امیرکبیر؛ دولت ایران تعهدی به مُفت‌خور ندارد!

روحانیِ مشهوری به‌نام «سیدمصطفی شوشتریِ مدنی» که ساکن هندوستان بود، در زمان «محمدشاه قاجار» به ایران آمد. چون از سادات بود، نزد شاه و صدراعظم منزلتی یافت و مستمریِ هنگفتی در حق او منظور گردید و در شوشتر نیز اقامت گزید، اما گویی امیرکبیر سَد محکمی در برابر چنین افرادی بود.
امیرکبیر

روحانیِ مشهوری به‌نام «سیدمصطفی شوشتریِ مدنی» که ساکن هندوستان بود، در زمان «محمدشاه قاجار» به ایران آمد. چون از سادات بود، نزد شاه و صدراعظم منزلتی یافت و مستمریِ هنگفتی در حق او منظور گردید و در شوشتر نیز اقامت گزید، اما گویی «امیرکبیر» سَد محکمی در برابر چنین افرادی بود.

محمدشاه قاجار
محمدشاه قاجار؛ نوه‌ی فتحعلی‌شاه قاجار، فرزند عباس میرزا (ولیعهد) و سومین شاه از دودمان قاجار

پس از درگذشت «محمدشاه قاجار» و به پادشاهی‌رسیدن «ناصرالدین‌شاه قاجار»، «میرزا تقی‌خان امیرکبیر» در دوره‌ی اصلاحات امور و قطع دست مُفت‌خوران از اموال کشور، مستمریِ «سید» را یکسره قطع کرد. وزیرمختار انگلیس به پشتیبانیِ آنان آمد و به دولت نوشت: «زن سیدمصطفی هندی است و فرزندانش از اتباع انگلستان هستند و مقرریِ آنان باید همچنان برجای بماند!» «امیرکبیر» در پاسخ گفت: «دولت ایران تعهدی ندارد که افراد مفسد و بیکاره‌ای چون سیدمصطفی را وظیفه‌خوار خود بشمارد، مستمریِ آنان مقطوع است و به هر کجا می‌خواهند بروند.»

ناصرالدین‌شاه قاجار
ناصرالدین‌شاه قاجار؛ چهارمین شاه از دودمان قاجار

«سیدمصطفی» خود به تهران آمد و تمنا کرد تا مقرریِ او را نصف کرده و به سالی ۸۰۰ تومان از نُو برقرار شود. «امیرکبیر» نپذیرفت و تصمیم خود را اجرا نمود. پس از عزل «امیرکبیر»، «جاستین شیل» (وزیرمختار انگلستان) همان موضوع را پیش کشید و ادعای ۹ هزار و ۵۶۰ تومان حقوق عقب افتاده و برقراریِ مستمریِ گذشته‌ی او را کرد! با یک سلسله نامه‌نویسیِ دور و دراز، سرانجام «میرزا آقاخان نوری» سالی هزار و پانصد تومان در حق «سیدِ شوشتری» معین نمود.

میرزا آقاخان نوری
میرزا آقاخان نوری؛ مشهور به اعتمادالدوله، دومین صدراعظم ناصرالدین‌شاه قاجار

«سیدمصطفی» همان مُلایی‌ست که به پاس این مستمری در زمان جنگ ایران و انگلیس (۱۲۳۶خ) در شوشتر فتنه‌ای برپا کرد و مردم را به شورش علیه دولت و به نفع انگلستان تحریک نمود. گویی ملک ایران آفریده شده‌است که هر بدگوهری را بپروراند، و چون فربه شد، کاسه‌ی نعمت بشکند. از این قبیل اراذل همیشه کسانی بوده و هستند که در خدمت انگلستان یا روسیه، اما به خرج ایران روزگار گذرانده‌اند…!

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  ماله‌کش؛ یک نمونه از ماله‌کش‌های تاریخ معاصر!

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم
منبع؛ امیرکبیر و ایران، فریدون آدمیت، انتشارات خوارزمی

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *