بیست‌و‌چهارم/۲۴ فوریه در تاریخ – درگذشت کلود اِلوود شانون و…

بیست‌و‌چهارم/۲۴ فوریه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز استیون پال جابز؛ بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل، تا درگذشت کلود اِلوود شانون؛ ریاضی‌دان، مهندس الکترونیک و رمزنگار معروف آمریکایی و پدر نظریۀ اطلاعات که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌چهارم/۲۴ فوریه در تاریخ

بیست‌و‌چهارم/۲۴ فوریه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی من از گشنیز بدم میاد!

 


 

  • وقایع

– قیام مردم فرانسه علیه پادشاه لویی فیلیپ و برکناری او در سال ۱۸۴۸م
– اعلام استقلال کشور استونی از جماهیر شوروی در سال ۱۹۱۸م
– امضای قرارداد آتش‌بس میان اسرائیل و مصر در سال ۱۹۴۹م

 


 

  • زادروزها

– زادروز جووانی پیکو دلا میراندولا در سال ۱۴۶۳م؛ فیلسوف و نویسندۀ اهل ایتالیا و یکی از چهره‌های مهم دورۀ رنسانس بود که کتاب خطابه در مورد شأن انسان را نوشت، که در قرون وسطی غیرقابل تفکر بود.
– زادروز کارل گربه در سال ۱۸۴۱م؛ شیمی‌دان اهل آلمان
– زادروز رولند گراب کنت در سال ۱۸۷۷م؛ محقق آمریکایی در زمینهۀ مطالعات هندواروپایی‌شناسی که در زمینۀ مطالعات زبان فارسی باستان ممتاز است.
– زادروز دیوید جفری واینلند در سال ۱۹۴۴م؛ فیزیک‌دان آمریکایی در مؤسسۀ ملی فناوری و استانداردها که کارهای او شامل پژوهش در اپتیک، به‌خصوص سرمایش لیزریِ یون‌ها در دام پائول و استفاده از این روش برای پیاده‌سازیِ رایانۀ کوانتومی بوده‌است که جایزۀ نوبل در فیزیک را برای وی به‌ارمغان آورد.
– زادروز استیون پال جابز در سال ۱۹۵۵م؛ کارآفرین، مخترع، بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه
– زادروز برایان پل اشمیت در سال ۱۹۶۷م؛ استاد برجسته، همکار شورای پژوهش استرالیا و اخترفیزیک‌دان دانشگاه ملی استرالیا، رصدخانۀ مونت استروملو و دانشکدۀ تحقیقات ستاره‌شناسی و فیزیک نجومی که به‌دلیل ارائۀ شواهدی از شتاب در انبساط جهان، همراه با آدم ریس و سال پرلموتر، برندۀ جایزۀ شاو در سال ۲۰۰۶م و جایزۀ نوبل فیزیک در سال ۲۰۱۱م شد.
– زادروز یووال نوح هراری در سال ۱۹۷۶م؛ روشن‌فکر، تاریخ‌دان، نظریه‌پرداز و پدیدآور اسرائیلی و استاد تاریخ دانشگاه عبری اورشلیم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفتم/7 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - آغاز نخست‌وزیری دکتر محمد مصدق و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت سر هنری کاوندیش در سال ۱۸۱۰م؛ فیزیک‌دان انگلیسی و کاشف هیدروژن
– درگذشت نیکلای ایوانوویچ لوباچفسکی در سال ۱۸۵۶م؛ ریاضی‌دان روس که هر چند دربارۀ موضوعات متنوعی از قبیل مکانیک، اخترشناسی، نظریۀ احتمالات، تحلیل ریاضی (آنالیز) و جبر پژوهش کرد و مقاله و کتاب نوشت، اما نام او را فعالیت در زمینۀ هندسه و ابداع هندسۀ نااقلیدسی در تاریخ ماندگار کرد. امروزه اغلب هندسۀ هذلولوی را به‌نام او، هندسۀ لوباچفسکی می‌نامند.
– درگذشت جمیل صدقی زَهاوی در سال ۱۹۳۶م؛ شاعر کُرد اهل عراق
– درگذشت کلود اِلوود شانون در سال ۲۰۰۱م؛ ریاضی‌دان، مهندس الکترونیک و رمزنگار معروف آمریکایی و پدر نظریۀ اطلاعات
– درگذشت سری دوی در سال ۲۰۱۸م؛ هنرپیشۀ برجستۀ زن هندی که در بیش از ۳۰۰ فیلم نقش‌آفرینی کرده‌است.
– درگذشت کاترین جانسون در سال ۲۰۲۰م؛ فیزیک‌دان و ریاضی‌دان آمریکایی‌آفریقایی که با سازمان برنامه‌های فضایی و هوانوردی آمریکا (ناسا) در اوایل به‌کارگیری رایانه‌ها همکاری می‌کرد. او به‌خاطر دقت در محاسبات فضانوردی معروف بود و کارهای فنی در ناسا که به‌دهه‌ها می‌رسید را هدایت کرد. او در سال ۲۰۱۵م موفق به‌دریافت نشان افتخار آزادی ریاست‌جمهوری شد و از او در برنامۀ سری ۱۰۰ زن بی‌بی‌سی نیز نامبرده شده‌است.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *