پنجم/۵ ژوئن در تاریخ – درگذشت ژرژ فیدو و…

پنجم/۵ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز آدام اسمیت؛ فیلسوف اخلاق‌گرای اسکاتلندی در دوران روشنگری اسکاتلند و پدر علم اقتصاد مدرن، تا درگذشت ری داگلاس بردبری؛ شاعر آمریکایی و نویسندۀ گونه‌های خیال‌پردازی، وحشت و علمی‌تخیلی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
پنجم/۵ ژوئن در تاریخ

پنجم/۵ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی محیط زیست

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۳۲م؛ در زمان سلطنت لویی فیلیپ، پادشاه معروف فرانسه، جمهوری‌طلبان آن کشور برای نخستین‌بار علیه حکومت او قیام کردند.
– در سال ۱۹۶۷م؛ با حملۀ اسرائیل به‌مصر، جنگ ۶ روزه آغاز شد و در پایان نخستین روز از جنگ، نیروی هوایی اسرائیل، عملاً نیروی هوایی مصر و اردن را نابود کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز آدام اسمیت در سال ۱۷۲۳م؛ فیلسوف اخلاق‌گرای اسکاتلندی در دوران روشنگری اسکاتلند که از او به‌عنوان پیشگام در اقتصاد سیاسی و پدر علم اقتصاد مدرن یاد می‌شود. وی همچنین از نظریه‌پردازان اصلی نظام سرمایه‌داری مدرن به‌شمار می‌رود.
– زادروز جان کاوچ آدامز در سال ۱۸۱۹م؛ ستاره‌شناس و ریاضی‌دان معروفی بریتانیایی که توانست با انجام محاسبات پیچیده و بررسی مدار سیارۀ اورانوس، کشف کند که سیاره‌ای فراتر از اورانوس وجود دارد.
– زادروز پانچو ویا در سال ۱۸۷۸م؛ یکی از برجسته‌ترین ژنرال‌های انقلاب مکزیک
– زادروز جان مینارد کینز در سال ۱۸۸۳م؛ یکی از اقتصاددانان برجستۀ قرن ۲۰م اهل انگلستان
– زادروز فدریکو گارسیا لورکا در سال ۱۸۹۸م؛ شاعر و نویسندۀ اسپانیایی که همچنین نقاش، نوازندۀ پیانو، و آهنگ‌ساز نیز بود. او یکی از اعضای گروه نسل ۲۷ بود و به‌دست پارتیزان‌های ملی در جنگ داخلی اسپانیا کشته‌شد.
– زادروز دنیس گابور در سال ۱۹۰۰م؛ مخترع و مهندس برق لهستانی که بیشتر به‌خاطر اختراع هولوگرافی شهرت دارد و بعدها به‌همین خاطر در سال ۱۹۷۱م جایزۀ نوبل فیزیک را دریافت کرد.
– زادروز مارک والبرگ در سال ۱۹۷۱م؛ هنرپیشه، تهیه‌کننده، تاجر، مدل، خوانندۀ رپ و ترانه‌نویس آمریکایی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سیزدهم/13 دی‌ماه در تاریخ - درگذشت خدیجه افضل وزیری و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت کارل ماریا فون وبر در سال ۱۸۲۶م؛ آهنگ‌ساز آلمانی که اپراهای او تأثیر زیادی بر شکل‌گیری اپراهای دورۀ رمانتیک آلمان داشت.
– درگذشت استیون کرین در سال ۱۹۰۰م؛ شاعر و نویسندۀ آمریکایی
– درگذشت ویلیام سیدنی پورتر (او. هنری) در سال ۱۹۱۰م؛ نویسندۀ آمریکایی که داستان‌های کوتاهش به‌دلیل لطافت طبع، بازی با کلمات، شخصیت‌پردازی شورانگیز و پایان هوشمندانه و غافلگیرانه معروف هستند.
– درگذشت هربرت کیچنر در سال ۱۹۱۶م؛ سیاست‌مدار و نظامی اهل بریتانیا که افسر ارشد ارتش بریتانیا و سرپرست مستعمراتی بود که در لشکرکشی‌های امپراتوری بریتانیا و بعدها در نقش محوری که در اوایل جنگ جهانی اول به‌عهده داشت شهرت فراوانی کسب کرد؛ اگرچه او در نیمۀ جنگ درگذشت.
– درگذشت ژرژ فیدو در سال ۱۹۲۱م؛ نمایش‌نامه‌نویس قرن ۱۹م اهل فرانسه
– درگذشت ویلهلم دوم در سال ۱۹۴۱م؛ آخرین قیصر آلمان و پادشاه پروس
– درگذشت رونالد ویلسن ریگان در سال ۲۰۰۴م؛ هنرپیشۀ سابق و سیاست‌مدار آمریکایی و چهلمین رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ آمریکا از حزب جمهوری‌خواه
– درگذشت ری داگلاس بردبری در سال ۲۰۱۲م؛ شاعر آمریکایی و نویسندۀ گونه‌های خیال‌پردازی، وحشت و علمی‌تخیلی
– درگذشت جروم برونر در سال ۲۰۱۶م؛ روان‌شناس اهل ایالات متحدۀ آمریکا و از منتقدان بزرگ و سرسخت دیدگاه رفتارگرایی در زمینۀ یادگیری

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *