چهاردهم/۱۴ تیرماه در تاریخ – زادروز محمد قریب و…

چهاردهم/۱۴ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز محمد قریب؛ پزشک و از نخستین پزشکان متخصص طب اطفال و بنیان‌گذار دانش نوین پزشکی کودکان در ایران، تا درگذشت عباس کیارستمی؛ کارگردان و یکی از فیلم‌سازان تأثیرگذار در سینمای جهان که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهاردهم/۱۴ تیرماه در تاریخ

چهاردهم/۱۴ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز قلم در ایران

 


 

  • وقایع

– دستور ایالات متحدۀ آمریکا بر مسدودکردن دارایی‌های ایران در سال ۱۳۵۹خ
– ربودن احمد متوسلیان و هیئت دیپلماتیک ایران توسط نیروهای اسرائیلی در لبنان در سال ۱۳۶۱خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز محمد قریب در سال ۱۲۸۸خ؛ پزشک و از نخستین پزشکان متخصص طب اطفال و بنیان‌گذار دانش نوین پزشکی کودکان در ایران و همچنین از بنیان‌گذاران نخستین بیمارستان تخصصی کودکان در ایران و مرکز طبی کودکان تهران بود.
– زادروز صادق چوبک در سال ۱۲۹۵خ؛ نویسنده، یکی از پدران داستان‌نویسی نوین ایرانی
– زادروز کیوان ساکت در سال ۱۳۴۰خ؛ آهنگ‌ساز، نوازندۀ تار و سه‌تار، نویسنده و مدرس دانشگاه
– زادروز حسین رجبیان در سال ۱۳۶۳خ؛ فیلم‌ساز، نویسنده و عکاسی که به‌عنوان زندانی سیاسی چندین‌سال را در زندان اوین سپری کرده‌است. وی در سال ۲۰۲۱م به‌عنوان عضو افتخاری کانون کارگردانان فرانسه معرفی شده‌است.
– زادروز سیدحسین رونقی ملکی (حسین رونقی) در سال ۱۳۶۴خ؛ فعال حقوق بشر، کنش‌گر مدنی، وبلاگ‌نویس، روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی که حضوری فعال در شبکه‌های اجتماعی داشت و سابقۀ بازداشت و زندان در زندان‌های نظام جمهوری‌اسلامی ایران را دارد. او در حوزۀ برنامه‌نویسی، ساختن وبلاگ و فراهم‌آوردن زمینه‌هایی برای عبور از سد فیلترینگ، تلاش‌هایی را برای مبارزه با سانسور انجام داده و پیش‌تر به‌همین دلیل ۵ سال زندانی شده‌است. حسین رونقی در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱خ ایران در تاریخ ۲ مهرماه بازداشت شد و پس از آن‌که در زندان اوین مورد شکنجه قرار گرفت، دست به‌اعتصاب غذای تَر زد که باعث وخامت حال او شد و در ۲۲ آبان‌ماه نیز به‌بیمارستان دی در تهران منتقل شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یکم/1 فروردین‌ماه در تاریخ - عید نوروز و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت عباس کیارستمی در سال ۱۳۹۵خ؛ کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تدوین‌گر، عکاس، تهیه‌کننده، گرافیست، کارگردان هنری، نویسنده و نقاش، یکی از فیلم‌سازان تأثیرگذار در سینمای جهان

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *