هفدهم/۱۷ آذرماه در تاریخ – زادروز داریوش مهرجویی و…

هفدهم/۱۷ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز داریوش مهرجویی؛ فیلم‌ساز، رمان‌نویس و مترجم و از چهره‌های برجستۀ سینمای ایران، تا درگذشت حسین مکی؛ نویسنده، مورخ و چند دوره نمایندۀ مجلس ایران از جمله نمایندۀ اول تهران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هفدهم/۱۷ آذرماه در تاریخ

هفدهم/۱۷ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز داریوش مهرجویی در سال ۱۳۱۸خ؛ فیلم‌ساز، رمان‌نویس و مترجم و از چهره‌های برجستۀ سینمای ایران و از چهره‌های اصلی موج نُو در سینمای ایران

 


 

  • درگذشت

– درگذشت رجبعلی منصور (منصورالملک) در سال ۱۳۵۳خ؛ سیاست‌مدار دورۀ قاجار و پهلوی و نخست‌وزیر ایران در دوران رضاشاه و محمدرضاشاه پهلوی
– درگذشت سیدحسین مکی در سال ۱۳۷۸خ؛ نویسنده، مورخ و چند دوره نمایندۀ مجلس ایران از جمله نمایندۀ اول تهران در دورۀ شانزدهم مجلس شورای ملی بود.
– درگذشت احمد قدکچیان در سال ۱۳۸۵خ؛ بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ایران
– درگذشت اسفندیار قره‌باغی در سال ۱۴۰۱خ؛ خواننده و آهنگ‌سازی که پیش از انقلاب ۱۳۵۷خ در ارکستر اپرای تهران سولیست‌باس بود. او پس از انقلاب یکی از نخستین خوانندگان سروده‌های انقلابی مانند «آمریکا، آمریکا، ننگ به‌نیرنگ تو» بود.
– درگذشت محسن شکاری در سال ۱۴۰۱خ؛ یکی از بازداشت‌شدگان خیزش ۱۴۰۱خ ایران که پس از ۷۵ روز بازداشت، توسط جمهوری‌اسلامی اعدام شد. اعدام او موجب برانگیخته‌شدن خشم عمومی در ایران و جهان گشت و سازمان عفو بین‌الملل، اعدام او را «وحشتناک و ناعادلانه» توصیف کرد. این نخستین حکم اعدام معترضان خیزش ۱۴۰۱خ ایران بود که اجرا شد.

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سوم/3 مردادماه در تاریخ - درگذشت محمود استادمحمد و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *