پانزدهم/۱۵ خردادماه در تاریخ – درگذشت یعقوب لیث صفاری و…

پانزدهم/۱۵ خردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از قیام ۱۵ خرداد و دستگیرشدن سیدروح‌الله خمینی توسط حکومت پهلوی در سال ۱۳۴۲خ، تا درگذشت یعقوب لیث صفاری در سال ۲۵۸خ؛ بنیان‌گذار سلسلۀ صفاریان در سیستان و حکمران بخش‌های وسیعی از ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
پانزدهم/۱۵ خردادماه در تاریخ

پانزدهم/۱۵ خردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– قیام ۱۵ خرداد و دستگیرشدن سیدروح‌الله خمینی توسط حکومت پهلوی در سال ۱۳۴۲خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز مهین بزرگی (فاطمه ابوالقاسم تبریزی) در سال ۱۳۰۷خ؛ دوبلور، بازیگر و گویندۀ رادیو اهل ایران بود.
– زادروز رضا داوری اردکانی در سال ۱۳۱۲خ؛ فیلسوف و متفکر ایرانی و استاد بازنشستۀ گروه فلسفۀ دانشگاه تهران که از ابتدای تأسیس فرهنگستان علوم در سال ۱۳۶۸خ عضو دائم این آن بوده‌‌است و از سال ۱۳۷۷خ نیز ریاست آن را بر عهده داشته‌است. او بیش از ۷۰ عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف فکری منتشر کرده و از چهره‌های شاخص در حوزۀ نظریه‌پردازی فرهنگی و اندیشۀ فلسفی ایران به‌شمار می‌آید. او همچنین عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورای عالی علمی مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی و همچنین از منتخبان جشنوارۀ چهره‌های ماندگار جمهوری‌اسلامی ایران است.
– زادروز محمود بهشتی لنگرودی در سال ۱۳۳۹خ؛ فعال صنفی و اجتماعی، زندانی سیاسی سابق و مدنی، از اعضای هیئت‌مدیره و دبیرکل سابق کانون صنفی معلمان ایران که در احکامی جداگانه توسط ابوالقاسم صلواتی و محمد مقیسه، مجموعاً به ۱۴ سال زندان محکوم شد. او در مردادماه ۱۳۹۹خ با اتمام محکومیتش از زندان آزاد شد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت یعقوب لیث صفاری در سال ۲۵۸خ؛ بنیان‌گذار و نخستین پادشاه سلسلۀ صفاریان در سیستان که توانست به بخش‌های وسیعی از ایران حکومت کند.
– درگذشت سیما کوبان در سال ۱۳۹۱خ؛ نقاش، مجسمه‌ساز، استاد دانشگاه، نویسنده، مترجم، ناشر، منتقد و محقق

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌نهم/29 مردادماه در تاریخ - درگذشت میرزا محمدرضا کلهر و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *