نوزدهم/۱۹ اردیبهشت‌ماه در تاریخ – زادروز جبار باغچه‌بان و…

نوزدهم/۱۹ اردیبهشت‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز جبار باغچه‌بان؛ بنیان‌گذار نخستین کودکستان در مرند و نخستین مدرسۀ ناشنوایان در تبریز، اولین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران، تا درگذشت فرزاد کمانگر؛ معلم کُرد ایرانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
نوزدهم/۱۹ اردیبهشت‌ماه در تاریخ

نوزدهم/۱۹ اردیبهشت‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز جبار باغچه‌بان (جبار عسکرزاده) در سال ۱۲۶۴خ؛ بنیان‌گذار نخستین کودکستان در شهرستان مرند و نخستین مدرسۀ ناشنوایان ایران در تبریز، اولین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران
– زادروز عزت‌الله سحابی در سال ۱۳۰۹خ؛ سیاست‌مدار، روزنامه‌نگار، اقتصاددان، فعال ملی/مذهبی، رهبر شورای فعالان ملی/مذهبی ایران، عضو شورای انقلاب، عضو شورای ملی صلح، رئیس ستاد بسیج اقتصادی کشور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، نمایندۀ مردم تهران در اولین مجلس خبرگان قانون‌اساسی، رئیس سازمان صنایع ملی ایران و نمایندۀ تهران در دورۀ اول مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و عضو مکتب متاع بود.
– زادروز غلامعلی حداد عادل (غلامعلی مشهد محمدعلی حداد) در سال ۱۳۲۴خ؛ سیاست‌مدار و دانشیار بازنشستۀ دانشگاه که رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و همچنین عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است. از وی به‌عنوان «پدر معنوی جناح اصول‌گرایان» یاد می‌شود.
– زادروز مونا برزویی در سال ۱۳۶۳خ؛ شاعر و ترانه‌سرای اهل ایران که به‌اتهام تشویق به‌برهم‌زدن امنیت ملی در روز چهارشنبه ۶ مهرماه ۱۴۰۱خ ساعت ۹ شب بازداشت شد. آخرین اثر منتشرشدۀ او شعری دربارۀ مهسا امینی بوده‌است.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت فرزاد کمانگر (به‌اتهام عضویت و همکاری با پژاک، اعدام به‌همراه علی حیدریان، فرهاد وکیلی، شیرین علم‌هولی و مهدی اسلامیان در زندان اوین) در سال ۱۳۸۹خ؛ معلم کُرد ایرانی
– درگذشت رحیم‌علی خرم در سال ۱۳۵۸خ؛ کارآفرین و از سرمایه‌داران تهران و مالک پارک خرم (پارک ارم فعلی) شامل شهربازی و باغ‌وحش و کازینو بود که به‌حکم صادق خلخالی به‌اتهام فساد فی‌الارض به‌مجازات اعدام محکوم شد.
– درگذشت شیرین علم‌هولی آتشگاه در سال ۱۳۸۹خ؛ وی در روستای دیم‌قشلاق در حوالی ماکو، پس از گذراندن یک‌سال و ۹ ماه حبس در زندان اوین تهران در روز ۸ آذرماه به‌اتهام ارتباط با گروه پژاک دادگاهی شده و به‌اعدام محکوم گردید و در تاریخ ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۹ بدون اطلاع خانواده و وکلایش در زندان اوین اعدام شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یکم/1 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - درگذشت محمدتقی بهار و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *