«نبرد کورسک»؛ بزرگ‌ترین نبرد تانک‌ها در تاریخ بشر! + آلبوم تصاویر

جهان در ۱۳ جولای ۱۹۴۳م، شاهد بزرگ‌ترین نبرد تانک (نبرد کورسک) در طول تاریخ بود. در این روز در منطقه‌ی کورسک نزدیک مسکو، در زمین ۶۳۰۰ تانک آلمان و شوروی و ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار سرباز و در آسمان ۴ هزار و چهارصد هواپیمای طرفین به جان هم افتاده‌بودند که تلفات بسیار زیادی را رقم زد.
نبرد کورسک

جهان در روز ۱۳ جولای ۱۹۴۳م، شاهد بزرگ‌ترین نبرد تانک در طول تاریخ خود بود. در این روز در منطقه‌ی کورسک (Kursk) نزدیک مسکو، در زمین ۶۳۰۰ تانک آلمان و شوروی و ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار سرباز و در آسمان ۴ هزار و چهارصد هواپیمای طرفین به جان یکدیگر افتاده‌بودند که در مدتی نسبتاً کوتاه دو هزار و نهصد تانک از میان رفت، ۲۳۸ هزار سرباز کشته و هفتصد هزار تَن دیگر مجروح و از صحنه‌ی نبرد خارج شدند و «آدولف هیتلر» برای نخستین‌بار مجبور شد تا دستور عقب‌نشینی بدهد که آغازی بر پایان او بود. این نبرد که پس از آزادشدن استالینگراد و خارکوف صورت گرفت و در واقع از پنجم جولای آغاز شده‌بود، اما از دوازدهم همین ماه شدت گرفته و در ۱۳ جولای به اوج خود رسید. «گئورگی ژوکوف» مارشال شوروی که تصویرش را در همین پست می‌بینید، در منطقه‌ی نبرد هشت خط دفاعیِ دایره‌ای‌شکل پشتِ سرِ هم به وجود آورده‌بود و با استفاده از ۳۰۰ هزار غیر نظامیِ محلی که آلمانی‌ها تصور می‌کردند به زراعت مشغول هستند، صحنه را مین‌گذاری کرده‌بود.

نبرد کورسک
گئورگی ژوکوف در سال ۱۹۶۰م

«گئورگی ژوکوف» در خطوط هشت‌گانه ۳۶۰۰ تانک و یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار سرباز و ۲۰ هزار توپ مستقر ساخته بود و از سوم جولای چند تاکتیک جالب به کار گرفته‌بود تا نیروهای آلمان تشویق به شروع جنگ شوند. ارتش نهم آلمان، چهارم جولای و ارتش چهارم زرهیِ این کشور پنجم جولای دست به تعرضات محدود زده و خود را آشکار ساخته بودند. حمله‌ی همه‌جانبه‌ی آلمانی‌ها با ۹۴۰ هزار سرباز و ۲ هزار و هفتصد تانک از سحرگاه ۱۲ جولای آغاز شد که با حمله‌ی متقابل ارتش‌های شوروی روبه‌رو گردید. آلمانی‌ها با تانک‌های سنگین «پورشه» و «پلنگ» که به تازگی آن‌ها را تحویل گرفته‌بودند، حمله‌ی نهایی را آغاز کردند که تانک‌های سبک شوروی به میان آن‌ها رفتند و سربازان این کشور با از جان گذشتگیِ عجیب‌غریبی با شعله‌افکن به تانک‌های آلمانی حمله کردند و سپس توپ‌های شوروی مانع عقب‌نشینیِ آلمانی‌ها شدند. آتش مداوم ۲۰ هزار توپ شوروی که به ابتکار «ژوکوف» مستقر شده‌بودند، امکان نداد که فرمانده‌ی ارتش‌های آلمان که خود را در دام دیده‌بود، به موقع و باسرعت بتواند نیروهایش را از مخمصه نجات دهد و به موضع تازه عقب بکشاند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  جان اف کندی؛ به بهانه‌ی زادروز مرد تصمیم‌های سخت! + تصاویر
نبرد کورسک
نیروهای لشکر داس رایش اس‌اس، ژوئن ۱۹۴۳م

عقب‌نشینیِ نیروهای آلمان تنها پس از نابودیِ ۵۰۰ هزار سرباز (کشته، مجروح و اسیر) و بیش از نیمی از تانک‌ها میسر شد و این تلفات سنگین مانع از آن شد که نیروهای آلمان پس از عقب‌نشینی، امکان حمله‌ی متقابل به‌دست آورند. کارشناسان و مورخان نظامی نوشته‌اند که «نبرد کورسک» را توپ‌های شوروی بُردند! در ادامه تصاویری مرتبط با «نبرد کورسک» را مشاهده می‌کنید.

نبرد کورسک
مانشتاین در دیدار با هرمان هوث، فرمانده‌ی ارتش ۴ پانزر، ۲۱ ژوئن ۱۹۴۳م
نبرد کورسک
گودریان در حال انتقال به جبهه‌ی شرقی، ۱۹۴۳م
نبرد کورسک
یک خزنده‌ی جنگی که برای جاده‌های روسیه طراحی شده‌بود، اندکی قبل از حمله‌ی کورسک، در حال انتقال مواد منفجره
نبرد کورسک
ژوکوف با ایوان کونف، فرمانده‌ی جبهه‌ی استِپ، در نبرد کورسک
نبرد کورسک
شلیک سربازان شوروی با مسلسل در نبرد کورسک
نبرد کورسک
هواپیمای تهاجمی/زمینیِ VVS Ilyushin Il-۲ در نبرد کورسک
نبرد کورسک
تانک‌های ارتش چهارم آلمان
نبرد کورسک
نیروهای موتوریِ آلمان برای خروج آماده می‌شوند.
نبرد کورسک
ضد حمله‌ی نیروهای شوروی، جبهه‌ی ورونژ، در پشت تانک‌های T-۳۴، جولای ۱۹۴۳م
نبرد کورسک
توپخانه‌ای در موقعیت پشتیبانی و آماده‌ی آتش
نبرد کورسک
حرکت سربازان آلمانی در امتداد یک خندق ضد تانک
نبرد کورسک
تیم تفنگ ضد تانک PTRD شوروی در طول نبرد
نبرد کورسک
واحد Luftwaffe Flakvierling در نبرد کورسک
نبرد کورسک
ابرهای رعد و برق بر فراز میدان نبرد؛ باران‌های شدید متناوب باعث ایجاد گِل‌و‌لای و مُرداب شد که حرکت را با مشکل مواجه کرد.
نبرد کورسک
پیشرویِ خودروهای ارتش دوم اس‌اس پانزر به سمت پروخوروکا در ۱۱ جولای
نبرد کورسک
استراحت سربازان آلمانی در طول نبرد کورسک
نبرد کورسک
حرکت سربازان شوروی در اورل از کنار کلیسای شفاعت، پنجم آگوست ۱۹۴۳م
نبرد کورسک
کلیسای جامع پروخوروفکا، در پروخوروکا در میدان جنگ سابق، یادآور شکست و پیروزیِ ارتش سرخ شوروی
نبرد کورسک
یک سرباز آلمانی، یک T-۳۴ ناک‌اوت‌شده را در جریان نبرد کورسک در پوکرووکا، بازرسی می‌کند.
نبرد کورسک
یادبود «تپه‌های تپلوفسکی» در منطقه‌ی پونیری به افتخار یادبود کشته‌شدگان در جبهه‌ی شمالیِ نبرد کورسک

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *