چهارم/۴ آوریل در تاریخ – درگذشت ذوالفقار علی بوتو و…

چهارم/۴ آوریل در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز مارگریت دوراس؛ نویسنده و فیلم‌ساز فرانسوی با لقب بانوی داستان‌نویسی مدرن، تا درگذشت کارل فریدریش بنز؛ مهندس خودرو و طراح موتور خودرو و بنیان‌گذار شرکت مرسدس بنز که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهارم/۴ آوریل در تاریخ

چهارم/۴ آوریل در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی جنگ بالش‌ها
– روز جهانی سرطان تخمدان
– روز جهانی هشدار و مبارزه با مین‌های زمینی

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۴۵م؛ در جریان جنگ جهانی دوم، ارتش سرخ وارد مجارستان شد.
– تأسیس ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) در سال ۱۹۴۹م که با هدف دفاع جمعی در واشینگتن دی.سی. پایه‌گذاری شد و هم‌اکنون ۳۰ عضو دارد.
– پرتاب فضاپیمای آپولو ۶ در سال ۱۹۶۸م
– گشایش رسمی مرکز تجارت جهانی (برج‌های دوقلو؛ مجموعۀ ۷ ساختمان در منطقۀ منهتن در نیویورک در ایالات متحدۀ آمریکا) در سال ۱۹۷۳م
– تأسیس حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) در سال ۲۰۰۴م

 


 

  • زادروزها

– زادروز یاماموتو ایسوروکو در سال ۱۸۸۴م؛ دریابد ژاپنی و فرماندۀ کل قوای ناوگان ترکیبی امپراتوری ژاپن در جنگ جهانی دوم که در جریان عملیات انتقام در جنگ دوم جهانی کشته‌شد. او دستور حمله به‌پرل‌هاربر (بندر) آمریکا را صادر کرده‌بود.
– زادروز مارگریت دوراس در سال ۱۹۱۴م؛ نویسنده و فیلم‌ساز فرانسوی با لقب بانوی داستان‌نویسی مدرن
– زادروز آندری تارکوفسکی در سال ۱۹۳۲م؛ کارگردان و فیلم‌ساز، نویسنده، تدوین‌گر و نظریه‌پرداز اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی
– زادروز فیصل بن مساعد بن عبدالعزیز آل‌سعود در سال ۱۹۴۴م؛ شاهزادۀ سعودی و عضو دودمان آل‌سعود و فرزند شاهزاده مساعد بن عبدالعزیز آل‌سعود (دوازدهمین پسر ملک عبدالعزیز) بنیان‌گذار دودمان آل‌سعود بود که در مارس ۱۹۷۵م، ملک فیصل (پادشاه وقت عربستان سعودی) بر اثر سوءقصدی توسط وی در کاخ پادشاهی ریاض کشته‌شد. او پس از قتل پادشاه، به‌جرم قتل عمد، گردن زده و قصاص شد.
– زادروز عبدالله اوجالان (سَروک آپو؛ سروک یعنی رهبر و آپو یعنی عمو Serok Apo) در سال ۱۹۴۸م؛ سیاست‌مدار، نظریه‌پرداز و زندانی سیاسی چپ‌گرای کُرد اهل کشور ترکیه، و همچنین رهبر و بنیان‌گذار حزب کارگران کردستان است. حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) یک سازمان سیاسی چپ‌گرا است که برای جلوگیری از سرکوب کُردهای ترکیه توسط دولت ترکیه تأسیس شده و علیه حکومت این کشور به‌فعالیت مسلحانه می‌پردازد. عبدالله اوجالان از زمان دستگیری‌اش در ۱۵ فوریۀ ۱۹۹۹م تاکنون در ترکیه در زندان به‌سر می‌برد.
– زادروز گری مور در سال ۱۹۵۲م؛ آهنگ‌ساز، گیتاریست و خوانندۀ نامدار اهل ایرلند شمالی و پیشرو سبک بلوز راک در جهان
– زادروز رابرت داونی جونیور در سال ۱۹۶۵م؛ تهیه‌کننده، موسیقی‌دان، بازیگر و خوانندۀ آمریکایی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌نهم/29 جولای در تاریخ - درگذشت هربرت مارکوزه و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت هاینریش گوستاو مگنوس در سال ۱۸۷۰م؛ دانشمند اهل آلمان که در زمینۀ شیمی و فیزیک فعالیت می‌کرد.
– درگذشت کارل فریدریش بنز در سال ۱۹۲۹م؛ مهندس خودرو و طراح موتور خودرو که به‌دلیل اختراع خودروی بنزین‌سوز و بنیان‌گذاری شرکت مرسدس بنز مشهور است.
– درگذشت فردریش ویلهلم اوستوالد در سال ۱۹۳۲م؛ شیمی‌دان آلمانی که در سال ۱۹۰۹م برای کارهایش بر روی کاتالیزور، تعادل‌های شیمیایی و سرعت واکنش، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل شیمی شد. از اوستوالد، یاکوبوس هنریکوس وانت‌هوف و سوانته آرنیوس، به‌عنوان پایه‌گذاران تخصص شیمی‌فیزیک یاد می‌شود.
– درگذشت غازی بن فیصل (شاه غازی اول) در سال ۱۹۳۹م؛ فرزند فیصل اول، و دومین پادشاه عراق از سلسلۀ هاشمی عراق که تا سال ۱۹۲۰م نایب‌السلطنۀ سوریه نیز به‌حساب می‌آمد.
– درگذشت مارتین لوتر کینگ جونیور در سال ۱۹۶۸م؛ رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار
– درگذشت ذوالفقار علی بوتو در سال ۱۹۷۹م؛ سیاست‌مدار پاکستانی و پدر بی‌نظیر بوتو و بنیان‌گذار حزب مردم پاکستان
– درگذشت ساموئل رشفسکی در سال ۱۹۹۲م؛ حساب‌دار و استادبزرگ شطرنج آمریکایی و از برترین شطرنج‌بازان جهان و نویسندۀ معتبر شطرنج
– درگذشت آنیا نیدرینگ‌هاوس در سال ۲۰۱۴م؛ عکاس خبری آلمانی که برای اسوشیتد پرس کار می‌کرد. او تنها زن تیمِ ۱۱ نفرۀ اسوشیتد پرس بود که برای پوشش خبری جنگ عراق، برندۀ جایزۀ پولیتزر عکاسی خبر فوری شدند. در همان سال او برندۀ جایزۀ شجاعت در ژورنالیسم از بنیاد بین‌المللی رسانۀ زنان شد.
– درگذشت راجر جوزف ایبرت در سال ۲۰۱۳م؛ خبرنگار، منتقد فیلم و فیلم‌نامه‌نویس مشهور اهل آمریکا

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یکم/1 دی‌ماه در تاریخ - زادروز نصرت‌الله کریمی و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *