زندگی «محمدرضاشاه پهلوی» در آینه‌ی تصاویر کمتر دیده شده!

«شکسپیر» می‌گوید: «پادشاهان نه برای فرمانبرداری، بلکه برای فرماندهی زاده می‌شوند.» دست است؛ اما نه برای این «محمدرضاشاه»! زمانی که «محمدرضا» و «اشرف» زاده شدند، «رضاخان میرپنج» هنوز یک نظامی بود؛ و حتی با توجه به ادعای برخی منابع، صبح روز چهارم آبان هم «رضاخان» در شمال کشور در جنگ بود.
محمدرضاشاه پهلوی

روزی که «محمدرضاشاه» زاده شد

«محمدرضاشاه» و «اشرف» دو فرزند «رضاخان» فرمانده‌ی قوای قزاق در چهارم آبان‌ماه ۱۲۹۸ به‌دنیا آمدند. بچه‌ها شش‌ساله بودند که پدرشان، «شاه» شد و «ولیعهدی» به «محمدرضا» رسید. «محمدرضا» باوجود رسیدن به چنین جایگاهی، کودکی سختی داشت و خودش بارها به این موضوع اشاره کرده است.رابطه‌ی پدر و مادرش بسیار پرتنش بود. «محمدرضا» بیشتر با مادرش و خواهرانش زندگی می‌کرد. مادرش زنی پرقدرت و پر جذبه بود، به دعا و نظرقربانی و به سعد و نحس بودن اوقات و غیره ایمان داشت.باورهای «شاه»، ایمانش به این اصل که «نظرکرده» است گمانش که از عالم غیب راهنمایی دریافت می‌کند و خداوند او را برگزیده و در این راه حمایتش می‌کند و غیره، در عقاید مادرش ریشه داشت.

هر چه مادرش باورهای مذهبی و خرافی «محمدرضا» را ایجاد یا تقویت می‌کرد پدرش «رضاشاه» مخالف جدی این گونه باورها بود و با آنها به‌جد مخالفت می‌کرد. می‌گفت این گونه گمان‌ها در پسرش «سلوکی زنانه» می‌آفرینند؛ به‌علاوه او از جهات بسیاری چون یک نظامی سرسخت رفتار می‌کرد و «ابراز محبت» به فرزندان را چندان بر نمی‌تابید و اکراه داشت. می‌گفت این گونه رفتار و کردار «پدر» روحیه فرزندان را «تضعیف» و شخصیتشان را «سست‌بنیاد» می‌کند!

کوتاه از دوران پادشاهی پهلوی دوم

به‌هر روی، محتوای این پُست بیوگرافی‌نویسی‌ نیست. «محمدرضاشاه» در دوره‌ی پادشاهی همچون پدرش، تلاش خود را بر مدرن‌سازی یک کشور باستانی متمرکز کرده بود؛ کشوری که گهواره تمدن بود. اما رویای او برای تحقق «تمدن بزرگ»، با یک انقلاب متوقف شد؛ انقلابی که پیشرفت و رشد اقتصادی کشور را کُند و سپس نابود کرد و ایران را در جامعه جهانی منزوی ساخت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  زنان ایرانی؛ برندگان قرن چهاردهم، راه‌تان پایدار...

نظام بر آمده از این انقلاب در چهار دهه گذشته کوشید با مخدوش کردن تصویر این مرد، دستاوردهایش را تضعیف و اشتباهات او را بزرگ جلوه دهد. با این حال هنوز هم پس از چهار دهه از درگذشت «پادشاه» فقید ایران در تبعید، بسیاری از ایرانیان در داخل و خارج از کشور او را به عنوان یک «وطن‌پرست» که عاشق کشورش بود، به یاد می‌آورند. حتی نسل جوانی که سال‌ها پس از درگذشت «شاه» به دنیا آمده‌اند، به بخشی از میراث او به دیده احترام می‌نگرند.

با این حال گروهی معتقدند او می‌بایست در کنار پیشبرد برنامه‌هایش برای «توسعه اقتصادی»،‌ به ترویج «دموکراسی» و «توسعه سیاسی» نیز اهمیت می‌داد؛ موضوعی که شاید می‌توانست مدرنیزه شدن کشور را در سایه توسعه متوازن، تضمین کند، و جایگاه برتر «ایران» را در رقابت با بسیاری از کشورهای در حال توسعه مانند «کره جنوبی»، «ترکیه» و «برزیل»، همچنان حفظ کند.

 

رضاشاه پهلوی و محمدرضاشاه پهلوی و اشرف پهلوی و شمس پهلوی
«محمدرضا» در کنار خواهرانش «اشرف» و «شمس»، نشسته بر زانوی پدر. «رضاشاه» دختر دوست نبود؛ تا آنجا که بعدها شاهدخت «اشرف» در خاطراتش می‌نویسد: «شادی‌های خانواده، برای به‌‎دنیا آمدن برادرم بود و شاید اغراق نباشد اگر بگویم فرزندی ناخواسته بودم»
خواهران و برداران محمدرضاشاه پهلوی
ولیعهد «محمدرضا» در کنار خواهران، برادران و پدرش «رضاشاه پهلوی». «رضاشاه» در خانواده‌ای نظامی زاده شد؛ پدربزرگش «مرادعلی‌خان»، پدرش «عباسعلی» و دایی‌اش که سرپرست او بود؛ «ابوالقاسم» همه نظامی بودند و این مهم در تبربیت فرزندانش اثر داشت؛ به عنوان مثال به چگونگی ایستادن «محمدرضا» توجه کنید!
محمدرضاشاه پهلوی و رضاشاه پهلوی در شهر شیراز و تخت جمشید
ولیعهد «محمدرضا» در کنار پدرش «رضاشاه پهلوی» در «تخت‌جمشید». ولیعهد در لباس «مدرسه‌ نظام» [دانشکده افسری] است و احتمالا این عکس مدتی پس از اتمام دوره‌ی متوسطه در «سوئیس» و بازگشت به «ایران» گرفته شده است.
محمدرضاشاه و فروغی در جنگ جهانی دوم اشغال کشور متفقین بریتانیا و شوروی
ولیعهد «محمدرضا» پس از اشغال کشور توسط قوای «بریتانیا» و «شوروی». در «جنگ‌جهانی دوم» و برکناری «رضاشاه»، همراه «محمدعلی فروغی» برای قرائت سوگند پادشاهی به «مجلس شورای ملی» می‌روند. شهریور ۱۳۲۰ خورشیدی
ترور محمدرضاشاه پهلوی
در دی‌ماه ۱۳۲۷ در «دانشگاه تهران» به‌جان «محمدرضاشاه پهلوی» جوان سوءقصد شد؛ اما اسیب جدی ندید. متاسفانه این عملیات تروریستی «شاه» را به حلقه‌ی حفاظتی دستگاه‌های امنیتی فرو برد! پیش از این واقعه شاه تنها و بدون محافظ در تهران با اتوموبیل می‌گشت!
محمدرضاشاه و هری ترومن
دیدار «شاه» با «هری‌ ترومن» رئیس‌جمهور وقت آمریکا در «واشینگتن». در دوره‌ی پادشاهی «محمدرضاشاه پهلوی» روابط سیاسی ایران با جهان، یک رابطه‌ی معقول و مبتنی بر «منافع ملی» بود! ۲۵ آبان‌ماه ۱۳۲۸ خورشیدی
عکس محمدرضاشاه پهلوی و شهبانو فرح پهلوی و شاهزاده رضا پهلوی، مراسم تاجگذاری
«محمدرضاشاه» به همراه «ولیعهد» و «شهبانو فرح»در مراسم تاجگذاری. این مراسم چهل‌وهشتمین سال زادروز «محمدرضاشاه پهلوی» در کاخ گلستان برگزار شد. پادشاه تاج بر سر خود و همسرش گذاشت. ۴ آبان‌‍ماه ۱۳۴۶ خورشیدی
کنفرانس شاه و شهبانو فرح. فرودگاه مهرآباد
آخرین کنفرانس خبری «شاه» و «شهبانو» در ایران، پیش از خروج از کشور به‌دلیل اعتراض‌های گسترده‌ای که به «انقلاب اسلامی» ختم شد. حضور خبرنگاران خارجی در این کنفرانس، نشان از اهمیت وقایع جاری در کشور و تاثیر آن بر جهان وقت بود. دی‌ماه ۱۳۵۷
تابوت محمدرضاشاه شاه، تشییع جنازه شاه، انورسادات، شاهزاده
سرانجام «شاه» در ۵ امردادماه ۱۳۵۹ خورشیدی در «قاهره» درگذشت. دوره‌ی او بدون تردید، بهترین دوره‌ی توسعه‌ی اقتصادی در تاریخ معاصر ایران بود؛ تا آنجاکه دولت در سال ۱۹۶۴ محتاج ۵ میلیون دلار وام بود و در سال انقلاب ما ۲ میلیارد دلار وام به‌جهان داده بودیم!

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

4/5 - (9 امتیاز)

یک پاسخ

  1. مثل اینکه شما در ایران نه در جهان زندگی نمی کنید احتمالا شما در قرنهای قبل باقی مانده اید.(انزوای ایران ان هم در این زمان )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *