بیست‌و‌یکم/۲۱ جولای در تاریخ – درگذشت آلن شپارد و…

بیست‌و‌یکم/۲۱ جولای در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ارنست میلر همینگوی؛ از نویسندگان برجستۀ معاصر آمریکا و از پایه‌گذارانِ یکی از تأثیرگذارترین انواع ادبی، تا درگذشت رابرت برنز (رابی)؛ شاعر ملی اسکاتلند با شهرت جهانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌یکم/۲۱ جولای در تاریخ

بیست‌و‌یکم/۲۱ جولای در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۷۹۸م؛ نیروهای ناپلئون بناپارت در جریان جنگ اهرام در مصر، با به‌کاربستن تاکتیک نظامی جدیدی، نیروهای مصریِ مرادبیک را شکست دادند.
– در سال ۹۸۳م؛ در ایستگاه وُستوک در جنوبگان (قارۀ قطب جنوب)، پایین‌ترین دمای کرۀ زمین به‌مقیاس منهای ۸۹/۲ درجۀ سانتی‌گراد به‌ثبت رسید.

 


 

  • زادروزها

– زادروز اسکندر مقدونی (اسکندر بزرگ، اسکندر ذوالقرنین) در سال ۳۵۶ق.م؛ پادشاه مقدونیه در یونان باستان که توانست تا پیش از رسیدن به‌سن ۳۰ سالگی، یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های دنیای باستان را شکل دهد که از دریای یونان تا هیمالیا گسترده بود. او در جنگ‌ها شکست‌ناپذیر می‌نمود. از وی به‌عنوان یکی از ۱۰ فاتح بزرگ در سرتاسر تاریخ یاد می‌شود. او بانی اصلی گسترش فرهنگ و تمدن یونانی در جهان، آغاز عصر هلنیسم و پیدایش جادۀ ابریشم بود.
– زادروز پاول یولیوس رویتر در سال ۱۸۱۶م؛ کارآفرین آلمانی‌بریتانیایی که در استفاده از تلگراف و مخابرۀ اخبار در عصر خود از پیشگامان به‌شمار می‌رفت. وی روزنامه‌نگار و مؤسس آژانس خبری رویترز بود. او در میان ایرانیان به‌دلیل عقد امتیازنامۀ رویتر با دربار ناصرالدین‌شاه قاجار که در آن کنترل تمامیِ منابع طبیعی ایران با اعطای وامی به‌ناصرالدین‌شاه قاجار به‌دست وی افتاد شهرت یافته‌است.
– زادروز حسن حُسنی عبدالوهاب در سال ۱۸۸۴م؛ تاریخ‌نگار، سیاست‌مدار و ادیب تونسی
– زادروز ارنست میلر همینگوی در سال ۱۸۹۹م؛ از نویسندگان برجستۀ معاصر ایالات متحدۀ آمریکا و برندۀ جایزه نوبل ادبیات که از پایه‌گذارانِ یکی از تأثیرگذارترین انواع ادبی، موسوم به‌وقایع‌نگاری ادبی شناخته می‌شود.
– زادروز مارشال مک‌لوهان در سال ۱۹۱۱م؛ فیلسوف کانادایی
– زادروز کارل دویچ در سال ۱۹۲۱م؛ دانشمند علوم سیاسی و علوم اجتماعی اهل جمهوری چک که در دوران دانشجویی‌اش به‌فعالیت‌های ضد نازیسم پرداخت و بدین ترتیب وقفه‌ای در تحصیلاتش رخ داد. نفرت او از فاشیسم و شیفتگی او به‌تعصبات ملت‌گرایانه، بر شکل‌گیری اندیشه‌اش در آینده تأثیرگذار بود. وی برای استفاده از روش‌های کمی و نظریۀ سیستم‌ها در علوم سیاسی شناخته شده و برندۀ جوایزی همچون کمک‌هزینۀ گوگنهایم نیز شده‌است.
– زادروز کت استیونز (یوسف اسلام) در سال ۱۹۴۸م؛ خواننده و ترانه‌سرا و هنرمند برجستۀ موسیقی اهل انگلستان

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هشتم/28 ژانویه در تاریخ - درگذشت جوزف برودسکی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت مانوئل دوم در سال ۱۴۲۵م؛ سرباز، سیاست‌مدار و امپراتور بیزانس که در دوران زمام‌داری‌اش توانست از طریق مناسبات دیپلماتیک و روابطی صلح‌آمیز با ترکان عثمانی، بدین ترتیب فتح کامل امپراتوری بیزانس به‌دست آنان را تا ۵۰ سال به‌تأخیر بیندازد.
– درگذشت رابرت برنز (رابی) در سال ۱۷۹۶م؛ شاعر و ترانه‌سرای اسکاتلندی و شاعر ملی اسکاتلند با شهرت جهانی
– درگذشت کلاوس فون اشتاوفنبرگ در سال ۱۹۴۴م؛ اشراف‌زادۀ آلمانی و افسر ستاد ارتش آلمان نازی در جنگ جهانی دوم و از رهبران جنبش افسران ارتش آلمان علیه هیتلر
– درگذشت آلن شپارد در سال ۱۹۹۸م؛ نخستین فضانورد آمریکایی طی مأموریت مرکوری ۳ و پنجمین انسان روی ماه طی مأموریت آپولو ۱۴ بوده‌است.
– درگذشت جری گُلدسمیت در سال ۲۰۰۴م؛ آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر اهل آمریکا که بیشتر به‌خاطر آثارش در زمینۀ موسیقی فیلم شهرت دارد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *