یازدهم/۱۱ مارس در تاریخ – درگذشت فریدریش ویلهلم مورنائو و…

یازدهم/۱۱ مارس در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز اوربن لو وریه؛ ستاره‌شناس و ریاضی‌دان فرانسوی و متخصص مکانیک سماوی، تا درگذشت الیوگابالوس (هلیوگابال)؛ امپراتور روم، با سلطنت کوتاه و رسوایی‌های جنسی و جنجال‌های مذهبی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یازدهم/۱۱ مارس در تاریخ

یازدهم/۱۱ مارس در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۱۸م؛ لنین، پایتخت روسیه را از سن‌پترزبورگ به‌مسکو انتقال داد.
– در سال ۱۹۷۹م؛ ایران از پیمان سنتو (سازمان پیمان مرکزی در دوران جنگ سرد و با هدف مبارزه با شوروی و نفوذ مارکسیسم) خارج شد.
– در سال ۱۹۸۵م؛ میخائیل گورباچف به‌عنوان آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی انتخاب شد.
– تخریب تندیس‌های بودا در بامیان، توسط رژیم طالبان در افغانستان در سال ۲۰۰۱م

 


 

  • زادروزها

– زادروز تورکواتو تاسّو در سال ۱۵۴۴م؛ شاعر ایتالیایی قرن ۱۶م
– زادروز اوربن لو وریه در سال ۱۸۱۱م؛ ستاره‌شناس و ریاضی‌دان فرانسوی که در زمینۀ مکانیک سماوی تخصص داشت و بیش از هر چیزی، به‌دلیل سهمش در کشف نپتون شناخته می‌شود.
– زادروز جیمز هارولد ویلسون در سال ۱۹۱۶م؛ سیاست‌مدار عضو حزب کارگر بریتانیا و نخست‌وزیر بریتانیا که در ۴ دوره انتخابات عمومی به‌پیروزی رسید. او آخرین نخست‌وزیر بریتانیا بود که در دوره‌های غیرمتوالی خدمت کرد.
– زادروز آستور پیاتزولا در سال ۱۹۲۱م؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ مشهور آرژانتینی موسیقی تانگو که ساخته‌های او که اغلب از موسیقی جاز و کلاسیک تأثیر گرفته‌بود، موسیقی تانگو را دگرگون کرد.
– زادروز کیث روپرت مرداک در سال ۱۹۳۱م؛ سرمایه‌دار آمریکایی و سهام‌دار اصلی ابرشرکت نوز (ابرشرکت مادرتخصصی رسانه‌های گروهی چندملیتی مستقر در نیویورک)
– زادروز داگلاس نوئل آدمز در سال ۱۹۵۲م؛ نویسندۀ مشهور انگلیسی
– زادروز دیدیه دروگبا در سال ۱۹۷۸م؛ بازیکن فوتبال بازنشسته و مربی اهل ساحل عاج

 


 

  • درگذشت

– درگذشت الیوگابالوس (هلیوگابال) در سال ۲۲۲م؛ امپراتور روم که سلطنت کوتاه او به‌دلیل رسوایی‌های جنسی و جنجال‌های مذهبی مشهور بود. از نظر برخی از مورخان، وی یکی از چهره‌های تراجنسیِ اولیه و یکی از اولین کسانی است که به‌دنبال کاربرد جراحی برای تغییر جنسیت بوده‌است.
– درگذشت فریدریش ویلهلم مورنائو در سال ۱۹۳۱م؛ یکی از تأثیرگذارترین کارگردان‌های سینمای صامت آلمان که نقش عمده‌ای در جنبش سینمای اکسپرسیونیست آلمان داشت.
– درگذشت هاینریش مان در سال ۱۹۵۰م؛ رمان‌نویس آلمانی و برادر توماس مان نویسندۀ بزرگ
– درگذشت الکساندر فلمینگ در سال ۱۹۵۵م؛ پزشک و میکروبیولوژیست اسکاتلندی که بیشتر به‌خاطر کشف آنزیم لیزوزیم در ۱۹۲۳م و اولین آنتی‌بیوتیک مؤثر جهان بنزیل پنی‌سیلین از کپک پنسیلیون روبنس در ۱۹۲۸م شناخته شده‌است. او در سال ۱۹۴۵م به‌همراه هاوارد فلری و ارنست چین، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی شد.
– درگذشت ریچارد بروکس در سال ۱۹۹۲م؛ کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، رمان‌نویس و بعضاً تهیه‌کنندۀ آمریکایی
– درگذشت جیمز توبین در سال ۲۰۰۲م؛ اقتصاددان آمریکایی که در سال ۱۹۸‍۱م برندۀ جایزۀ نوبل اقتصاد شد.
– درگذشت اسلوبودان میلوشویچ در سال ۲۰۰۶م؛ سیاست‌مدار صرب و یوگسلاو که سیاست‌های ملی‌گرایانۀ او به‌عنوان رهبر حزب و رئیس‌جمهور صربستان در نهایت به‌فروپاشی جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی در سال ۱۹۹۲م منتهی شد. او صربستان را وارد درگیری‌هایی با کشورهای بالکان کرد. همچنین رئیس‌جمهور جمهوری فدرال یوگسلاوی بود و پس از انتخابات جنجالی در سپتامبر ۲۰۰۰م و در پی اعتراضات گستردۀ مردمی، مجبور به‌کناره‌گیری از قدرت شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یازدهم/11 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - درگذشت مرتضی مطهری و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *