بیستم/۲۰ فوریه در تاریخ – درگذشت ماریا گوپرت مایر و…

بیستم/۲۰ فوریه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز سیدنی پوآتیه؛ هنرپیشه و کارگردان باهامایی‌آمریکایی و نخستین بازیگر سیاه‌پوست برندۀ اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد، تا درگذشت لائورا باسی؛ زن فیزیک‌دان و پروفسور ایتالیایی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیستم/۲۰ فوریه در تاریخ

بیستم/۲۰ فوریه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی عدالت اجتماعی

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۷۲م؛ موزۀ هنر متروپلیتن در نیویورک آمریکا افتتاح شد.
– در سال ۱۹۶۵م؛ رنجر ۸ ناسا، با موفقیت ۷/۱۳۷ تصویری را که از ماه گرفته‌بود، ۲۳ دقیقه قبل از سقوط بر روی دریای آسایش، به‌زمین مخابره کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز لودویگ بولتسمان در سال ۱۸۴۴م؛ فیزیک‌دان و فلسفه‌دان اتریشی که در دانشگاه‌های وین، گراتش، مونیخ و لایپزیگ تدریس نموده‌است. بزرگ‌ترین دست‌آوردهای او در ترمودینامیک و مکانیک آماری است که او با پرسش اینکه چگونه می‌توان حرکت برگشت‌پذیر میکروسکوپی ذرات را به‌فرایندهای ماکروسکوپیک بازگشت‌ناپذیر ربط داد.
– زادروز انسل آدامز در سال ۱۹۰۲م؛ عکاس آمریکایی که شهرت وی بیشتر به‌دلیل عکس‌های او از طبیعت و چشم‌اندازهای غرب ایالات متحدۀ آمریکا است.
– زادروز پیر بول در سال ۱۹۱۲م؛ نویسنده، رمان‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس قرن ۲۰م اهل فرانسه
– زادروز رابرت برنارد آلتمن در سال ۱۹۲۵م؛ از کارگردانان آمریکایی که ۵ بار نامزد دریافت جایزۀ اسکار شد و در سال ۲۰۰۶م جایزۀ اسکار دستاورد یک عمر فعالیت هنری را دریافت کرد.
– زادروز ریچارد برتون متیسون در سال ۱۹۲۶م؛ نویسنده و فیلمنامه‌نویس آمریکایی ژانر علمی‌تخیلی که بسیاری از داستان‌هایش، دستمایۀ ساخت آثار سینمایی و تلویزیونی قرار گرفته‌است.
– زادروز سیدنی پوآتیه در سال ۱۹۲۷م؛ هنرپیشه و کارگردان باهامایی‌آمریکایی و نخستین بازیگر سیاه‌پوست برندۀ اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد
– زادروز جرج اسموت در سال ۱۹۴۵م؛ دانشمند آمریکایی اخترفیزیک و کیهان‌شناسی که توانست جایزۀ نوبل فیزیک و جایزۀ ۱ میلیون‌دلاری مسابقۀ تلویزیونی را از آنِ خود کرد.
– زادروز کرت دانلد کوبین در سال ۱۹۶۷م؛ موسیقی‌دان آمریکایی که پیشروی بند راک نیروانا بود و به‌عنوان گیتاریست، خوانندۀ اصلی و به‌خصوص ترانه‌نویس این بند فعالیت می‌کرد. او بیشتر سخنگوی نسل ایکس اعلام می‌شد و به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین موسیقی‌دانان تاریخ آلترناتیو راک از او یاد می‌شود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دهم/10 خردادماه در تاریخ - درگذشت محمود اعتمادزاده و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت عبدالله المستعصم بالله در سال ۱۲۵۸م؛ آخرین خلیفۀ عباسی در بغداد
– درگذشت لائورا باسی (مینرو؛ خدایگان دانایی) در سال ۱۷۷۸م؛ زن فیزیک‌دان و پروفسور ایتالیایی و اولین زنی که موفق به‌کسب درجات علمی بالا و دومین زنی بود که به‌دکترای فلسفه دست یافت. او در دانشگاه بولونیا کار می‌کرد. لائورا ماریا اولین استاد زن دانشگاه بود که در قبال تدریس حقوق می‌گرفت (بیشترین حقوق در دانشگاه) و تا آخر زندگانی خود ۲ مقام پروفسوری دیگر را هم به‌دست آورد. او اولین زنی بود که در هر نوع از سازمان یا نهاد علمی به‌عضویت درآمد و عضو آکادمی علمی دانشگاه بولونیا بود.
– درگذشت آنری مواسان در سال ۱۹۰۷م؛ شیمی‌دان فرانسوی که برندۀ جایزۀ نوبل شیمی در سال ۱۹۰۶م شد. به‌خاطر خدمات بزرگش در تحقیق و تجزیۀ عنصر فلئور، و نیز واردکردن کوزۀ برقی به‌خدمت علوم، کوره‌ای به‌نام او خوانده می‌شود.
– درگذشت رابرت پری در سال ۱۹۲۰م؛ کاشف آمریکایی که ادعا داشت در ۶ آوریل ۱۹۰۹م به‌عنوان نخستین فرد به‌مختصات جغرافیایی قطب شمال رسیده‌است. ادعای او در بیشتر قرن ۲۰م به‌گستردگی تأیید می‌شد، اما امروزه به‌گستردگی مورد شک قرار گرفته‌است.
– درگذشت ماریا گوپرت مایر در سال ۱۹۷۲م؛ فیزیک‌دان آمریکایی آلمانی‌تبار که در سال ۱۹۶۳م برای تحقیق بر روی مدل پوسته‌ای هسته، برندۀ جایزۀ نوبل در فیزیک شد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *