دهم/۱۰ شهریورماه در تاریخ – زادروز مهدی بازرگان و…

دهم/۱۰ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز مهدی بازرگان تبریزی (مهندس بازرگان)؛ سیاست‌مدار، عضو جبهۀ ملی ایران، مؤسس حزب نهضت آزادی ایران، تا درگذشت حسن سجادی‌نژاد؛ یکی از پیشگامان و پدر حسابداری نوین ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دهم/۱۰ شهریورماه در تاریخ

دهم/۱۰ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز بانک‌داری اسلامی در ایران
– روز پدافند هوایی ارتش در ایران
– اوج سالانه بارش شهابی آلفا ارابه‌رانی؛ بارش شهابی آلفا ارّابه‌رانی یا بارش شهابی عیّوقی یکی از بارش‌های شهابی سالانه است.

 


 

  • وقایع

– زمین‌لرزۀ در بوئین‌زهرا (با حدود ۱۲ هزار کشته و ۲۷۰۰ زخمی) در سال ۱۳۴۱خ
– در سال ۱۳۵۸خ؛ خانۀ باب در شیراز از زیارت‌گاه‌های بهایی توسط انقلابیون تخریب شد.
– تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا در ایران در سال ۱۳۶۲خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز مهدی بازرگان تبریزی (مهندس بازرگان) در سال ۱۲۸۶خ؛ سیاست‌مدار، عضو جبهۀ ملی ایران، مؤسس حزب نهضت آزادی ایران، استاد دانشگاه، پژوهش‌گر قرآن، نخست‌وزیر دولت موقت، نمایندۀ نخستین‌دورۀ مجلس شورای اسلامی و نخستین دانشیار دانشگاه تهران که مدتی بعد استاد و به‌مدت ۶ سال رئیس دانشکدۀ فنی دانشگاه تهران شد.
– زادروز منصوره حسینی در سال ۱۳۰۵خ؛ نقاش، پیکرساز و نقاد هنری
– زادروز ملکه رنجبر در سال ۱۳۱۰خ؛ بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر
– زادروز چنگیز شَهْوَق در سال ۱۳۱۲خ؛ نقاش و مجسمه‌ساز معاصر، از پیشگامان هنر نوگرای ایران
– زادروز سیداحمد علم‌الهدی در سال ۱۳۲۳خ؛ روحانی اسلامی شیعه
– زادروز بابک احمدی در سال ۱۳۲۷خ؛ نویسنده، مؤلف، مترجم، منتقد هنری و پژوهش‌گر ایرانی که آثارش از متون پُرفروش در بازار کتاب‌های فلسفی ایران است و بیشتر آن‌ها را نشر مرکز چاپ می‌کند.
– زادروز محسن رضایی (سبزوار رضایی میرقائد) در سال ۱۳۳۳خ؛ فرمانده و مهندس نظامی، اقتصاددان و سیاست‌مدار
– زادروز تقی آزاد ارمکی در سال ۱۳۳۶خ؛ جامعه‌شناس، نویسنده و استادتمام دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران که در سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۴خ رئیس دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران بود. وی همچنین ریاست مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای صداوسیما را بر عهده داشت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوم/2 فوریه در تاریخ - درگذشت برتراند راسل و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت حسن سجادی‌نژاد در سال ۱۳۶۷خ؛ یکی از پیشگامان حرفه‌ای و دانشگاهی حسابداری در ایران و پدر حسابداری نوین ایران
– درگذشت احسان یارشاطر در سال ۱۳۹۷خ؛ بنیان‌گذار و سرویراستار دانشنامۀ ایرانیکا، بنیان‌گذار مرکز مطالعات ایران‌شناسی و استاد مطالعات ایرانی در دانشگاه کلمبیا نیویورک و نخستین ایرانی که پس از جنگ جهانی دوم در ایالات متحدۀ آمریکا به‌مرتبۀ استادی رسید. او از شاگردان ایرانی والتر هنینگ و مری بویس به‌شمار می‌آید و در سال ۲۰۱۵م نیز جایزۀ بیتا را دریافت کرد.
– درگذشت عباس معروفی در سال ۱۴۰۱خ؛ رمان‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس، شاعر، ناشر و روزنامه‌نگار معاصر ایرانی مقیم آلمان که فعالیت ادبی خود را با هوشنگ گلشیری و محمدعلی سپانلو آغاز کرد و در دهۀ ۶۰خ با چاپ رمان «سمفونی مردگان» در عرصۀ ادبیات ایران به‌شهرت رسید. معروفی به‌خاطر موضع‌گیری علیه حکومت ایران بارها بازجویی شد و سرانجام تحت فشار سیاسی از ایران خارج شد و به‌آلمان رفت.
– درگذشت کاوه گوهرین در سال ۱۴۰۲خ؛ نویسنده، شاعر و پژوهش‌گر ادبیات ایران

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *