بیست‌و‌دوم/۲۲ مردادماه در تاریخ – انتخاب ابوالحسن پیرنیا به‌ایالت کرمان و…

بیست‌و‌دوم/۲۲ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از عزل محرمانۀ محمد مصدق از نخست‌وزیری توسط محمدرضاشاه پهلوی در سال ۱۳۳۲خ، تا تظاهرات و درگیری مردم انقلابی با مأموران حکومت پهلوی در شهرهای مختلف ایران در سال ۱۳۵۷خ که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌دوم/۲۲ مردادماه در تاریخ

بیست‌و‌دوم/۲۲ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز ملی تشکل‌های مردم‌نهاد و مشارکت اجتماعی در ایران
– بارش شهابی بَرساوُشی؛ یکی از مهم‌ترین بارش‌های شهابی

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۰۹خ؛ معاضدالسلطنه، ابوالحسن پیرنیا به‌ایالت کرمان تعیین گردید.
– در سال ۱۳۲۸خ؛ هیئت نظارت بر انتخابات مجلس سنا تشکیل شد و سیدمحمدصادق طباطبایی به‌ریاست انتخاب شد.
– عزل محرمانۀ محمد مصدق از نخست‌وزیری توسط محمدرضاشاه پهلوی در سال ۱۳۳۲خ
– جداشدن بحرین از ایران در سال ۱۳۵۰خ
– اعلام حکومت نظامی در اصفهان به‌دنبال تظاهرات گسترده ضد حکومت پهلوی در این شهر در سال ۱۳۵۷خ
– تظاهرات و درگیری مردم انقلابی با مأموران حکومت پهلوی در شهرهای مختلف ایران در سال ۱۳۵۷خ
– پایان عملیات نصر ۷ در سال ۱۳۶۶خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز آذر نفیسی در سال ۱۳۳۴خ؛ نویسنده و استاد دانشگاه ایرانی مقیم آمریکا که مشهورترین اثر او کتاب پُرفروش «لولیتاخوانی» در تهران است که توجه زیادی را به‌خود جلب کرد و به ۳۲ زبان ترجمه شد.
– زادروز شهلا زرلکی در سال ۱۳۵۵خ؛ نویسنده، منتقد ادبی و پژوهش‌گر که جایزۀ «نقد ادب و هنر» در حوزۀ نقد ادبی را از سوی بنیاد نویسندگان و هنرمندان وابسته به‌سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را در سال ۱۳۸۵خ به‌خاطر «آثار دارای ارزش کیفی و قدرت تأثیرگذاری بر جامعه» دریافت کرد. کتاب «در خدمت و خیانت زنان» او نقد و بررسی زیادی دریافت کرد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت سیداحمدخان ملک ساسانی در سال ۱۳۴۶خ؛ با تخلص شعری «ساسانی»، از دیپلمات‌های عصر قاجار، پهلوی اول و پهلوی دوم که از نویسندگان ایرانی بود.
– درگذشت حبیب نفیسی در سال ۱۳۶۳خ؛ بنیان‌گذار دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک تهران) و مؤسسۀ عالی تکنیکوم نفیسی که بعداً به‌هنرستان تکنیکوم نفیسی شهرت یافت. همچنین او مؤلف نخستین قانون کار در ایران بود.
– درگذشت غلامرضا خوشرو (خفاش شب، خفاش شب‌های تهران) در سال ۱۳۷۶خ؛ قاتل زنجیره‌ای که قتل‌های زنجیره‌ای خود را که با سرقت و تجاوز جنسی همراه بود، از سال ۱۳۷۱خ در تهران آغاز کرد. یک‌بار در سال ۱۳۷۱خ دستگیر شد، ولی از چنگ مأموران گریخت و مرتبۀ دوم در سال ۱۳۷۶خ دستگیر و به‌اتهام ۹ فقره قتل اعدام شد. البته وی در دادگاه تنها به‌یک مورد سرقت ماشین و تقسیم اموال مسروقه اقرار کرده و قتل‌ها را کار شخصی به‌نام حمید رسولی می‌دانست.
– درگذشت سهراب محمدی در سال ۱۳۹۹خ؛ موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و نوازندۀ دوتار که آخرین بازماندۀ بخشی‌های خودبند کرمانج شمال خراسان بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌دوم/22 جولای در تاریخ - درگذشت جرجی زیدان و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *