شانزدهم/۱۶ جولای در تاریخ – درگذشت رابرت مادرول و…

شانزدهم/۱۶ جولای در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز لری سنگر؛ فیلسوف اهل آمریکا و از بنیان‌گذاران ویکی‌پدیا، تا درگذشت هربرت فون کارایان؛ رهبر ارکستر مشهور اتریشی و مشهورترین رهبر ارکستر جهان و قدرتمندترین چهره در موسیقی کلاسیک که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
شانزدهم/۱۶ جولای در تاریخ

شانزدهم/۱۶ جولای در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی مار

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۴۱م؛ در جریان جنگ جهانی دوم، نیروهای آلمانی در جریان عملیات بارباروسا، شهر اسمولنسک در شوروی را به‌تصرف خود درآوردند.
– در سال ۱۹۷۹م؛ احمد حسن البکر، رئیس دولت وقت عراق کناره‌گیری کرد و صدام حسین به‌جای او نشست.
– در سال ۲۰۰۸م؛ به‌دلیل مصرف پودر شیر آلوده، در ۱۶ کودک استان گانسوی چین سنگ کلیه تشخیص داده‌شد که در کل؛ به ۳۰۰ هزار کودک آسیب رسید.

 


 

  • زادروزها

– زادروز سر جاشوا رینولدز در سال ۱۷۲۳م؛ نقاش تأثیرگذار انگلیسی، به‌ویژه در زمینۀ نقاشی تک‌چهره در قرن ۱۸م که متخصص در پرتره و مروج سبک معروفی به‌نام سبک ممتاز در نقاشی است و یکی از بنیان‌گذاران و اولین رئیس آکادمی سلطنتی بود.
– زادروز جوزپه پیاتسی در سال ۱۷۴۶م؛ اخترشناس ایتالیایی
– زادروز روئال آمونسن در سال ۱۸۷۲م؛ جستجوگر نروژی ۲ قطبِ شمال و جنوب که نخستین سفر اکتشافی قطب جنوب را رهبری نمود و همچنین نخستین کسی است که به‌هر ۲ قطبِ شمال و جنوب رسید. او را نخستین کسی می‌دانند که گذرگاه شمال غربی را درنوردید. او در کنار مردانی چون داگلاس موسن، رابرت فالکون اسکات و ارنست شکلتون، یکی از رهبران اصلی دورۀ اکتشافات قهرمانانۀ قطب جنوب بود.
– زادروز فریتز زرنیکه در سال ۱۸۸۸م؛ فیزیک‌دان هلندی که برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک در سال ۱۹۵۳م برای اختراع میکروسکوپ تباین فاز و روش‌های مربوط به‌آن است.
– زادروز جینجر راجرز در سال ۱۹۱۱م؛ هنرپیشه و نمایشنامه‌نویس آمریکایی
– زادروز رابرت شکلی در سال ۱۹۲۸م؛ نویسندۀ یهودی آمریکایی سبک علمی‌تخیلی
– زادروز رینالدو آرناس در سال ۱۹۴۳م؛ نمایشنامه‌نویس، نویسنده و شاعر کوبایی
– زادروز لری سنگر در سال ۱۹۶۸م؛ فیلسوف اهل ایالات متحده و از بنیان‌گذاران ویکی‌پدیا که بعداً ویکی‌پدیا را تَرک کرد و آن را مورد انتقاد قرار داد و دانشنامۀ سیتیزندیوم را بنیان نهاد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفدهم/17 سپتامبر در تاریخ - درگذشت عدنان مندرس و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ژوزف نوز (مسیو نوز) در سال ۱۹۲۰م؛ یکی از مقام‌های گمرکی اهل بلژیک که در دوران مظفرالدین‌شاه قاجار به‌وزارت کل گمرکات ایران رسید.
– درگذشت هاینریش تئودور بُل در سال ۱۹۸۵م؛ نویسندۀ آلمانی و برندۀ جایزۀ نوبل ادبی که بیشتر آثار او به‌جنگ (به‌خصوص جنگ جهانی دوم) و آثار پس از آن می‌پردازد.
– درگذشت هربرت فون کارایان در سال ۱۹۸۹م؛ رهبر ارکستر مشهور اتریشی و مشهورترین رهبر ارکستر جهان و قدرتمندترین چهره در موسیقی کلاسیک که در بالاترین ردۀ رهبران ارکستر قرن ۲۰م قرار دارد.
– درگذشت رابرت مادرول در سال ۱۹۹۱م؛ نقاش، چاپ‌گر، نویسنده و ویراستار، متفکر و نویسندۀ پیشرو و همین‌طور سخنگو در میان نقاشان مکتب اکسپرسیونیسم انتزاعی
– درگذشت جولیان سیمور شوینگر در سال ۱۹۹۴م؛ فیزیک‌دان آمریکایی که همراه با ریچارد فاینمن، سین‌ایترو تومونوجا، موفق به‌کشف الکترودینامیک کوانتومی شد. شوینگر جایزۀ نوبل فیزیک در سال ۱۹۶۵م را از آنِ خود کرد.
– درگذشت جاناتان داگلاس لرد در سال ۲۰۱۲م؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ کیبورد و عضو پیشین گروه راک دیپرپل

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *