ششم/۶ ژانویه در تاریخ – درگذشت لویی بریل و…

ششم/۶ ژانویه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ژان دارک یا ژاندارک (دوشیزۀ اورلئان)؛ قهرمان ملی فرانسه برای مقابله با انگلیسی‌ها و قدیسه‌ای در کلیسای کاتولیک، تا درگذشت احمد البشر رومی؛ تاریخ‌نگار و پژوهش‌گر و نویسنده و شاعر کویتی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
ششم/۶ ژانویه در تاریخ

ششم/۶ ژانویه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز میلاد عیسی در کلیسای ارتدوکس شرقی و کلیسای ارمنی

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۳۸م؛ ساموئل مورس، تلگراف را معرض نمایش گذاشت.
– در سال ۲۰۲۱م؛ یورش هواداران دونالد ترامپ به‌کاخ کنگرۀ ایالات متحده، در اعتراض به‌نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، ۵ کشته برجای گذاشت.

 


 

  • زادروزها

– زادروز محمد بن قاسم انباری در سال ۸۸۵م؛ ادیب، لغوی، نحوشناس، مفسر و محدث عراقی و بزرگ‌ترین نحوشناس مکتب کوفه
– زادروز ژان دارک یا ژاندارک (دوشیزۀ اورلئان) در سال ۱۴۱۲م؛ قهرمان ملی فرانسه و قدیسه‌ای در کلیسای کاتولیک
– زادروز یاکوب برنولی در سال ۱۶۵۵م؛ ریاضی‌دان و فیزیک‌دان سوئیسی
– زادروز سر پرسیوال پات در سال ۱۷۱۴م؛ جراح انگلیسی و یکی از بنیان‌گذاران ارتوپدی و اولین دانشمندی که نشان داد سرطان ممکن است توسط یک عامل سرطان‌زای محیطی ایجاد شود.
– زادروز هاینریش شلیمان در سال ۱۸۲۲م؛ باستان‌شناس غیر کلاسیک (آماتور) آلمانی که توانست بخشی از شهر باستانی تروآ را کشف کند و از زیر خاک بیرون بیاورد.
– زادروز پل گوستاو دوره در سال ۱۸۳۲م؛ نقاش و قلم‌زن و طراح فرانسوی
– زادروز ماکس بروخ در سال ۱۸۳۸م؛ آهنگ‌ساز آلمانی و خالق بیش از ۲۰۰ اثر
– زادروز کارل سَندبرگ در سال ۱۸۷۸م؛ شاعر، نویسنده و ویراستار آمریکایی و برندۀ ۳ جایزۀ پولیتزر که ۲ جایزه را برای شعر و یکی را برای نوشتن شرح حال آبراهام لینکلن دریافت کرد.
– زادروز جبران خلیل جبران در سال ۱۸۸۳م؛ نویسندۀ لبنانی‌آمریکایی
– زادروز کیم دای جونگ در سال ۱۹۲۴م؛ رئیس‌جمهور سابق کرۀجنوبی و برندۀ جایزۀ صلح نوبل در سال ۲۰۰۰م که از سال ۱۹۵۷م کاتولیک شد و به‌خاطر مخالفت‌های طولانی‌اش با استبداد، به‌نلسون ماندلای آسیا شناخته می‌شد.
– زادروز راجر کیت برت در سال ۱۹۴۶م؛ خواننده، آهنگ‌ساز، گیتاریست و هنرمند بریتانیایی، پایه‌گذار و عضو اصلی گروه موسیقی پینک‌فلوید
– زادروز روآن سباستین اتکینسون در سال ۱۹۵۵م؛ بازیگر، کمدین و فیلم‌نامه‌نویس اهل بریتانیا که بیشتر به‌دلیل ایفای نقش در فیلم‌های مستر بین و جانی انگلیش شهرت دارد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  شانزدهم/16 شهریورماه در تاریخ - درگذشت لطفی علی‌عسکرزاده و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت رودلف کرویتزر در سال ۱۸۳۱م؛ ویولنیست، معلم موسیقی، آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر اهل فرانسه با تبار آلمانی
– درگذشت لوئی برَیْ (لویی بریل) در سال ۱۸۵۲م؛ مربی و معلم اهل فرانسه و مخترع یک سیستم خواندن و نوشتن برای استفاده نابینایان که سیستم او با نام خط بریل به‌طور گسترده‌ای در دنیا توسط نابینایان برای خواندن و نوشتن استفاده می‌شود.
– درگذشت پطروس‌خان ملیک آندریاسیان (پطروس‌خان) در سال ۱۹۱۳م؛ از یاران شجاع یپرم‌خان ارمنی که از چهره‌های شاخص جنبش مشروطۀ ایران محسوب می‌شد و از رشت تا تهران در نبردهای بسیاری شرکت جسته‌است.
– درگذشت گئورگ کانتور در سال ۱۹۱۸م؛ ریاضی‌دانی آلمانی که آوازۀ او بیشتر به‌خاطر ابداع نظریۀ مجموعه‌ها می‌باشد؛ چرا که امروزه به‌نظریه‌ای بنیادین در ریاضیات تبدیل شده‌است.
– درگذشت پاول الکسویچ چرنکوف در سال ۱۹۹۰م؛ فیزیک‌دان اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی که در سال ۱۹۵۸م به‌همراه ایگور یوگنیویچ تام و لیا فرانک، برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک به‌خاطر کشف تابش چرنکوف شد.
– درگذشت احمد البشر رومی در سال ۱۹۹۲م؛ تاریخ‌نگار، پژوهش‌گر، نویسنده و شاعر کویتی
– درگذشت سیدنی پوآتیه در سال ۲۰۲۲م؛ هنرپیشه و کارگردان باهامایی‌آمریکایی و نخستین بازیگر سیاه‌پوست برندۀ اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *