یکم/۱ مهرماه در تاریخ – زادروز محمدرضا شجریان و…

یکم/۱ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز حسینعلی منتظری؛ مرجع‌تقلید شیعه و از رهبران انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، تا درگذشت جلال همتی؛ از خوانندگان موسیقی مردمی (فولکلوریک) ایران و دارای حنجره‌ای با‌قدرت بالا که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یکم/۱ مهرماه در تاریخ

یکم/۱ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز دهقان در ایران
– بازگشایی مدارس در ایران

 


 

  • وقایع

– آغاز حملۀ مغول به‌ایران در سال ۵۹۸خ
– آغاز ثبت احوال و صدور شناسنامه به‌تصویب هیئت وزیران در سال ۱۲۹۷خ
– افتتاح سینما رکس در خیابان لاله‌زار تهران در سال ۱۳۲۴خ
– انجام عملیات کمان ۹۹ با حملۀ ۱۴۰ هواپیمای بمب‌افکن ایرانی به‌پایگاه‌های هوایی و مراکز ارتباط و رادار نیروی هوایی عراق در سال ۱۳۵۹خ
– حملۀ نیروی هوایی ارتش ایران به‌خاک عراق، یک‌روز پس از آغاز جنگ در سال ۱۳۵۹خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز سیدروح‌الله موسوی خمینی (سیدروح‌الله مصطفوی) در سال ۱۲۸۱خ؛ نخستین رهبر و ولی فقیه ایران و از مراجع تقلید شیعه که انقلاب ۱۳۵۷خ را رهبری و در پی آن، جمهوری‌اسلامی را از راهِ همه‌پرسی بنیان گذاشت و تا پایان عمر آن را رهبری کرد.
– زادروز محمدعلی مجتهدی گیلانی در سال ۱۲۸۷خ؛ استاد دانشکدۀ فنی دانشگاه تهران و رئیس دبیرستان البرز که دانشگاه صنعتی آریامهر (شریف) را بنیان‌گذاری کرد و اولین نایب‌التولیۀ آن بود. او همچنین در دوره‌هایی ریاست دانشگاه‌های ملی ایران، پهلوی و پلی‌تکنیک تهران را نیز عهده‌دار بود.
– زادروز غلامعلی رعدی در سال ۱۲۸۸خ؛ ادیب شاعر و نویسندۀ معاصر
– زادروز علی کسمایی در سال ۱۲۹۴خ؛ مدیر دوبلاژ، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و روزنامه‌نگار
– زادروز عبدالوهاب شهیدی در سال ۱۳۰۱خ؛ موسیقی‌دان، خواننده، آهنگ‌ساز، مدرس آواز و نوازندۀ عود
– زادروز سیدضیاءالدین امامی دهکردی در سال ۱۳۰۱خ؛ نگارگر
– زادروز حسینعلی منتظری در سال ۱۳۰۱خ؛ مرجع‌تقلید شیعه، از رهبران انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی و از ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸خ قائم‌مقام رهبری جمهوری‌اسلامی ایران
– زادروز غلامرضا قدسی (قدسی) در سال ۱۳۰۴خ؛ از شاعران ایرانی
– زادروز رحیم مؤذن‌زادۀ اردبیلی در سال ۱۳۰۴خ؛ اذان‌گو و نوحه‌خوان مشهور
– زادروز عباس نقاش در سال ۱۳۰۵خ؛ نقاش و نگارگر ایرانی، اسلیمی کار مکتب شیراز و از پیشکسوتان صنایع دستی در رشتۀ نقاشی دیواری شیراز
– زادروز فخری مَلِک‌پور در سال ۱۳۱۴خ؛ نوازندۀ پیانو، آهنگ‌ساز و موسیقی‌دان
– زادروز محمدرضا شجریان (استاد آواز ایران، خسروِ آواز ایران) در سال ۱۳۱۹خ؛ موسیقی‌دان و خوانندۀ موسیقی سنتی ایرانی، دارندۀ جایزۀ خداوندگار موسیقی و نامزد جایزۀ گرمی
– زادروز سیدعبدالمجید کیانی هندی در سال ۱۳۲۰خ؛ مدرس موسیقی ایرانی، نوازندۀ سنتور و از چهره‌های ماندگار
– زادروز میلاد کیایی در سال ۱۳۲۳خ؛ موسیقی‌دان، نوازندۀ سنتور و آهنگ‌ساز
– زادروز حسین منزوی در سال ۱۳۲۵خ؛ شاعر ایرانی، که بسیاری از غزل‌های او توسط خوانندگان مشهوری نظیر علیرضا افتخاری، کوروش یغمائی، همایون شجریان، داریوش اقبالی، محمد نوری و… خوانده شده‌است.
– زادروز کاوه گوهرین در سال ۱۳۳۴خ؛ نویسنده، شاعر و پژوهش‌گر ادبیات ایران
– زادروز بهزاد رواقی در سال ۱۳۵۶خ؛ نوازنده و آهنگ‌ساز
– زادروز آیت نجفی در سال ۱۳۵۵خ؛ کارگردان تئاتر و سینما، فیلم‌نامه‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس ساکن برلین که فرزند دوم محمدعلی نجفی معمار، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان ایرانی‌ست. او تاکنون موفق به‌دریافت جوایز متعدد بین‌المللی شده که از جمله جشنوارۀ بین‌المللی فیلم برلین، اوت‌فست برای فیلم «فوتبال سربسته» و جشنوارۀ بین‌المللی فیلم مونترال برای فیلم «آواز بی‌سرزمین» شده‌است.
– زادروز ابوالفضل عابدینی نصر در سال ۱۳۶۱خ؛ عضو حزب پان‌ایرانیست، خبرنگار و زندانی سیاسی
– زادروز سپیده قلیان در سال ۱۳۶۳خ؛ فعال مدنی و زندانی سیاسی اهل ایران که بی‌بی‌سی در سال ۲۰۲۲م او را یکی از ۱۰۰ زن الهام‌بخش و اثرگذار در جهان معرفی کرد. او در جریان اعتراضات کارگری در سال ۱۳۹۷خ در خوزستان، به‌همراه اسماعیل بخشی و شماری از کارگران شرکت کِشت‌و‌صنعت نیشکر هفت‌تپه بازداشت شد. او که بارها توسط مأموران امنیتی دستگیر شده‌است، در تیرماه ۱۳۹۹خ برای اجرای حکم ۵ سال حبس به‌زندان منتقل شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سوم/3 شهریورماه در تاریخ - زادروز اکبر هاشمی رفسنجانی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جلال همتی در سال ۱۳۸۵خ؛ از خوانندگان موسیقی مردمی (فولکلوریک) ایران بود. او دارای حنجره‌ای با‌قدرت بالا بود که می‌توان او را از بالاترین حنجره‌های ایرانی دانست.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *