دوم/۲ مارس در تاریخ – درگذشت هاوارد کارتر و…

دوم/۲ مارس در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز میخائیل سرگی‌یویچ گورباچُف؛ سیاست‌مدار اهل روسیه و هشتمین و آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، تا درگذشت هاوارد کارتر؛ باستان‌شناس و مصرشناس مشهور بریتانیایی و کاشف مقبرۀ توت‌عنخ‌آمون که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوم/۲ مارس در تاریخ

دوم/۲ مارس در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی فرهنگ بلوچی

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۳۶م؛ جمهوری تگزاس از مکزیک جدا گردید و مستقل شد.
– در سال ۱۹۴۳م؛ در جریان جنگ جهانی دوم، نیروی هوایی استرالیا و آمریکا در حمله‌ای هوایی، ناوگان بزرگی از کشتی‌های نیروی دریایی پادشاهی ژاپن را نابود کردند.
– در سال ۱۹۹۸م؛ بر روی قمر اروپا، یکی از اقمار سیارۀ مشتری، آثاری از وجود آب کشف شد.
– برگزاری اجلاس شرم‌الشیخ در جهت کمک به‌آسیب‌دیدگان جنگ غزه در مصر در سال ۲۰۰۹م

 


 

  • زادروزها

– زادروز بِدریخ اِسمِتانا در سال ۱۸۲۴م؛ آهنگ‌ساز اهل چک و پدر موسیقی چک
– زادروز کارل کریستین شورتس در سال ۱۸۲۹م؛ انقلابی آلمانی، سیاست‌مدار و اصلاح‌طلب آمریکایی و فرماندۀ جنگی ارتش ایالت‌های شمالی در زمان جنگ داخلی آمریکا که همچنین روزنامه‌نگار و سخن‌ران نیز بود. او نخستین آمریکایی آلمانی‌تباری بود که در سال ۱۸۶۹م به‌عضویت مجلس سنای آمریکا درآمد.
– زادروز کورت ژولیان وایل در سال ۱۹۰۰م؛ آهنگ‌ساز آلمانی
– زادروز دیوید گرینگلاس در سال ۱۹۲۲م؛ جاسوس آمریکایی که به‌جرم هم‌دستی در جاسوسی با ژولیوس و اتل روزنبرگ و دادن اطلاعاتی راجع به‌سلاح‌های اتمی به‌شوروی در آمریکا، به ۱۵ سال زندان محکوم شد.
– زادروز میخائیل سرگی‌یویچ گورباچف ۱۹۳۱م؛ سیاست‌مدار اهل شوروی و هشتمین و آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی که از سال ۱۹۸۵م تا ۱۹۹۱م سِمَت دبیرکل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی را بر عهده داشت. وی همچنین رئیس دولت اتحاد جماهیر شوروی بود؛ نخست به‌عنوان صدر هیئت‌رئیسۀ شورای عالی شوروی و سپس به‌عنوان رئیس شورای عالی شوروی و نهایتاً به‌عنوان رئیس‌جمهور اتحاد شوروی. از نظر ایدئولوژی، او در ابتدا به‌مارکسیسم/لنینیسم پای‌بند بود، اما از اوایل دهۀ ۱۹۹۰م به‌سمت سوسیال‌دموکراسی متمایل شد.
– زادروز لو رید در سال ۱۹۴۲م؛ موسیقی‌دان، خواننده و ترانه‌نویس راک و عکاس آمریکایی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌پنجم/25 شهریورماه در تاریخ - زادروز مهین نیک‌طبع و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ابوعبدالله محمد بن ابراهیم انصاری (ابن کیزانی) در سال ۱۱۶۷م؛ فقیه، محدث، صوفی و ادیب مصری
– درگذشت لویی سن سیمون در سال ۱۷۵۵م؛ سرباز، دیپلمات و خاطره‌نویس فرانسوی که خاطرات عظیم او ادبیات کلاسیک فرانسه است که کامل‌ترین و زنده‌ترین شرح دربار ورسای لویی چهاردهم و سلطنت را در آغاز سلطنت لویی پانزدهم ارائه می‌دهد.
– درگذشت جان وزلی در سال ۱۷۹۱م؛ کشیش، نویسنده، و فیلسوف الهیات اهل بریتانیا
– درگذشت نیکلای یکم در سال ۱۸۵۵م؛ امپراتور روسیه و همچنین پادشاه لهستان که جنگ ایران و روس که به‌عهدنامۀ ترکمانچای انجامید، در زمان او به‌وقوع پیوست.
– درگذشت برت موریسو در سال ۱۸۹۵م؛ نقاش امپرسیونیست (جنبش هنری گروه بزرگی از نگارگران آزاداندیش و نوآور فرانسه در نیمۀ دوم سدۀ ۱۹م) فرانسوی
– درگذشت دیوید هربرت لارنس در سال ۱۹۳۰م؛ نویسنده، شاعر، نقاش، مقاله‌نویس بریتانیایی و یکی از معتبرترین چهره‌های ادبیات زبان انگلیسی
– درگذشت هاوارد کارتر در سال ۱۹۳۹م؛ باستان‌شناس و مصرشناس مشهور بریتانیایی و کاشف مقبرۀ توت‌عنخ‌آمون
– درگذشت فیلیپ کیندرد دیک در سال ۱۹۸۲م؛ نویسندۀ آمریکایی که عمدتاً به‌خاطر آثار علمی‌تخیلیِ خود شهرت دارد.
– درگذشت رابرت آدامز در سال ۱۹۹۷م؛ آموزگار آمریکایی مکتب آدواتیا که سال‌های پایانی عمرش را در کالیفرنیا به‌برگزاری جلسات ست سانگ (جلسات معنوی) با شاگردانش می‌پرداخت. آموزه‌های او معمولاً بر تأکید به‌انجام جنانا یوگا و توصیۀ به‌کارگیری روش تفحص خویش متمرکز است. آموزه‌های وی در زمان حیاتش آن‌چنان شناخته‌شده نبود، اما اخیراً در میان محققان فلسفۀ ادویتا و مریدان فرنگی رامانا ماهارشی طرفدارانی یافته‌است.

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌ششم/26 آوریل در تاریخ - درگذشت موریهه اوئه شیبا و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *