هفتم/۷ مارس در تاریخ – درگذشت پاراماهانزا یوگاناندا و…

هفتم/۷ مارس در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز راینهارت هایدریش؛ از برجسته‌ترین چهره‌های آلمان نازی و از بالاترین مسئولان گردان حفاظتی آلمان نازی، تا درگذشت استنلی کوبریک؛ از کارگردانان و تهیه‌کنندگان نامدار آمریکایی یهودی‌تبار که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هفتم/۷ مارس در تاریخ

هفتم/۷ مارس در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۷۶م؛ الکساندر گراهام بل، موفق به‌ثبت اختراع خود شد. او اختراعش را تلفن نام‌گذاری کرد.
– در سال ۱۹۰۰م؛ کشتی آلمانی قیصر ویلهلم کبیر، اولین تلگراف بی‌سیم در تاریخ را به‌ساحل ارسال کرد.
– در سال ۱۹۳۶م؛ آلمان نازی، ناحیۀ غیرنظامی راین‌لند را مجدداً اشغال کرد و معاهدۀ ورسای را نیز نقض کرد.
– در سال ۱۹۶۵م؛ در جریان جنبش حقوق شهروندی آمریکا، در راهپیمایی‌ای که از سلما به‌مانتگمری در دفاع از حقوق شهروندی انجام شد، پلیس به‌تظاهرکنندگان حمله کرد.
– در سال ۱۹۸۶م؛ در جریان انفجار فضاپیمای چلنجر، غواصان کشتی یواس‌اس اس‌تی‌اس-۵۱-ال، بازماندۀ چلنجر را در کف اقیانوس پیدا کردند.
– در سال ۱۹۸۹م؛ ایران و بریتانیا بر سر قضیۀ کتاب آیات شیطانی، نوشتۀ سلمان رشدی، قطع رابطه کردند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز جان هرشل در سال ۱۷۹۲م؛ ریاضی‌دان، ستاره‌شناس، شیمی‌دان، عکاس و مخترع تجربی و بنیان‌گذار استفاده از سیستم روز جولین در ستاره‌شناسی اهل انگلستان
– زادروز پیت موندریان در سال ۱۸۷۲م؛ نقاش هلندی
– زادروز ژوزف موریس راول در سال ۱۸۷۵م؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ فرانسوی
– زادروز بوریس کوستودیف در سال ۱۸۷۸م؛ نقاش و طراح صحنۀ اهل روسیه
– زادروز راینهارت هایدریش در سال ۱۹۰۴م؛ از برجسته‌ترین چهره‌های آلمان نازی و از بالاترین مسئولان گردان حفاظتی آلمان نازی (وافن اس‌اس)، رئیس ادارۀ اصلی امنیت رایش و فرماندار رایش در بوهم و موراویا که آدولف هیتلر، او را مردی با قلب آهنین نامیده‌بود.
– زادروز کوبو آبه (کیمیفوسا آبه) در سال ۱۹۲۴م؛ نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و عکاس ژاپنی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفدهم/17 اکتبر در تاریخ - درگذشت آگوست لندمسر و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت توماس آکویناس (قدیس، حکیم آسمانی) در سال ۱۲۷۴م؛ فیلسوف ایتالیایی و متالِّه مسیحی که سعی داشت تا فلسفه‌ی ارسطو را با مسیحیت تلفیق کند؛ یا به‌عبارتی دیگر، آمیزه‌ای از علم و ایمان بسازد.
– درگذشت جان ادوارد گری در سال ۱۸۷۵م؛ دانشمند جانورشناس و عضو ارشد انجمن سلطنتی انگلستان
– درگذشت گئورگی یوگنیویچ لووف در سال ۱۹۲۵م؛ سیاست‌مدار اهل امپراتوری روسیه که در جریان انقلاب فوریۀ ۱۹۱۷م، از سوی مجلس روسیه به‌عنوان اولین نخست‌وزیر دولت موقت منصوب شد.
– درگذشت پاراماهانزا یوگاناندا (موکوندا لعل گوش) در سال ۱۹۵۲م؛ یوگی هندی و گورویی که به‌بسیاری از غربی‌ها، روش کریا یوگا را به‌وسیلۀ کتابش معرفی کرد.
– درگذشت اوتو پل هرمان دایلز در سال ۱۹۵۴م؛ شیمی‌دان آلمانی که در سال ۱۹۵۰م برای کشف دی‌ان‌ای‌های مصنوعی، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل در شیمی شد.
– درگذشت ادوارد میلز پورسل در سال ۱۹۹۷م؛ فیزیک‌دان آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک در سال ۱۹۵۲م به‌خاطر روش‌های جدید دربارۀ اکتشاف‌ها و آزمایش‌های تشدید مغناطیسی هسته شد.
– درگذشت استنلی کوبریک در سال ۱۹۹۹م؛ از کارگردانان و تهیه‌کنندگان نامدار آمریکایی یهودی‌تبار که بیشتر فیلم‌های او، اقتباس ادبی هستند. فیلم‌های وی معمولاً جنجالی هستند و همین‌طور مورد ستایش منتقدان واقع شده‌اند.
– درگذشت هانس جرج دهملت در سال ۲۰۱۷م؛ فیزیک‌دان آلمانی‌آمریکایی که با همکارش ولفگانگ پل، توانستند روشی برای به‌دام‌اندازی اتم‌های منفرد پیشنهاد کنند و برای همین کار بود که نیمی از جایزۀ نوبل در سال ۱۹۸۹م به‌او تعلق گرفت.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *