پنجم/۵ مهرماه در تاریخ – زادروز سیدحسن تقی‌زاده و…

پنجم/۵ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید. از شکسته‌شدن حصر آبادان در عملیات ثامن‌الائمه در جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۰خ، تا زادروز سیدحسن تقی‌زاده؛ از رهبران انقلاب جنبش مشروطۀ ایران و از رجال سیاسی بحث‌انگیز معاصر که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
پنجم/۵ مهرماه در تاریخ

پنجم/۵ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۳۴خ؛ وزارت اقتصاد ملی به ۲ وزارت‌خانۀ صنایع و معادن و بازرگانی تبدیل شد.
– اشغال قصر شیرین، غرب دزفول و مناطق اطراف توسط عراق در آغاز جنگ در سال ۱۳۵۹خ
– نفوذ عراق به‌گیلان غرب در سال ۱۳۵۹خ
– شکسته‌شدن حصر آبادان در عملیات ثامن‌الائمه در جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۰خ
– اولین مکالمۀ رؤسای جمهور آمریکا و ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۹۲خ. در این روز رؤسای جمهور وقت آمریکا و ایران، باراک حسین اوباما و حسن روحانی با یکدیگر به‌صورت تلفنی مکالمه کردند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز سیدحسن تقی‌زاده در سال ۱۲۵۷خ؛ از رهبران انقلاب جنبش مشروطۀ ایران، از رجال سیاسی بحث‌انگیز معاصر، دیپلمات، از شخصیت‌های علمی و فرهنگی ایران معاصر
– زادروز امیرحسین فردی در سال ۱۳۲۸خ؛ نویسنده و فعال عرصۀ ادبیات داستانی
– زادروز داریوش همایون در سال ۱۳۳۷خ؛ روزنامه‌نگار و سیاست‌مدار ایرانی که در آغاز حکومت محمدرضاشاه پهلوی و در زمان نخست‌وزیری دکتر محمد مصدق، از فعالان سیاسی و از اعضای حزب سوسیالیست ملی کارگران ایران (حزب سومکا) بود. در زمان نخست‌وزیری جمشید آموزگار از تاریخ ۱۶ مردادماه ۱۳۵۶خ تا ۵ شهریورماه ۱۳۵۷خ نیز وزیر اطلاعات و جهانگردی و سخنگوی دولت بود. او همچنین قائم‌مقام دبیرکل حزب رستاخیز هم بود.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت عالمتاج قائم‌مقامی (ژاله) در سال ۱۳۲۶خ؛ شاعر ایرانی و مادر حسین پژمان بختیاری (مترجم، نویسنده، ترانه‌سرا و شاعر معاصر)
– درگذشت عباس بلوکی‌فر در سال ۱۳۸۸خ؛ نقاش قهوه‌خانه‌ای ایرانی و از صاحب‌نظران این هنر

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هجدهم/18 جولای در تاریخ - درگذشت جِین آستِن و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *