پنجم/۵ بهمن‌ماه در تاریخ – جشن نوسره در ایران و…

پنجم/۵ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از جشن نوسره در ایران؛ که ایرانیان با برگزاری این جشن، خود را برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشن بزرگ سده آماده می‌کردند، تا انتخابات نخستین دورۀ ریاست جمهوری‌اسلامی ایران در سال ۱۳۵۸خ که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
پنجم/۵ بهمن‌ماه در تاریخ

پنجم/۵ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– جشن نوسره در ایران؛ ایرانیان با برگزاری این جشن، خود را برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشن بزرگ سده آماده می‌کردند.

 


 

  • وقایع

– انتخابات نخستین دورۀ ریاست جمهوری‌اسلامی ایران در سال ۱۳۵۸خ که منجر به‌انتخاب ابوالحسن بنی‌صدر شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز مطهره بهرامی (زهرا بهرامی، سارا بهرامی) در سال ۱۳۴۳خ؛ شهروند ایرانی‌هلندی و عضو انجمن پادشاهی ایران تندر که در جریان تظاهرات جنبش سبز در تاسوعا و عاشورای ۱۳۸۸خ دستگیر و سپس به‌اتهام قاچاق مواد مخدر در دادگاه انقلاب اسلامی به‌قضاوت قاضی صلواتی محکوم و اعدام شد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت محمود علامیر (احتشام‌السلطنه) در سال ۱۳۱۴خ؛ پدر او محمدرحیم‌خان علاءالدوله در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار وزیر دربار اعظم و سپس حاکم آذربایجان شد و مادرش سلطان‌خانم دختر ملک ایرج میرزا پسر فتحعلی‌شاه قاجار بود. پس از تشکیل اولین دورۀ مجلس شورای ملی ایران، وی دومین رئیس مجلس بود.
– درگذشت محمدعلی خنجی در سال ۱۳۵۰خ؛ اقتصاددان، حقوق‌دان و جامعه‌شناس ایرانی، که پس از مرگ، علی‌رغم اصرار خانواده‌اش، پلیس از بررسی علت فوت خودداری کرد.
– درگذشت محمدرضا سپرغمی در سال ۱۳۶۱خ؛ یکی از اعضای اتحادیۀ کمونیست‌ها که به‌جرم اقدام علیه امنیت ملی، مخالفت فعالانه با جمهوری‌اسلامی، قیام مسلحانه علیه جمهوری‌اسلامی، عضویت در گروه چریکی مخالف نظام، توطئه برای براندازی جمهوری‌اسلامی و نگهداری اسلحه اعدام شد.
– درگذشت ناصر میناچی در سال ۱۳۹۲م؛ وزیر تبلیغات و جهانگردی در دولت موقت مهدی بازرگان
– درگذشت علی‌اشرف نوبتی (متخلص به پرتو کرماشانی) در سال ۱۴۰۰خ؛ شاعر کُرد ایرانی که به ۲ زبان فارسی و کُردی شعر می‌سرود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هشتم/28 ژانویه در تاریخ - درگذشت جوزف برودسکی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *