بیست‌و‌دوم/۲۲ شهریورماه در تاریخ – درگذشت علی جوان و…

بیست‌و‌دوم/۲۲ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز احسان‌الله نراقی؛ مشاور فرح پهلوی، پژوهش‌گر ایرانی حوزۀ فلسفه و جامعه‌شناسی، تا درگذشت مهدی‌قلی هدایت؛ از رجال عصر قاجار و نخست‌وزیر ایران در دورۀ رضاشاه پهلوی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌دوم/۲۲ شهریورماه در تاریخ

بیست‌و‌دوم/۲۲ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز برنامه‌نویس در ایران

 


 

  • وقایع

– نبرد ماراتن میان داریوش هخامنشی و یونانیان در سال ۴۹۰ق.م
– بزرگداشت میرزا عبدالله فراهانی؛ استاد برجستۀ موسیقی ایرانی و نوازندۀ سرشناس سه‌تار و تار

 


 

  • زادروزها

– زادروز احسان‌الله نراقی در سال ۱۳۰۵خ؛ مشاور فرح پهلوی، پژوهش‌گر ایرانی حوزۀ فلسفه و جامعه‌شناسی، تنها فرد ایرانی که معاونت یونسکو را عهده‌دار بوده‌است.
– زادروز علیرضا افکاری در سال ۱۳۵۶خ؛ آهنگ‌ساز و تنظیم‌کننده

 


 

  • درگذشت

– درگذشت محمد خیابانی (شیخ محمد خیابانی) در سال ۱۲۹۲خ؛ از فعالان سیاسی در دورۀ انقلاب مشروطۀ ایران که با ورود والی جدید مخبرالسلطنه در تبریز کشته‌شد.
– درگذشت مهدی‌قلی هدایت (مخبرالسلطنه) در سال ۱۳۳۴خ؛ از رجال عصر قاجار و پهلوی، در مقاطع مختلف متصدی مناصب مختلفی از جمله حکومت آذربایجان و فارس، نمایندگی مجلس در صدر مشروطه، وزارت علوم، وزارت فواید عامه، وزارت عدلیه، ریاست دیوان تمیز (دیوان عالی کشور) و بالاخره نخست‌وزیر ایران در دورۀ رضاشاه پهلوی بوده‌است.
– درگذشت رجبعلی نکوگویان (رجبعلی خیاط) در سال ۱۳۴۰خ؛ عارف معاصر ایران که او را از عارفان و اهل باطن دانسته‌اند و گفته شده که توانایی شناسایی باطن افراد (در اصطلاح شیعی: چشم برزخی) را داشته‌است.
– درگذشت رضا بیک ایمانوردی در سال ۱۳۸۲خ؛ هنرپیشۀ سینما و ورزشکار
– درگذشت بوذرجمهر مهر در سال ۱۳۹۳خ؛ آخرین نمایندۀ ایرانیان زرتشتی در مجلس شورای ملی که به‌مدت ۵۱ سال به‌عنوان استاد دانشگاه در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و آزاد اسلامی کرج تدریس کرد. او سال‌ها مسئول بخش داخلی بیمارستان نفت بود. از جمله ایده‌های او می‌توان به‌ایجاد انستیتو تغذیه، اضافه‌کردن ید به نمک و اضافه‌کردن عنصر آهن به‌آب اشاره کرد.
– درگذشت علی جوان در سال ۱۳۹۵خ؛ فیزیک‌دان و مخترع ایرانی که نخستین لیزر گازی هلیوم‌نئون جهان ساختۀ وی می‌باشد و استاد بازنشستۀ دانشکدۀ فیزیک دانشگاه ام‌آی‌تی
– درگذشت اسدالله عسگراولادی در سال ۱۳۹۸خ؛ از برجسته‌ترین بازرگانان ایرانی، معروف‌ترین صادرکنندۀ خشکبار ایران، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تمام دوران پس از انقلاب، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین
– درگذشت نوید افکاری سنگری در سال ۱۳۹۹خ؛ کشتی‌گیر ایرانی و از معترضان اعتراضات مرداد ۱۳۹۷خ ایران که به‌ادعای نظام جمهوری‌اسلامی ایران، به‌دلیل شرکت در این اعتراضات در شیراز، دستگیر و به‌اتهام محاربه و همچنین قتل یک مأمور امنیتی در جریان این اعتراضات و فهرستی از اتهامات دیگر به ۲ بار اعدام، ۶ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربۀ شلاق محکوم شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوم/2 نوامبر در تاریخ - درگذشت پیر پائولو پازولینی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *