هجدهم/۱۸ ژوئن در تاریخ – درگذشت ژوزه ساراماگو و…

هجدهم/۱۸ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز رابرت هوک؛ یکی از فلاسفۀ علوم طبیعی، معمار و دانشمند علوم معقول و منقول انگلیسی، تا درگذشت ماکسیم گورکی؛ نویسندۀ اهل روسیه و شوروی، از بنیان‌گذاران سبک ادبی واقع‌گرایی سوسیالیستی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هجدهم/۱۸ ژوئن در تاریخ

هجدهم/۱۸ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۱۵م؛ در جریان جنگ واترلو، ناپلئون بناپارت در برابر صدها هزار نیروی بریتانیا، پروس، روسیه و اتریش شکست خورد و به‌جزیرۀ سنت‌هلن تبعید شد.
– در سال ۱۸۵۸م؛ چارلز داروین، پس از دریافت دست‌نویس آلفرد راسل والاس در تأیید نظریه‌اش، اقدام به‌انتشار نظریۀ فرگشت کرد.
– در سال ۱۹۴۰م؛ در جریان جنگ جهانی دوم، شارل دوگل، فرماندۀ نیروهای فرانسۀ آزاد، با آغاز اشغال فرانسه توسط آلمان نازی، در سخنرانی‌ای رادیویی که به‌درخواست ۱۸ ژوئن مشهور شد، از تمامی فرانسویان خواست تا با مبارزه در برابر اشغال‌گران مقاومت کنند.
– در سال ۲۰۰۶م؛ قزست، اولین ماهوارۀ فضایی قزاقستان با موشک پروتون-کی، به‌فضا فرستاده شد.
– در سال ۲۰۰۹م؛ مدارگرد شناسایی ماه، فضاپیمای رباتیک ناسا به‌فضا پرتاب شد.
– در سال ۲۰۱۲م؛ فضاپیمای چینی شنژو ۹، حامل ۳ فضانورد از جمله یک زن (لیو یانگ) ۳ روز پس از شلیک به‌صورت غیرخودکار به‌ایستگاه فضایی تیانگونگ ۱ متصل شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ابن اِیاس در سال ۱۴۴۸م؛ تاریخ‌نگار مصری دورۀ مملوکی (مملوک‌ها یا ممالیک؛ دودمان فرماندهان تُرک که در شام و مصر فرمانروایی یافتند) که به‌شعر عربی نیز روی آورد.
– زادروز رابرت هوک در سال ۱۶۳۵م؛ عضو انجمن سلطنتی، یکی از فلاسفۀ علوم طبیعی، معمار و دانشمند علوم معقول و منقول انگلیسی که نقش مهمی را در انقلاب علمی در هر ۲ زمینۀ تجربی و تئوری ایفا کرد.
– زادروز ایوان الکساندرویچ گنچاروف در سال ۱۸۱۲م؛ نویسندۀ رمان اهل روسیه
– زادروز شارل لاورن در سال ۱۸۴۵م؛ ‏زیست‌شناس فرانسوی و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۰۷م به‌خاطر مطالعۀ پروتوزوآهای انگلی
– زادروز جیمز مونتگومری فلگ در سال ۱۸۷۷م؛ کاریکاتوریست، تصویرگر و طراح پوستر آمریکایی
– زادروز ادوارد دالادیه در سال ۱۸۸۴م؛ سیاست‌مدار سوسیالیست تندرو (چپ میانه) فرانسوی و نخست‌وزیر فرانسه که قبل از شروع جنگ جهانی دوم پیمان مونیخ را امضاء کرد.
– زادروز یورگن هابرماس در سال ۱۹۲۹م؛ از فیلسوفان و نظریه‌پردازان اجتماعی معاصر و وارث مکتب فرانکفورت
– زادروز راجر جوزف ایبرت در سال ۱۹۴۲م؛ خبرنگار، منتقد فیلم و فیلم‌نامه‌نویس مشهور اهل آمریکا
– زادروز پل مک‌کارتنی در سال ۱۹۴۲م؛ خواننده و آهنگ‌ساز موسیقی راک انگلیسی و عضو گروه بیتلز
– زادروز فابیو کاپلو در سال ۱۹۴۶م؛ بازیکن پیشین تیم ملی ایتالیا و مبری ایتالیایی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفتم/7 آبان‌ماه در تاریخ - روز جهانی کوروش بزرگ و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ساموئل باتلر در سال ۱۹۰۲م؛ نویسنده و داستان‌نویس ساختارشکن دورۀ ویکتوریایی
– درگذشت روئال آمونسن در سال ۱۹۲۸م؛ جستجوگر نروژی ۲ قطبِ شمال و جنوب که نخستین سفر اکتشافی قطب جنوب را رهبری نمود و همچنین نخستین کسی است که به‌هر ۲ قطبِ شمال و جنوب رسید. او را نخستین کسی می‌دانند که گذرگاه شمال غربی را درنوردید. او در کنار مردانی چون داگلاس موسن، رابرت فالکون اسکات و ارنست شکلتون، یکی از رهبران اصلی دورهٔ اکتشافات قهرمانانهٔ قطب جنوب بود.
– درگذشت ماکسیم گورکی در سال ۱۹۳۶م؛ نویسندۀ اهل روسیه و شوروی، از بنیان‌گذاران سبک ادبی واقع‌گرایی سوسیالیستی، فعال سیاسی و ۵ بار نامزد جایزۀ نوبل ادبیات
– درگذشت پل کارر در سال ۱۹۷۱م؛ شیمی‌دان سوئیسی که در سال ۱۹۳۷م برای کارهایش بر روی کاروتنوئیدها، فلاوین‌ها و ویتامین‌های آ و ب۲، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل شیمی شد.
– درگذشت گئورگی ژوکوف در سال ۱۹۷۴م؛ فرماندۀ نظامی و سیاست‌مدار اتحاد جماهیر شوروی و موفق‌ترین فرماندۀ زمینیِ جنگ جهانی دوم که شهر برلین به‌دست او گشوده‌شد.
– درگذشت ژوزه ساراماگو در سال ۲۰۱۰م؛ نویسندۀ پرتغالی برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۹۸م

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *