یازدهم/۱۱ تیرماه در تاریخ – درگذشت فوزیه فؤاد و…

یازدهم/۱۱ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز علی باقرزاده (بقا)؛ شاعر، ادیب، نویسنده، بازرگان، نیکوکار و مقام‌دار دانشگاهی ایرانی، تا درگذشت فوزیه فؤاد؛ شاه‌دخت مصر و نخستین همسر محمدرضاشاه پهلوی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یازدهم/۱۱ تیرماه در تاریخ

یازدهم/۱۱ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز علی باقرزاده (بقا) در سال ۱۳۰۸خ؛ شاعر، ادیب، نویسنده، بازرگان، نیکوکار و مقام‌دار دانشگاهی ایرانی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت خواجه‌نصیرالدین طوسی (نصیرالدین، محقق طوسی، استادالبشر، خواجه) در سال ۶۵۳خ؛ شاعر، همه‌چیزدان، فیلسوف، متکلم، فقیه، ستاره‌شناس، اندیشمند، ریاضی‌دان، منجم، پزشک و معمار ایرانی و صوفی، خالق مثلثات به‌عنوان یک رشتۀ ریاضی
– درگذشت کیخسرو شاهرخ (ارباب کیخسرو) در سال ۱۳۱۹خ؛ بنیان‌گذار شبکۀ تلفن سراسری ایران، بانی کتابخانۀ مجلس، کاشف محل خاکسپاری و بنیان‌گذار آرامگاه فردوسی، نمایندۀ زرتشتیان در ۱۱ دورۀ مجلس شورای ملی (دوره‌های دوم تا دوازدهم) و رئیس انجمن زرتشتیان تهران، از برجسته‌ترین چهره‌های جامعۀ زرتشتی ایران و از شخصیت‌های خوش‌نام تاریخ معاصر ایران
– درگذشت (ترور توسط سازمان مجاهدین خلق ایران) محمد صدوقی (چهارمین شهید محراب) در سال ۱۳۶۱خ؛ روحانی شیعه
– درگذشت محمود میرزا قاجار در سال ۱۳۶۷خ؛ شاهزادۀ ایرانی قاجار و فرزند محمدعلی‌شاه که از زمان مرگ برادرزاده‌اش حمید میرزا در اردیبهشت‌ماه ۱۳۶۷خ تا زمان مرگ خود در تیرماه ۱۳۶۷خ، ریاست دودمان قاجار را بر عهده داشت.
– درگذشت سیدضیاءالدین امامی دهکردی در سال ۱۳۸۷خ؛ نگارگر
– درگذشت فوزیه فؤاد در سال ۱۳۹۲خ؛ شاه‌دخت مصر، خواهر ملک‌فاروق پادشاه مصر و نخستین همسر محمدرضاشاه پهلوی
– درگذشت عطاءالله بهمنش در سال ۱۳۹۶خ؛ ورزشکار، مدیر ورزشی، گزارش‌گر، خبرنگار و روزنامه‌نگار ورزشی که از قدیمی‌ترین و سرشناس‌ترین گزارش‌گران ورزشی ایران بود. وی نخستین گزارش‌گری زندۀ ورزشی در ایران از رادیو را در سال ۱۳۳۷خ برای رقابت دو و میدانی میان تیم‌ملی ایران و عراق از صدای ایران انجام داد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهاردهم/14 می در تاریخ - درگذشت ریتا هیورث و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *