سرسره ناصرالدین شاه؛ تفریحات ملوکانه‌ی قاجاری! + تصاویر

سرسره ناصرالدین شاه یکی از سرگرمی‌های او بود که سر‌و‌صدای بسیاری در تاریخ کرده‌است، اما از دیگر بزم‌های وی در دربار می‌توان ثبت تصاویر برهنه‌ی زنان حرم‌سرا و دلقک‌ها را نیز نام برد. یکی از دلایلی هم که زنان دربار معمولاً زشت بوده‌اند، باز به سلیقه‌ی شاه برای سرگرمی بازمی‌گردد!
سرسره ناصرالدین شاه

حکومت ناصری و تفریحاتش

قبل از خواندن ماجرای «سرسره ناصرالدین شاه» اول بگذارید بگویم که «انیس‌الدوله» از زنان زیبای حرم‌سرا بود که شاه او را به شکل‌های مختلفی درآورده و عکس می‌گرفت. در دوران حکومت «ناصرالدین‌شاه قاجار» جز تباهی و ویرانی چیزی عاید ایران نشد؛ در حالی‌که مردم در فقر، فلاکت، جهل و بی‌سوادی غوطه‌ور بودند، او غیر از عیاشی و خوش‌گذرانی، نگرانیِ دیگری نداشت. گفته می‌شود که او حرم‌سرایی متشکل از ۸۴ زن عقدی و حدود ۴۰ یا ۵۰ زن صیغه‌ای داشت. هر کدام از این زنان تعدادی نوکر، کلفت و غلام داشتند و کاخ یا عمارتی هم مخصوص به‌خود؛ حدود دو هزار خدمت‌کار نیز در کاخ مشغول خدمت به این زنان بودند.

سرسره ناصرالدین شاه انیس الدوله
انیس‌الدوله

سرسره ناصرالدین شاه

یکی از سرگرمی‌های «ناصرالدین‌شاه قاجار» بازیِ سرسره بود؛ بدین‌شکل که خود برهنه در پایین سرسره به پشت می‌خوابید، زنان برهنه از روی سرسره به پایین سُر می‌خوردند، بر روی شاه می‌افتادند و ایشان غرق لذت شاهانه می‌شدند. باز یکی‌دیگر از علایق شاه عکاسی بود؛ او زنان حرم‌سرا را به شکل‌های مسخره آرایش می‌کرد و از آنان عکس‌های خنده‌دار می‌گرفت. در اکثر عکس‌های مربوط به زمان او، زنان به شکل عجیبی چاق، سبیل‌کلفت و زشت هستند؛ زیرا مِیل ملوکانه بر این بود که برای‌شان سبیل بگذارد، از ایشان عکس بگیرد و بدین‌صورت با زنان تفریح کند! به‌طوری‌که گفته‌شد، شاه «انیس‌الدوله» که از زنان بسیار زیبای حرم‌سرا بوده را به کرات سوژه‌ی عکاسیِ خود قرار می‌داد، برایش سبیل می‌گذاشت، ابروهایش را با مداد، سیاه و کلفت و پیوسته می‌کرد، یا خال‌های گوشتیِ بزرگ بر صورتش می‌گذاشت، یا چارقدی محکم بر صورتش می‌بست، سینه‌های او را برهنه می‌کرد، از او عکس می‌گرفت و ساعت‌ها می‌خندید. یا گاهی زنان حرم‌سرا را وادار می‌کرد تا به شکل‌های مسخره ژست بگیرند، سپس از آن‌ها عکس می‌گرفت و می‌خندید!

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  شیخ نوری؛ قانون مساوات با اسلام هم‌خوانی ندارد!
سرسره ناصرالدین شاه
بدون شرح از سرسره ناصرالدین شاه!

برهنه‌کردن سوژه‌های عکاسی!

در آن‌دوره غیر از شاه، کسی امکان عکاسی از حرم‌سرا را نداشت و به همین‌خاطر تقریباً تمام عکس‌های زنان حرم‌سرا، به شکل تمسخرآمیزی دارای سبیل‌های کلفت، ابروهای پیوسته‌ی کلفت و گاه خال‌های گوشتی هستند. گفتنی‌ست که یکی‌دیگر از تفریحات ملوکانه، دلقک‌های شاه بودند که کارشان خنداندن جناب سلطان صاحبقران بود. البته آنان نیز از دوربین عکاسیِ شاه بی‌نصیب نبودند و گهگاه مِیل همایونی به گرفتن عکس‌های برهنه از آنان هم ختم می‌شد. یکی از این دلقک‌ها «اسماعیل بزاز» (حاج اسماعیل بزاز) بود که شاه پس از برهنه‌کردن کامل او، از وی عکس می‌گیرد؛ می‌گویند هنگام عکاسی از وی، شاه به‌قدری به خنده می‌افتد که تا ساعت‌ها نمی‌توانسته عکسی بگیرد!

سرسره ناصرالدین شاه دلقک های قاجار
دلقک‌های دربار ناصرالدین‌شاه

از ترور شاه تا روسپی‌شدن زنان حرم‌سرا…

همچنین سفرهای «ناصرالدین‌شاه قاجار» به فرنگ با بالاترین هزینه‌ها و به قیمت مقروض‌شدن دولت ایران به کشورهای فرنگی، یکی‌دیگر از تفریحات ملوکانه بود. شاه تمام وقت خود را صرف خوش‌گذرانی، مسافرت‌های تفریحی، شکار و حرم‌سرایش می‌کرد و بالطبع وقتی برای امور کشور برایش باقی نمی‌ماند. پس از ترور «ناصرالدین‌شاه» به‌دست «میرزا رضا کرمانی» ملقب به «شاه‌شکار»، حتی قبل از پایان عده (مدتی که زن پس از فوت شوهر یا گرفتن طلاق، نمی‌تواند مجدداً ازدواج کند)، زنانش را از قصر بیرون کردند؛ زنانی که در زمان شاه فقید حتی آسمان هم حق دیدن‌شان را نداشت، به شکل خفت‌باری از قصر رانده شدند و به‌صورت پیاده و یا سوار بر کالسکه و یا گاهی حتی سوار بر الاغ روانه‌ی خیابان‌ها شدند. تعدادی از آنان به عقد برخی شاهزادگان درآمدند، تعدادی به گدایی و تعدادی نیز به زنان روسپی تبدیل شدند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  عیسی صدیق؛ پیشگام واژه‌گزینی در زبان فارسی در زمان پهلوی! + تصاویر
حرمسرا و سرسره ناصرالدین شاه قاجار
عکس کمیاب و رنگی‌شده‌ی عصمت‌الدوله دختر شاه به‌همراه دو دختر دیگر و ملیجک

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم
منابع؛
تاریخ ایران باستان، ادوین گرانتوسکی، ترجمه‌ی کیخسرو کشاورزی
تاریخ ایران، ج۲، سید محمدتقى گیلانى (ملقب به فخر داعی)
زن و کنیز و حرم‌سرا، خسرو معتضد و نیلوفر کسری
دلقک‌های مشهور درباری، حسین نوربخش

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

4.6/5 - (29 امتیاز)

4 پاسخ

  1. شماها چقدر به مسائل دوران قاجار یک بعدی نگاه می کنید؟ دوران پهلویسم و یکجانبه گرائی گذشته عزیز! مردم دیگر به تمام مسائل با شک و تردید نگاه کرده و واقعیت ها را می یابند. ناصرالدین شاه هر کی بود جزئی از واقعیت تاریخی و آبروی این کشور است که مدت ۵۰ سال این کشور را در مقابل اژدهائی مثل روسیه و انگلیس سر پا نگهداشت . این در حالی بود که مردم ایران سر تا پا جهل بوده فقط مفاهیم تند مذهبی و افراطی را درک می کردند. ا ز شاهکار قاجارها اینه که کشور ایران را از سلسله بیعرضه زند تحویل گرفته و قلمرو آن را در این دور و زمانه افزایش دادند

    1. پهلویسم و.. چیه هرکی از هرجا می خواد انتقاد کنه بهش می بندید. قاجار رو با حکومت های ۵۰۰ سال قبل خودشم مقایسه کنی روسیاه هستن. در طول این حکومت ۵۰ ساله چه اقدامات مثبتی در راستای علم و فرهنگ و نجات مردم ایران از جهل و بدبختی انجام شده که قابل تحسین باشه. تنها نکات قابل عنوان مهم در تاریخ که از این دودمان اخته (تنها شاه مَردشون همون آغا محمدخان بود که اونم اگر اخته نکرده بودن معلوم نبود چه ها که نمیکرد) ثبت شده جز نابودی مردان علم و فرهنگ، رواج دروغ گویی و تزویر، ارتقای مَردان پست فطرت و بی خاصیت و تبعید و دور کردن مردان خوبی چون عباس میرزا و امیر کبیر و… چیزی نبوده.
      فرهنگ فاسدی که هنوز سایه اش روی این مملکت هست و هنوز همون روال حکومت قاجار داره اجرا میشه توی این مملکت. چرا عده ایی میخوان آب پاکی بریزن روی این قوم کثیف که جز لکه ننگ چیزی در تاریخ نبودن. قبول که خیلی حکومت ها ظلم و ستم کردن و در خیلی جاها از این حکوکت ها در کشورهای مختلف بوده. ما هم نمیگیم قاجار بخشی از تاریخ این مملکت نبوده اما اینکه بیای ازش طرفداری هم بکنی دیگه خدایی زور داره.
      جاهایی هم اگر می بینی مثل ورود تلفن، اتومبیل و.. در زمان این بی خاصیت ها رخ داده جبر زمانه بوده، نه لیاقت اینها در بروز کردم مملکت.(همونطور که پیشرفت ۵۰ سال اخیر تقریبا ۹۰ درصد جبر زمانه بوده ور بطی به حکمرانان این کشور نداشته)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *