«مرد تنها»، «فرهاد مهراد» در چنین روزی درگذشت! + فیلم و آلبوم تصاویر

فرهاد مهراد خواننده‌ی ایرانی، کار خود را در دهه‌ی ۴۰خ به همراه گروهی چهارنفره با نام عجیب چهار بچه‌جن به زبان انگلیسی آغاز کرد. سپس به گروه بلک‌کتس پیوست و سال‌ها بعد به دلیل وجود اختلافات از آن گروه جدا شد. پس از انقلاب ۵۷ در ایران ممنوع‌الکار شد و سپس با آلبومی جدید بازگشت.
فرهاد مهراد

۲۰ سال پیش در تاریخ نهم شهریورماه ۱۳۸۱ «مرد تنها»، «فرهاد مهراد» در سن ۵۹ سالگی چشمانش را برای همیشه به‌روی این جهان بست. پس از مرگ او، همسرش اجازه‌ی پخش آثارش را در صداوسیمای حکومتی نداد. «فرهاد مهراد» که با نام کوچکش شهره‌ی موسیقیِ ایران شد، کارش را در دهه‌ی ۴۰ خورشیدی با گروهی چهارنفره با نام عجیب «چهار بچه جن» به زبان انگلیسی آغاز کرد و پس از آن، سال‌ها با گروه «بلک‌کتس» فعالیت موسیقاییِ خود را ادامه داد. آن‌زمان این گروه تازه‌‌تأسیس به رهبریِ «شهبال شب‌پره» برنامه اجرا می‌کرد و «فرهاد» نیز به‌عنوان خواننده و نوازنده به‌ گروه اضافه شد و با بازخوانیِ آثاری از «بیتلز» (یک گروه راک انگلیسی)، «الویس پرسلی» (خواننده و بازیگر آمریکایی)، «ری‌چارلز» (خواننده و نوازنده‌ی آمریکایی) و بسیاری از چهره‌های شاخص آن‌دوران موسیقیِ جهان، مخاطبانش را که بیشتر غیر فارسی‌زبان بودند را برای رزرو میزهای رستوران دانسینگ کوچینی به رقابت وادار کرد!

فرهاد مهراد
فرهاد مهراد در حال نوازندگی

همکاریِ «فرهاد مهراد» و «بلک‌کتز» تا سال‌ها ادامه یافت و سرانجام به علت اختلاف‌نظرهایی به جداییِ «فرهاد» از این گروه انجامید. در فضای دهه‌ی ۵۰خ که تلویزیون به خانه‌ی بسیاری از ایرانیان راه یافته و اکران «فیلم فارسی» رونق گرفته‌بود، شُوهای مختلف اجرا می‌شد و موسیقیِ کاباره‌ای نیز مخاطبان خود را داشت، باید اتفاق دیگری رقم می‌خورد که عده‌ی بیشتری با صدای «ری‌چارلزِ» ایران آشنا شوند. «اسفندیار منفردزاده» این قدم را برای «فرهاد» برداشت و با انتخاب او برای اجرای ترانه‌ی «مرد تنها» به شهرت «فرهاد» سرعت بخشید. «فرهاد» در ۲۶ سالگی و در سال ۱۳۴۸ ترانه‌ی «مرد تنها» را برای فیلم «رضا موتوری» اجرا کرد و در میان مخاطبین فارسی‌زبان محبوب شد. «فرهاد» در همین دوره با توجه به جَو و فضای اعتراضیِ موجود، بیشتر به موسیقیِ نقادانه روی آورد که مضمون اعتراضی داشت؛ اما خودِ او به‌طور کلی، حداقل در آن‌دوره سیاسی نبود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  فیلمی تأمل‌برانگیز از تشییع‌جنازه‌ی قصاب پراگ «راینهارت هایدریش»! + تصاویر
فرهاد مهراد
فرهاد مهراد در استودیو

پس از انقلاب ۵۷ در ایران، «فرهاد» هم مانند دیگر هنرمندان وقت، دست‌کم ۱۵ سال ممنوع‌الکار شد و سپس در دهه‌ی ۷۰خ، آلبوم «خواب در بیداری» را منتشر کرد. در واقع سبک و سیاق کار هنریِ او همیشه مسیری مشخص را طی می‌کرد و بنا به خواست جامعه، شهوتِ شهرتِ گذرا یا برای درآمد بیشتر، هیچ‌وقت سبک و سیاقش را تغییر نداد. سرانجام مدتی پس از انتشار آخرین آلبومش به‌نام «برف»، بیماری‌اش [هپاتیت سی] که از جوانی همراهش بود، شدت گرفت؛ پس در خردادماه ۱۳۸۱ برای درمان به فرانسه رفت و در تاریخ نهم شهریورماه همان‌سال در این کشور درگذشت. همسرش «پوران گلفام» تصمیم گرفت تا پیکر او را بسوزاند که با دخالت سفارت‌ جمهوری‌اسلامی ایران، شرکت فرانسوی از انجام این کار سر باز زد و در نهایت در گورستان «تیه» در پاریس دفن شد! بعد از درگذشت این هنرمند، از تعدادی از آثار او توسط صداوسیما سوءاستفاده‌ می‌شد که با واکنش «پوران» و با شکایت به شعبه‌ی ۸۰ دادگاه عمومیِ تهران در حکمی از ادامه‌ی پخش آهنگ‌ها توسط صداوسیما جلوگیری شد. یادش گرامی و راهش پُررهرو باد… در ادامه بخشی به‌یادماندنی از فیلم «رضا موتوری» با صدای «فرهاد» و تصاویری قدیمی از این خواننده را مشاهده می‌کنید.

موسیقی فیلم «رضا موتوری» با صدای «فرهاد»

فرهاد مهراد
فرهاد مهراد در کودکی
فرهاد مهراد
فرهاد مهراد در جوانی
فرهاد مهراد
فرهاد مهراد در حال نوازندگی
فرهاد مهراد
فرهاد مهراد در حال نوازندگی
فرهاد مهراد
پوستری قدیمی از فرهاد مهراد
فرهاد مهراد
فرهاد مهراد در حال نوازندگی
فرهاد مهراد
فرهاد مهراد (ایستاده، بالا)
فرهاد مهراد
فرهاد مهراد در جوانی
فرهاد مهراد
فرهاد در میانسالی
فرهاد مهراد
فرهاد در میانسالی
فرهاد مهراد
فرهاد در میانسالی
فرهاد مهراد
فرهاد در حال ادای احترام در سالن پس از اجرا
فرهاد مهراد
تصویر فرهاد در سال ۱۳۵۸ بر روی جلد روزنامه‌ی اطلاعات هفتگی با این عنوان: «فرهاد از دوزخ اعتیار نجات یافت!»
پوران گلفام
پوران گلفام، همسر فرهاد در میانسالی
فرهاد مهراد
آرامگاه فرهاد در گورستان تیه (فرانسه)

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

3.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *