شانزدهم/۱۶ اسفندماه در تاریخ – زادروز رکن‌الدین خسروی و…

شانزدهم/۱۶ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز جلال ذوالفنون؛ موسیقی‌دان، ردیف‌دان و نوازندۀ برجستۀ سه‌تار، تا درگذشت حاج‌علی رزم‌آرا؛ نخست‌وزیر ایران که توسط یکی از اعضای گروه فدائیان اسلام در تهران ترور شد که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
شانزدهم/۱۶ اسفندماه در تاریخ

شانزدهم/۱۶ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– تأسیس کارخانه‌جات صنعتی لوازم‌خانگی آزمایش در سال ۱۳۳۷خ
– حملات هوایی رژیم بعث عراق به‌پادگان ابوذر در سرپل ذهاب در سال ۱۳۶۳خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز رکن‌الدین خسروی در سال ۱۳۰۸خ؛ نویسنده، کارگردان تئاتر، مترجم
– زادروز جلال ذوالفنون در سال ۱۳۱۶خ؛ موسیقی‌دان، ردیف‌دان و نوازندۀ برجستۀ سه‌تار

 


 

  • درگذشت

– درگذشت میرزا حسین معتقد اهرمی در سال ۱۳۰۱خ؛ فرزند حسن بن سلمان از فضلای ریشهر متخلص به «معتقد» و مشهور به «معتقد اهرمی یا ریشهری» یا «فاضل اهرمی» عالم، شاعر و نویسنده سدۀ ۱۴ه.ق
– درگذشت حاج‌علی رزم‌آرا در سال ۱۳۲۹خ؛ نظامی ایرانی با درجۀ سپهبدی و نخست‌وزیر ایران که توسط یکی از اعضای گروه فدائیان اسلام به‌نام خلیل طهماسبی در محوطۀ مسجدشاه تهران ترور شد.
– درگذشت فخرالسادات برقعی در سال ۱۳۷۴خ؛ دبیر دبیرستانی در قم که در روز ۱۶ اسفندماه ۱۳۷۴خ در محلۀ سالاریه در قم، در سن ۳۱ سالگی به‌طرز فجیعی به‌قتل رسید. وی در قبرستان شیخان قم به‌خاک سپرده شد و و از قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای در ایران است. شوهر وی پسرعمو و برادرزن مصطفی پورمحمدی معاون علی فلاحیان وزیر اطلاعات هاشمی رفسنجانی بود. پروندۀ قتل وی علی‌رغم پیگیری‌های مکرر خانواده‌اش، سرانجامی نیافت و حتی بستگان مقتول توسط عواملی ناشناس تهدید شده‌بودند تا از پیگیری پروندۀ جنایت منصرف شوند.
– درگذشت امیرحسین حشمت‌ساران در سال ۱۳۸۷خ؛ دبیر کل «جبهۀ اتحاد ملی ایران» که در سال ۱۳۸۲خ به‌اتهام تشکیل این حزب دستگیر و به ۸ سال حبس محکوم شد. وی در دوران حبس مجدداً محاکمه و به ۸ سال حبس دیگر محکوم گردید. وی به‌دلیل شدت ضربات وارده به‌سر و تزریق داروهای مشکوک، پس از ۴۸ ساعت کما، در بیمارستان رجایی کرج درگذشت.
– درگذشت لیلیت تریان در سال ۱۳۹۷خ؛ هنرمند مجسمه‌ساز ایرانی ارمنی‌تبار و مادر مجسمه‌سازی ایران

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌ششم/26 دسامبر در تاریخ - درگذشت هاوارد وینچستر هاکس و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *