سوم/۳ آوریل در تاریخ – درگذشت هنری گراهام گرین و…

سوم/۳ آوریل در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز واشینگتن اروینگ؛ نویسنده و سیاست‌مدار آمریکایی، سفرنامه‌نویس و پدر داستان‌های کوتاه در ادبیات آمریکا، تا درگذشت جسی وودسون جیمز؛ یاغی سنگدل و بی‌رحم و چهرۀ افسانه‌ای و اسطوره‌ای آمریکا که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سوم/۳ آوریل در تاریخ

سوم/۳ آوریل در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 

 


 

  • وقایع

– امضای طرح مارشال (عنوان موفقیت‌آمیزترین پروژۀ سیاست خارجی ایالات متحدۀ آمریکا پس از جنگ جهانی دوم) توسط هری ترومن در سال ۱۹۴۸م
– اعلام استقلال تونس در سال ۱۹۵۴م
– برقراری نخستین ارتباط مخابراتی جهان با تلفن همراه در شهر نیویورک در سال ۱۹۷۳م
– ورود نخستین لپ‌تاپ به‌بازارهای جهانی، توسط شرکت آی‌بی‌ام در سال ۱۹۷۵م

 


 

  • زادروزها

– زادروز واشینگتن اروینگ در سال ۱۷۸۳م؛ نویسنده و سیاست‌مدار آمریکایی، مقاله‌نویس، شاعر، سفرنامه‌نویس، زندگی‌نامه‌نویس و خالق داستان‌های کوتاه که از این رو او را پدر داستان‌های کوتاه در ادبیات آمریکا می‌دانند.
– زادروز مارلون براندو در سال ۱۹۲۴م؛ بازیگر آمریکایی که در طول ۶۰ سال فعالیت حرفه‌ای خود، افتخارات گوناگونی از جمله ۲ جایزۀ اسکار، ۳ جایزۀ آکادمی فیلم بریتانیا و ۴ جایزۀ گلدن‌گلوب کسب کرده‌است. او به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین بازیگران قرن ۲۰م در نظر گرفته می‌شود. وی در زمینه‌های کنش‌گری، به‌ویژه جنبش حقوق مدنی سیاه‌پوستان نیز فعالیت داشت. او یکی از نخستین بازیگرانی است که سیستم بازیگری استانیسلاوسکی و بازیگری متد را به‌مخاطبان جریان اصلی رساند. وی یکی از تأثیرگذارترین بازیگران تاریخ سینما است و در بین بسیاری از علاقه‌مندان به ‌ینما و منتقدان، به‌عنوان بهترین بازیگر تاریخ سینما شناخته می‌شود.
– زادروز گاس گریسوم در سال ۱۹۲۶م؛ فضانورد آمریکایی
– زادروز هلموت کوهل در سال ۱۹۳۰م؛ سیاست‌مدار محافظه‌کار آلمانی، صدراعظم آلمان و دبیرکل اتحاد دموکرات مسیحی آلمان و پدر اتحاد ۲ آلمان که رهبری اتحاد ۲ آلمان را در پایان جنگ سرد بر عهده داشت. او از حامیان اروپای متحد بود و آلمان تحت رهبری او، به‌یورو، واحد پول اروپا پیوست.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیستم/20 نوامبر در تاریخ - درگذشت فرانسیسکو فرانکو و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت شیواجی بوسله در سال ۱۶۸۰م؛ بنیان‌گذار امپراتوری مراتا در سال ۱۶۷۴م در غرب هند
– درگذشت فرانسوا بارتلمی در سال ۱۸۳۰م؛ سیاست‌مدار، دیپلمات و از کنش‌گران انقلاب فرانسه و یکی از گردانندگان دیرکتوار فرانسه
– درگذشت جسی وودسون جیمز در سال ۱۸۸۲م؛ یاغی سنگدل و بی‌رحم و چهرۀ افسانه‌ای و اسطوره‌ای آمریکا که در سال ۱۸۸۲م کشته‌شد. او پس از مرگش به‌صورت یک قهرمان محبوب درآمد و در ترانه‌ها، کتاب‌ها و بر پردۀ سینماها، داستان‌های او بازگو شد.
– درگذشت یوهانس برامس در سال ۱۸۹۷م؛ پیانیست، رهبر ارکستر و آهنگ‌ساز آلمانی در دورۀ رمانتیک
– درگذشت کورت ژولیان وایل در سال ۱۹۵۰م؛ آهنگ‌ساز آلمانی
– درگذشت هنری گراهام گرین در سال ۱۹۹۱م؛ رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس، منتقد ادبی و سینمایی و نویسندۀ پُرکار داستان‌های کوتاه انگلیسی
– درگذشت روث پراور جابوالا در سال ۲۰۱۳م؛ نویسندۀ آمریکایی برندۀ جایزۀ بریتانیا و آمریکایی بوکر که نویسندۀ داستان کوتاه است و ۲ بار فیلم‌نامه‌نویس برندۀ جایزۀ اسکار نیز گردید.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *