بیست‌و‌سوم/۲۳ اسفندماه در تاریخ – درگذشت سیدحسین میرشمسی و…

بیست‌و‌سوم/۲۳ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز سیدهادی میرمیران؛ مهندس و معمار و استاد دانشگاه اهل ایران، تا درگذشت سیدحسین میرشمسی؛ از چهره‌های ماندگار و دانشمندان معاصر و پدر واکسن ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌سوم/۲۳ اسفندماه در تاریخ

بیست‌و‌سوم/۲۳ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۲۹۰خ؛ به‌دلیل فشارهای دولت روسیه، مورگان شوستر، مشاور و مستشار آمریکایی در امور خزانه‌داری و بانکی، از ایران اخراج شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز حسن شهباز در سال ۱۲۹۹خ؛ نویسنده، مترجم و روزنامه‌نگاری که در دوران زندگی خود بیش از ۳۰ اثر برجستۀ اروپایی و آمریکایی را به‌فارسی برگرداند و مقالات مختلفی در زمینۀ نقد ادبی منتشر کرد. وی معرفی‌کنندۀ رمان‌های بزرگی چون «بر باد رفته»، «ربه‌کا»، «به کجا می‌روی» و «سرزمین بی‌حاصل» تی. اس. الیوت است. حسن شهباز در دوران مهاجرت از سال ۱۹۸۲م تا هنگام مرگ فصل‌نامۀ رَه‌آورد را در لس‌آنجلس منتشر می‌کرد که به‌زعم اکثر ایران‌دوستان به‌روشن‌شدن نقاط تاریکی از ادب، هنر و سیاست ایران در دوران پهلوی، از راه انتشار خاطرات و گفتگوها و بسط تاریخ شفاهی انجامید.
– زادروز هوشنگ آزادی‌ور در سال ۱۳۲۱خ؛ شاعر، مترجم و مستندساز ایرانی
– زادروز جواد یساری در سال ۱۳۲۳خ؛ خواننده‌ای که به‌سبک موسیقی کوچه‌بازاری می‌خواند و کشتی‌گیر و ورزشکار رشتۀ باستانی نیز بوده‌است.
– زادروز سیدهادی میرمیران در سال ۱۳۲۳خ؛ مهندس و معمار و استاد دانشگاه
– زادروز علیرضا رضایی در سال ۱۳۵۳خ؛ نویسنده، کارگردان و طنزپردازی که متن برنامۀ پارازیت را برای تلویزیون صدای آمریکا می‌نوشت و تولیدکنندۀ برنامۀ «شفاف‌سازی» بود.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت سیدابوالقاسم کاشانی در سال ۱۳۴۰خ؛ مجتهد شیعه و فعال سیاسی در دهۀ ۲۰خ که در سال‌های آغازین دهۀ ۳۰خ، عضو مجلس مؤسسان اول در سال ۱۳۰۴خ، نمایندۀ ادوار ۱۴، ۱۶ و ۱۷ مجلس شورای ملی از حوزۀ تهران و همچنین مدتی رئیس مجلس شورای ملی در دوره ۱۷ بود.
– درگذشت سیدحسین میرشمسی در سال ۱۳۸۷خ؛ از چهره‌های ماندگار و دانشمندان معاصر و پدر واکسن ایران
– درگذشت علی معلم در سال ۱۳۹۵خ؛ نویسنده، ناشر، منتقد، تهیه‌کننده، کارگردان، مجری تلویزیون و بازیگر و سردبیر و مدیرمسئول ماهنامۀ دنیای تصویر

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفدهم/17 آبان‌ماه در تاریخ - درگذشت محمدعلی جمال‌زاده و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *