عجیب‌ترین «دوئل» تاریخ؛ روزی که «الکساندر همیلتون» کشته شد! + تصاویر

دوئل بِر/همیلتون بین سیاست‌مداران آمریکایی به‌نام آرون بِر و الکساندر همیلتون در نیوجرسی در ۱۱ جولای ۱۸۰۴م انجام شد که اوج یک رقابت تلخ و طولانی بین این دو بود. بِر، همیلتون را با گلوله‌ای مرگ‌بار زخمی کرد و سپس روز بعد در حالی که همسر و خواهرزنش در کنارش بودند، درگذشت.
الکساندر همیلتون

«دوئل» نبردی رو در رو بین دو تَن است که برای «تلافی»، «توهین» یا «اعاده‌ی حیثیت» و «بازپس‌گیریِ آبرو» که بر پایه‌‌ی مقررات و با سلاح توافق شده، برپا می‌شود و این پُست نیز به مناسبت سالروز یکی از مهم‌ترین دوئل‌های تاریخ آمریکاست. روایت دوئلی که در این پُست می‌خوانید، در تاریخ ۱۱ جولای ۱۸۰۴م میان «آرون بِر» معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا و «الکساندر همیلتون» وزیر خزانه‌داریِ این کشور در ویهاکن (ایالت نیوجرسی) روی داد که به مرگ «الکساندر همیلتون» انجامید.

الکساندر همیلتون
یک نقاشی مربوط به قرن ۲۰م از دوئل بین آرون بِر و الکساندر همیلتون در تاریخ ۱۱ جولای ۱۸۰۴م

هر دو ۴۹ ساله و از رزمندگان انقلاب آمریکا بودند و «الکساندر همیلتون» نیز از پدران مؤسس این کشور به‌شمار می‌رود. این دو سیاست‌مدارِ در عین حال دولت‌مرد، عقاید سیاسیِ مختلفی داشتند و «همیلتون» فدرالیست و «آرون بِر» هوادار توزیع اختیارات حکومتی میان استیت‌‎ها و وجود دولت کوچک مرکزی با اختیارات محدود (کنفدراسیون) بود. در جریان مبارزات انتخاباتیِ نیویورک، «همیلتون» بر ضد «آرون بِر» سخن گفته‌بود و به رأی‌دهندگان اخطار کرده‌بود که اگر بار دیگر آراء خود را به سود «آرون بِر» به صندوق‌ها بیاندازند و او فرصت تازه به‌دست آورد، اتحادیه‌ی ما (فدراسیون آمریکا) را فرو خواهد پاشاند و این مطلب در روزنامه‌ها به چاپ رسید و «آرون بِر» از «همیلتون» خواست که در ملاءعام حرف خود را پس بگیرد و عذرخواهی کند؛ چون پاسخ «همیلتون» او را قانع نساخت، «دوئل» کردند!

الکساندر همیلتون
اثری از لحظه‌ی شلیک توسط آرون بِر

«الکساندر همیلتون» که در جوانی افسر نظامی و در جریان جنگ‌های انقلاب، آجودان «جرج واشنگتن» بود و به‌ تیراندازیِ خود با سلاح کمری اطمینان داشت، گلوله خورد و روز بعد درگذشت؛ زیرا عمداً به سمت آسمان شلیک کرد! وی نخستین وزیر خزانه‌داریِ دولت فدرال آمریکا بود. در فرهنگ عامه، «همیلتون» به سیاست‌مداری اندیشمند و اقتصاددان که «بی‌تاب» است شهرت دارد. ایده‌های «همیلتون» شالوده‌ی اقتصاد آمریکا را بنیان نهاده و تصویرش نیز بر روی ۱۰ دلاری ثبت است. در آخر بد نیست یک نکته‌ی بامزه‌ی تاریخی از همین «دوئل» را هم بخوانید. دکتر «پولاک» در خاطرات خود می‌نویسد که «ناصرالدین‌شاه قاجار» همواره از من درباره‌ی «دوئل» در غرب سؤال می‌پرسید و با پاسخ‌های من قانع نمی‌شد و می‌گفت: «چگونه ممکن است وقتی یک‌نفر از طرفینِ دوئل می‌تواند با گُ*ه خوردم قائله را پایان دهد، کار را به این‌جا می‌کشانند!» در ادامه چند تصویر مربوط به این دوئل تاریخی را مشاهده می‌کنید.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  ساواک با شورت ورزشی؛ آیا رژیم سلطنتی در باشگاه‌های ورزشی نفوذ می‌کرد؟ + تصاویر
الکساندر همیلتون
تصویر همیلتون بر روی اسکناس ۱۰ دلاری
الکساندر همیلتون
این مقاله در تاریخ ۲۵ جولای ۱۸۰۴م منعکس‌کننده‌ی سوگواریِ شدید در مورد مرگ همیلتون بود و طرح مراسم تشییع‌جنازه‌ی او و ادای احترامی از جمله بستن ۳۰ روزه‌ی بازوبند سیاه (یادبود کرپ) توسط اعضای انجمن سینسیناتی را شرح می‌داد.
الکساندر همیلتون
تخته‌سنگی که گفته می‌شود ممکن است همیلتون بر روی آن استراحت کرده‌باشد.
الکساندر همیلتون
مجسمه‌ی نیم‌تنه‌ی همیلتون

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *