هشتم/۸ مارس در تاریخ – درگذشت یوهان دیدریک وان در والس و…

هشتم/۸ مارس در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز آن بانی؛ زن ایرلندی و معروف‌ترین دزد دریایی زن در تمام دوران، تا درگذشت لویی هکتور برلیوز؛ آهنگ‌ساز فرانسوی و از چهره‌های تأثیرگذار در موسیقی دورۀ رمانتیک و از بهترین رهبران ارکستر که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هشتم/۸ مارس در تاریخ

هشتم/۸ مارس در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی زنان

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۵۷۶م؛ دیه‌گو گارسیا دپالاسیو، کاشف اسپانیایی، برای نخستین‌بار با بازمانده‌های تمدن مایا در شهر کوپان روبه‌رو شد.
– در سال ۱۶۱۸م؛ یوهانس کپلر، قانون سوم حرکت سیاره‌ها را کشف کرد.
– در سال ۱۷۲۲م؛ شاهنشاهی ایرانی صفوی در نبرد گلون‌آباد از سپاهی از افغان‌ها شکست خورد و ایران وارد دورانی از هرج‌ومرج شد.
– در سال ۱۷۸۲م؛ حدود ۱۰۰ نفر از سرخپوستان آمریکایی در شهر گنادن‌هوتن، به‌دست نیروهای شبه‌نظامیِ سفیدپوست با ضربات مرگبارِ به‌سر کشته‌شدند.
– در سال ۱۸۶۲م؛ در جریان جنگ داخلی آمریکا، نبرد دریایی هامپتون رودز آغاز شد.
– در سال ۱۹۴۲م؛ نیروهای نظامی امپراتوری ژاپن، شهر رانگون در مستعمرۀ انگلیسی برمه را تصرف کردند.
– بازگشایی کانال سوئز در مصر، پس از عبور از بحران سوئز در سال ۱۹۵۷م

 


 

  • زادروزها

– زادروز روسو فیورنتینو در سال ۱۴۹۴م؛ نقاش شیوه‌گرای ایتالیایی و بنیان‌گذار مکتب فنتن‌بلو
– زادروز آن بانی در سال ۱۶۹۷م؛ زن ایرلندی و معروف‌ترین دزد دریایی زن در تمام دوران که در محدودۀ دریای کارائیب فعالیت می‌کرد.
– زادروز کارل فیلیپ امانوئل باخ در سال ۱۷۱۴م؛ آهنگ‌ساز آلمانی، فرزند یوهان سباستیان باخ
– زادروز اتو هان در سال ۱۸۷۹م؛ شیمی‌دان آلمانی که به‌خاطر کشف شکافت هسته‌ای، جایزۀ نوبل شیمی در سال ۱۹۴۴م را به‌دست آورد. او در ایجاد اولین نیروگاه هسته‌ای نقشی مؤثر داشت.
– زادروز ابراهیم العُرَیِّض در سال ۱۹۰۸م؛ شاعر و نویسندۀ بحرینی که به‌هنگام استقلال بحرین، چند منصب سیاسی گرفت.
– زادروز جاناتان اشتاینبرگ در سال ۱۹۳۴م؛ وی استاد تاریخ اروپا و رئیس گروه تاریخ در دانشگاه پنسیلوانیا بود.
– زادروز محمد بویری در سال ۱۹۷۸م؛ قاتل یکی از کارگردانان معاصر هلند به‌نام تئو ون گوگ که در سال ۲۰۰۴م ون گوگ را در یکی از خیابان‌های آمستردام با ضربات چاقو به‌قتل رساند. محمد بویری که شهروند هلند و مراکش است و دارای گذرنامه از هر دو کشور، اعلام داشت که به‌خاطر باورهای اسلامی خود دست به‌کشتن ون گوگ زده‌است. او زادۀ هلند است و والدینش از مهاجرین مراکشی بوده‌اند. او به‌هنگام نوشتن، ترجمه و فرستادن ایمیل از لقب «ابوزبیر» استفاده می‌کند و پس از دستگیری نیز از سوی یکی از دادگاه‌های هلند به‌حبس ابد بدون بخشودگی محکوم شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هجدهم/18 خردادماه در تاریخ - زادروز سعید نفیسی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت بایزید یکم (ایلدریم؛ رعد و برق) در سال ۱۴۰۳م؛ چهارمین سلطان امپراتوری عثمانی که از سوی پدرش به‌عنوان حاکم شهر کوتاهیه تعیین شده و بعد از تاج‌گذاری، یونان و بلغارستان را به‌قلمرو امپراتوری عثمانی افزود. وی در نبرد آنکارا در سال ۱۴۰۲م توسط تیمور گورکانی زندانی شد و سال بعد در اسارت درگذشت.
– درگذشت لویی هکتور برلیوز در سال ۱۸۶۹م؛ آهنگ‌ساز فرانسوی و از چهره‌های تأثیرگذار در موسیقی دورۀ رمانتیک و از بهترین رهبران ارکستر در زمان خود و منتقدی کارآزموده در موسیقی
– درگذشت آنتونیو سیسری در سال ۱۸۹۱م؛ نقاش سوئیسی‌ایتالیایی در زمینۀ موضوعات مذهبی
– درگذشت یوهان دیدریک وان در والس در سال ۱۹۲۳م؛ دانشمند و ترمودینامیک‌دان مشهور هلندی که به‌خاطر ارائۀ معادلۀ حالت گازها و مایعات، در سال ۱۹۱۰م موفق به‌دریافت جایزۀ فیزیک نوبل شد.
– درگذشت خوزه رائول کاپابلانکا در سال ۱۹۴۲م؛ شطرنج‌باز و دیپلمات اهل کوبا و قهرمان شطرنج جهان

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *