جدید
– زادروز نیکلای گاوریلوویچ چرنیشفسکی در سال ۱۸۲۸م؛ اقتصاددان، تاریخ‌دان، فیلسوف، منتقد ادبی، نویسنده، منتقد هنری، سوسیالیست و از متفکران پیشرو و انقلابی سدۀ ۱۹م در روسیه که به‌خاطر عقاید انقلابی و ضد تزاری، ۲۱ سال در زندان بود. رمان فلسفی «چه باید کرد؟» از آثار اوست. افرادی همچون ولادیمیر لنین و اما گلدمن نیز متأثر از او بودند.
– زادروز هنریک پونتوپیدان در سال ۱۸۵۷م؛ نویسندۀ دانمارکی که عموماً به‌نوشتن رمان می‌پرداخت و در سال ۱۹۱۷م، مشترکاً با کارل آدولف گیلروپ، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل ادبیات گردیدند.
– زادروز آملیا مری ارهارت در سال ۱۸۹۷م؛ خلبان پیشگام آمریکایی و نخستین زنی که پرواز تک‌نفره را در عرض اقیانوس اطلس انجام داد و همچنین صلیب ممتاز پرواز را دریافت کرده‌است. او در ۲ ژوئیۀ ۱۹۳۷م در پروازی بر فراز اقیانوس آرام در نزدیکی جزیرۀ هاولند ناپدید شد و این هواپیما هنگامی که بر فراز اقیانوس آرام پرواز می‌کرد نیز ناپدید شد. با وجود جستجوی زیاد، رَدی از امیلیا ارهارت و فرد نونان، کمک‌خلبانش، یا حتی از هواپیمای ۲ موتورۀ آنان به‌دست نیامد.
– زادروز یوجین جیمز مارتین در سال ۱۹۳۸م؛ یکی از معروف‌ترین هنرمندان آفریقایی‌آمریکایی در زمینۀ هنرهای تصویری
– زادروز دنیله د روسی در سال ۱۹۸۳م؛ هافبک سابق باشگاه رُم و تیم ملی ایتالیا

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌ششم/26 فوریه در تاریخ - درگذشت تیالینگ کوپمانس و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ریونوسوکه آکوتاگاوا در سال ۱۹۲۷م؛ نویسندۀ داستان کوتاه ژاپنی و پدر داستان کوتاه ژاپن
– درگذشت ویتولد گُمبرُویچ در سال ۱۹۶۹م؛ رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس لهستانی و از پیشگامان تئاتر ابزورد (تئاتر معناباخته، یا تئاتر پوچی)
– درگذشت سر جیمز چدویک در سال ۱۹۷۴م؛ فیزیک‌دان انگلیسی که در سال ۱۹۳۲م نوترون را که رادرفورد در سال ۱۹۲۰م وجود آن را پیش‌بینی کرده‌بود، کشف کرد و به‌همین سبب، در سال ۱۹۳۵م جایزۀ نوبل فیزیک را دریافت کرد.
– درگذشت ایزاک بشویس سینگر در سال ۱۹۹۱م؛ داستان‌نویس یهودی و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۷۸م و برندۀ جایزۀ کتاب ملی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *