دوازدهم/۱۲ آوریل در تاریخ – درگذشت فرانکلین دلانو روزولت و…

دوازدهم/۱۲ آوریل در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز اتو فریتز میرهوف؛ زیست‌شناس آلمانی و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی، تا درگذشت فرانکلین دلانو روزولت؛ رهبر سیاسی آمریکایی و سی‌و‌دومین رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ آمریکا که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوازدهم/۱۲ آوریل در تاریخ

دوازدهم/۱۲ آوریل در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی جوانان
– روز جهانی فضانوردان
– شبِ یوری؛ نام جشنی بین‌المللی که در ۱۲ آوریل هر سال در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. این جشن برای بزرگداشت ۲ رخداد بزرگ و مجزا از هم در عرصۀ فضانوردی برگزار می‌شود. دلیل اول به‌خاطر ورود یوری گاگارین به‌فضا در ۱۲ آوریل ۱۹۶۱م است. وی نخستین انسانی بود که وارد فضا شد و در مدت ۱۰۸ دقیقه مدار زمین را یک‌دُور به‌طور کامل پیمود. دلیل دوم به‌خاطر پرتاب نخستین شاتل فضایی به‌فضا (اس‌تی‌اس-۱) در ۱۲ آوریل ۱۹۸۱م می‌باشد.

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۲۴۱م؛ مغول‌ها، کراکو را در لهستان تصرف کردند.
– در سال ۱۴۰۱م؛ شهر دمشق به‌تصرف ارتش امیر تیمور درآمد و غارت شد.
– در سال ۱۵۹۸م؛ فرمان نانت، مبنی بر آزادی مذهب در فرانسه امضاء شد.
– در سال ۱۹۰۶م؛ فرضیۀ نسبیت انشتین انتشار یافت.
– در سال ۱۹۱۱م؛ نخستین پرواز بدون توقف بین لندن و پاریس بر قرار شد. پیر پریه، خلبان هواپیمای مذکور، در این پرواز در طول ۳ ساعت و ۵۶ دقیقه مسافت این ۲ شهر را هواپیما طی کرد.
– در سال ۱۹۳۵م؛ یهودیان از انتشار کتاب و نشریه در آلمان منع شدند.
– در سال ۱۹۶۱م؛ نخستین پرواز فضایی انسان توسط یوری گاگارین انجام شد.
– در سال ۱۹۸۱م؛ شاتل کلمبیا، به‌عنوان اولین شاتل فضایی برای انجام مأموریت اس‌تی‌اس-۱ به‌فضا پرتاب شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز پل سوترمایستر در سال ۱۸۲۳م؛ نویسندۀ سوئیسی
– زادروز اتو فریتز میرهوف در سال ۱۸۸۴م؛ زیست‌شناس آلمانی و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۲۲م، به‌خاطر کشف تولید اسید لاکتیک در ماهیچه‌ها
– زادروز یان تینبرگن در سال ۱۹۰۳م؛ اقتصاددان و استاد دانشگاه که یکی از ۲ نفر برندۀ جایزۀ نوبل اقتصاد در سال ۱۹۶۹م می‌باشد. وی به‌همراه راگنار فریش به‌خاطر طرح مدل‌های پویا و کاربرد آن در مطالعات اقتصادی، اولین جایزۀ نوبل اقتصاد را دریافت کرد.
– زادروز تام کلنسی در سال ۱۹۴۷م؛ نویسندۀ آمریکایی که بیشتر به‌خاطر نگارش جزئیات تکنیکی طرح‌های داستانیِ جاسوسی و فنون نظامی مربوط به‌دوران جنگ سرد و پیامدهای پس از آن شناخته شده‌است.
– زادروز لیسا جرارد در سال ۱۹۶۱م؛ خواننده و موسیقی‌دان استرالیایی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌ششم/26 مهرماه در تاریخ - زادروز سیدابراهیم تقوی شیرازی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت پیترو متاستازیو در سال ۱۷۸۲م؛ شاعر و نویسندۀ اپرانامۀ اهل ایتالیا
– درگذشت شارل مسیه در سال ۱۸۱۷م؛ ستاره‌شناس فرانسوی که شهرت او به‌خاطر فهرست‌کردن ۱۰۳ جرم آسمانی است که به‌نام خودِ او اجرام مسیه نامیده می‌شوند. گودالی در کرۀ ماه به‌افتخار او نام‌گذاری شده‌است.
– درگذشت واسیلی آندرییویچ ژوکوفسکی در سال ۱۸۵۲م؛ شاعر و مترجم روسی سبک رمانتیسم
– درگذشت فیودور ایوانویچ شالیاپین در سال ۱۹۳۸م؛ خوانندۀ روس اپرا
– درگذشت فرانکلین دلانو روزولت (اف‌دی‌آر) در سال ۱۹۴۵م؛ دولت‌مرد و رهبر سیاسی آمریکایی و سی‌و‌دومین رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ آمریکا
– درگذشت ایگور یوگنیویچ تام در سال ۱۹۷۱م؛ فیزیک‌دان و ریاضی‌دان روسی که در سال ۱۹۵۸م به‌همراه پاول چرنکوف و لیا فرانک، به‌خاطر کشف و تعبیر اثر چِرِنکوف یا تابشِ چِرِنکوف، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل فیزیک شد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *