بیست‌و‌دوم/۲۲ فوریه در تاریخ – درگذشت اندی وارهول و…

بیست‌و‌دوم/۲۲ فوریه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز جرج واشینگتن؛ اولین رئیس‌جمهور ایالات متحده و یکی از پدران بنیان‌گذار ایالات متحدۀ آمریکا، تا درگذشت چاک جونز؛ فیلم‌ساز، کارتونیست، انیمیشن‌ساز شرکت دیزنی اهل آمریکا که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌دوم/۲۲ فوریه در تاریخ

بیست‌و‌دوم/۲۲ فوریه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی راهنمایان گردشگری

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۵۸م؛ با اتحاد مصر و سوریه، جمهوری متحد عربی پایه‌گذاری شد.
– در سال ۱۹۹۷م؛ دانشمندان مؤسسۀ روزلین در اسکاتلند تولد دالی، اولین گوسفند شبیه‌سازی‌شدۀ موفق را اعلام کردند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز جرج واشینگتن در سال ۱۷۳۲م؛ رهبر سیاسی، ژنرال نظامی، دولت‌مرد آمریکایی و اولین رئیس‌جمهور ایالات متحده که میهن‌دوستان را در انقلاب آمریکا رهبری کرد و یکی از پدران بنیان‌گذار ایالات متحدۀ آمریکا به‌شمار می‌رود.
– زادروز آرتور شوپنهاور در سال ۱۷۸۸م؛ فیلسوف آلمانی که یکی از بزرگ‌ترین فلاسفۀ اروپا و فیلسوف پُرنفوذ تاریخ در حوزۀ اخلاق، هنر، ادبیات معاصر و روان‌شناسی جدید است.
– زادروز هاینریش هرتز در سال ۱۸۵۷م؛ فیزیک‌دان آلمانی
– زادروز رابرت بِی‌دن پاول در سال ۱۸۵۷م؛ ژنرال ارتش بریتانیا، نویسنده و بنیان‌گذار پیش‌آهنگی که به‌دلیل زحمات زیادی که برای پیش‌آهنگی کشید، لقب سرپیش‌آهنگ (پدر پیش‌آهنگی) جهان را به‌او اختصاص دادند.
– زادروز آنتونیوس قِندلُفت در سال ۱۹۱۰م؛ روحانی مسیحی و نویسندۀ سوری‌لبنانی
– زادروز الکساندر لانگر در سال ۱۹۴۶م؛ فعال سیاسی، روزنامه‌نگار، فعال صلح، مترجم و آموزگار ایتالیایی آلمانی‌تبار
– زادروز استیو اروین در سال ۱۹۶۲م؛ یکی از چهره‌های سرشناس استرالیا در زمینۀ حیات وحش که به‌هنگام تهیۀ فیلمی از آبزیان، با نیش یک سفره‌ماهی زهرآلود کشته‌شد.
– زادروز دونالد برازول دوم در سال ۱۹۶۳م؛ بازیگر، خواننده، ترانه‌نویس و تنور آمریکایی
– زادروز جیمز هیلر بلانت در سال ۱۹۷۴م؛ آهنگ‌ساز و ترانه‌سرای انگلیسی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت آمریگو وسپوچی در سال ۱۵۱۲م؛ کاشف و نقشه‌نگار ایتالیایی که قارۀ غربی به‌نام او آمریکا نامیده می‌شود.
– درگذشت ژان شاپلن در سال ۱۶۷۴م؛ شاعر و منتقد قرن ۱۶م اهل فرانسه
– درگذشت چارلز ویلسون پیل در سال ۱۸۲۷م؛ نقاش، سرباز، دانشمند، مخترع، سیاست‌مدار آمریکایی که شهرت او بیشتر به‌سبب کشیدن پرترۀ کسانی است که انقلاب آمریکا را رهبری کردند. او اولین موزه را در آمریکا بناکرد.
– درگذشت فردینان دو سوسور در سال ۱۹۱۳م؛ زبان‌شناس و نشانه‌شناس سوئیسی و پدر زبان‌شناسی نوین که پژوهش‌های خود را به ۲ زبان فرانسه و آلمانی انجام می‌داد. وی با نگرش به‌ساختار زبان به‌عنوان اصل بنیادین در زبان‌شناسی، آن را شاخه‌ای از دانش عمومیِ نشانه‌شناسی دانست. او یکی از بنیان‌گذاران زبان‌شناسی قرن ۲۱م و یکی از بنیان‌گذارانِ (به‌همراه چارلز سندرز پرس) نشانه‌شناسی به‌شمار می‌رود.
– درگذشت اشتفان تسوایگ در سال ۱۹۴۲م؛ رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس، روزنامه‌نویس و زندگی‌نامه‌نویس اتریشی
– درگذشت اندی وارهول در سال ۱۹۸۷م؛ هنرمند، نویسنده، عکاس و فیلم‌ساز پیشرو آمریکایی و از بنیان‌گذاران هنر پاپ دهۀ ۱۹۵۰م در ایالات متحده که شناخته‌شده‌ترین چهرۀ هنر پاپ و دارای اندیشه‌های بسیار آوانگارد (پیشرو) بود.
– درگذشت چاک جونز در سال ۲۰۰۲م؛ انیماتور، فیلم‌ساز، کارتونیست، نویسنده و فیلمنامه‌نویس آمریکایی و انیمیشن‌ساز شرکت دیزنی، خالق شخصیت‌هایی چون دانلد داک و کایوت

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هشتم/28 تیرماه در تاریخ - زادروز سیمین بهبهانی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *