هشتم/۸ می در تاریخ – درگذشت اسوالد اشپنگلر و…

هشتم/۸ می در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز جان میشل تالبوت؛ خواننده و گیتاریست آمریکایی کاتولیک‌مذهب و بنیان‌گذار مؤسسۀ خیریۀ برادران و خواهران، تا درگذشت آنتوان لوران لاووازیه؛ دانشمند فرانسوی و بنیان‌گذار شیمی نوین که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هشتم/۸ می در تاریخ

هشتم/۸ می در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی خر
– روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر
– روز جهانی یادبود درگذشتگان در جنگ جهانی دوم
– روز جهانی تالاسمی؛ از بیماری‌های ژنتیکی و یک اختلال خونی ارثی

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۵۲۵م؛ با غارت شهر رم، در پی یورش آلمان و اسپانیا، دوران رنسانس در ایتالیا پایان گرفت.
– در سال ۱۸۸۶م؛ جان پمبرتون، داروشناس آمریکایی، نوعی نوشیدنی با نام کوکاکولا را ساخت.
– در سال ۱۹۴۵م؛ پس از اعلام تسلیم بی‌قید و شرط آلمان نازی، جنگ جهانی دوم در قارۀ اروپا رسماً پایان یافت.
– آغاز نبرد آزادسازی شوشی در سال ۱۹۹۲م
– اعلام رسمی خروج آمریکا از برجام توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده در سال ۲۰۱۸م

 


 

  • زادروزها

– زادروز ادوارد گیبون در سال ۱۷۳۷م؛ تاریخ‌نگار انگلیسی و عضو پارلمان این کشور
– زادروز میگل ایدالگو ی کوستییا در سال ۱۷۵۳م؛ کشیش و یکی از رهبران جنگ استقلال مکزیک در مکزیک
– زادروز ژان هانری دونان در سال ۱۸۲۸م؛ تاجر و فعال اجتماعی سوئیسی که در سال ۱۹۰۱م به‌همراه فردریک پَسی، اولین جایزۀ صلح نوبل را دریافت کرد.
– زادروز فلورا موری در سال ۱۸۶۹م؛ از پیشگامان پزشکی اهل اسکاتلند و یکی از اعضای اتحادیۀ سیاسی و اجتماعی زنان به‌نام سافرجت بود.
– زادروز هری ترومن در سال ۱۸۸۴م؛ سی‌و‌سومین رئیس‌جمهور آمریکا و عضو حزب دموکرات که از اقدامات مهم او می‌توان به‌مذاکرات پتسدام با چرچیل و استالین، استفاده از بمب اتمی در ژاپن، کمک‌رسانی هوایی به‌برلین در جریان محاصرۀ برلین، جنگ کره، حمایت از تأسیس اسرائیل و طرح مارشال در اروپا و برنامۀ اصل ۴ در سایر کشورها اشاره کرد. به‌دستور او بود که ۲ بمب اتمی بر هیروشیما و ناکازاکی فروریخته شد.
– زادروز فریدریش آوگوست فون هایک در سال ۱۸۹۹م؛ اقتصاددان و فیلسوف سیاسی معاصر که به‌خاطر دفاع از لیبرالیسم کلاسیک و بازار آزاد و مخالفت با سوسیالیسم شناخته می‌شود. وی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین اقتصاددانان و فیلسوفان سیاسی سدۀ ۲۰م شناخته می‌شود که در سال ۱۹۷۴م موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل اقتصاد شد. او یکی از مهم‌ترین نمایندگان موج نُو لیبرالیسم، پس از جنگ جهانی دوم به‌شمار می‌رود.
– زادروز روبرتو روسلینی در سال ۱۹۰۶م؛ کارگردان مشهور و از پایه‌گذاران نئورئالیسم در سینمای ایتالیا که او را پدرخواندۀ موج نُوی سینمای فرانسه می‌دانند. او همچنین با اینگرید برگمن، بازیگر مشهور هالیوودی ازدواج کرد.
– زادروز رومن گاری در سال ۱۹۱۴م؛ نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان، خلبان در جنگ جهانی دوم و دیپلمات فرانسوی
– زادروز رابرت آدامز در سال ۱۹۳۷م؛ عکاس اهل آمریکا که شهرتش در عکاسی به‌دلیل گرفتن تصاویر سیاه‌و‌سفید از مناظر غرب آمریکا طی ۴ دهه است. او در تصاویرش تأثیر فعالیت‌های انسانی را بر طبیعت نشان می‌دهد؛ اگرچه اغلب از موضوعات انسانی اجتناب می‌کند. وی همچنین برندۀ جوایزی همچون جایزۀ هاسلبلاد شده‌است.
– زادروز جان میشل تالبوت در سال ۱۹۵۴م؛ خواننده و گیتاریست آمریکایی کاتولیک‌مذهب و بنیان‌گذار مؤسسۀ خیریۀ برادران و خواهران
– زادروز انریکه ایگلسیاس در سال ۱۹۷۵م؛ خواننده، ترانه‌سرا، بازیگر، تهیه‌کنندۀ موسیقی و نیکوکار اهل اسپانیا

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌دوم/22 جولای در تاریخ - درگذشت جرجی زیدان و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت آنتوان لوران لاووازیه در سال ۱۷۹۴م؛ دانشمند فرانسوی و بنیان‌گذار شیمی نوین و نخستین کسی که ترازو را جهت سنجش و تحقیق در فعل و انفعال شیمیایی در آزمایشگاه وارد عمل کرد و تجربه و سنجش توأم با نتیجه‌گیری صحیح را پایه و اساس این علم قرار داد.
– درگذشت جان استوارت میل در سال ۱۸۷۳م؛ فیلسوف و نویسنده و اقتصاددان و سیایت‌مدار بریتانیایی سدۀ ۱۹م در زمینۀ منطق، شناخت‌شناسی، اخلاق و اقتصاد
– درگذشت گوستاو فلوبر در سال ۱۸۸۰م؛ از نویسندگان تأثیرگذار قرن ۱۹م فرانسه بود که اغلب جزو بزرگ‌ترین رمان‌نویسان ادبیات غرب شمرده می‌شود. نوع نگارش واقع‌گرایانه و ادبیات بسیار غنی و تحلیل‌های روان‌شناختی عمیق از جمله خصوصیات آثار وی است.
– درگذشت پل گوگن در سال ۱۹۰۳م؛ نقاش و تندیس‌گر فرانسوی و یکی از مهم‌ترین چهره‌های سبک پسادریافت‌گری
– درگذشت اسوالد اشپنگلر در سال ۱۹۳۶م؛ مورخ و فیلسوف تاریخ آلمانی
– درگذشت رابرت آنسون هاین‌لاین در سال ۱۹۸۸م؛ نویسندۀ آمریکایی سبک علمی‌تخیلی و یکی از ۳ نویسندۀ برتر این ژانر و یکی از اثرگذارترین و هم‌زمان، جنجال‌برانگیزترین نویسندگان علمی‌تخیلیِ سخت بود.
– درگذشت لوئیجی نونو در سال ۱۹۹۰م؛ آهنگ‌ساز ایتالیایی
– درگذشت آندور لیلینتال در سال ۲۰۱۰م؛ استادبزرگ شطرنج یهودی‌تبار اهل شوروی و مجارستان که در دوران حرفه‌ای، او در برابر ۱۰ تَن از قهرمانان مرد و زن شطرنج جهان بازی کرد؛ امانوئل لاسکر، خوزه رائول کاپابلانکا، الکساندر آلخین، ماکس اویوه، میخائیل بتوینیک، واسیلی اسمیسلوف و ورا منچیک

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *